Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT otrzymanej przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług, po uprzednim dokonaniu zgłoszenia aktualizacyjnego druku VAT-R.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupionego środka trwałego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupionego środka trwałego.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 lutego 2013 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego oraz własnego stanowiska.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca jako rolnik nie będący czynnym podatnikiem podatku VAT, złożył w dniu 06.11.2012 r. deklarację VAT-R w Urzędzie Skarbowym o nabycie tegoż statusu i tym samym nabycie możliwości wykonywania czynności opodatkowanych.
W dniu 08.11.2012 r. jeszcze jako rolnik nie zarejestrowany jako podatnik VAT, Wnioskodawca dokonał czynności zakupu maszyny rolniczej (przyczepa rolnicza), na który to zakup Zainteresowany otrzymał fakturę VAT, w chwili otrzymania tejże faktury Wnioskodawca był zwolniony z podatku VAT.
Dokonując zgłoszenia rejestracyjnego Zainteresowany wystąpił o nabycie statusu podatnika podatku VAT.
Zakup maszyny Wnioskodawca dokonał tylko i wyłącznie z przeznaczeniem do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupiona maszyna nie była użytkowana fizycznie, ponieważ Wnioskodawca zamierza skompletować sprzęt i dokonać zakupu ciągnika o proporcjonalnej mocy i parametrach, dopiero wtedy Zainteresowany będzie mógł korzystać z zakupionego sprzętu w pełni jego możliwości i zgodnie z jego przeznaczeniem. Zakpiona maszyna nie jest środkiem trwałym dla Wnioskodawcy, gdyż w chwili jej zakupu Zainteresowany był rolnikiem nie zarejestrowanym jako płatnik podatku VAT i tym samym nie prowadził ewidencji środków trwałych.
Zgodnie ze złożoną deklaracją VAT-R od grudnia 2012 roku Wnioskodawca będzie czynnym podatnikiem podatku VAT i od tej daty będzie wykonywał czynności opodatkowane. W tym też czasie Zainteresowany ma zamiar dokupić ciągnik i skompletować sprzęt rolniczy.
Przed zarejestrowaniem jako czynny podatnik podatku VAT Wnioskodawca nie prowadził żadnej działalności gospodarczej.
Przed zarejestrowaniem jako czynny podatnik podatku VAT Wnioskodawca nie posiadał statusu rolnika ryczałtowego i nie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Zakup przyczepy nastąpił w okresie, kiedy Wnioskodawca był podatnikiem zwolnionym, maszyna dana nie była absolutnie użytkowana w tym okresie, nie była wykorzystywana do jakichkolwiek czynności. Do momentu zarejestrowania w Urzędzie Skarbowym przyczepa rolnicza nie była przez Wnioskodawcę ani przez nikogo innego użytkowana.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy po zmianie statusu na czynnego podatnika podatku VAT Wnioskodawca może wystąpić o całkowite odliczenie podatku VAT od zakupionej maszyny rolniczej... Czy zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT Wnioskodawca jako podatnik czynny od 1.12.2012 r. ma prawo w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych do całkowitego odliczenia podatku VAT od zakupionej maszyny rolniczej...
Zdaniem Wnioskodawcy, jako rolnik będący od grudnia czynnym płatnikiem podatku VAT Wnioskodawca zakupił urządzenie rolnicze tylko i wyłącznie z przeznaczeniem do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT odliczenie następuje, gdy osoba jest czynnym podatnikiem podatku VAT i Wnioskodawca uważa, iż ma prawo do odliczenia podatku VAT w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT.
Ponadto Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z art. 91 ust. 7c ustawy o VAT zakup przyczepy służył czynnością zwolnionym, a teraz po dokonaniu zmiany przeznaczenia przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia tegoż podatku.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż jako rolnik będący od grudnia czynnym podatnikiem/płatnikiem podatku VAT Wnioskodawca zakupił urządzenie rolnicze tylko i wyłącznie z przeznaczeniem do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT odliczenie następuje, gdy osoba jest czynnym podatnikiem podatku VAT i Wnioskodawca uważa, iż ma prawo do odliczenia podatku VAT w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT.
W związku z powyższym Zainteresowany uważa, iż ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu danej maszyny lub też dokonania korekty danej deklaracji z okresu, w którym powinno nastąpić to rozliczenie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza mocą ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: in vitro, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych art. 2 pkt 19 ustawy.
Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r., rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 litera a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Na mocy art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.
Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).
Jednocześnie art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).
Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Szczególną uwagę należy w tym miejscu zwrócić na art. 91 ust. 2 ustawy, w myśl którego w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).
Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Przepis ten znajduje zastosowanie m. in. w sytuacji gdy podatnik nabywając towar lub usługę z przeznaczeniem do działalności zwolnionej nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu, a następnie zmienione zostało przeznaczenie tych towarów poprzez rozpoczęcie wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W myśl art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Jednocześnie stosownie do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).
Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego.
Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.
Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług oraz dokumentu VAT-5 potwierdzającego zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT określone zostały rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 55, poz. 539 ze zm.). Rejestracja następuje zatem w momencie zgłoszenia rejestracyjnego tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do wystawienia faktur VAT, jak również odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.
Zauważyć należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki świadczące o tym, iż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W przedstawionym opisie sprawy wskazano, iż Wnioskodawca złożył w dniu 06.11.2012 r. deklarację VAT-R w Urzędzie Skarbowym o nabycie tegoż statusu i tym samym nabycie możliwości wykonywania czynności opodatkowanych. W dniu 08.11.2012 r. jeszcze jako rolnik niezarejestrowany jako podatnik VAT, Wnioskodawca dokonał czynności zakupu maszyny rolniczej, na który to zakup Zainteresowany otrzymał fakturę VAT, w chwili otrzymania tejże faktury Wnioskodawca był zwolniony z podatku VAT. Dokonując zgłoszenia rejestracyjnego Zainteresowany wystąpił o nabycie statusu podatnika podatku VAT. Zakupu maszyny Wnioskodawca dokonał tylko i wyłącznie z przeznaczeniem do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupiona maszyna nie była użytkowana fizycznie, ponieważ Wnioskodawca zamierza skompletować sprzęt i dokonać zakupu ciągnika o proporcjonalnej mocy i parametrach, dopiero wtedy Zainteresowany będzie mógł korzystać z zakupionego sprzętu w pełni jego możliwości i zgodnie z jego przeznaczeniem. Zakupiona maszyna nie jest środkiem trwałym dla Wnioskodawcy, gdyż w chwili jej zakupu Zainteresowany nie był rolnikiem zarejestrowanym jako podatnik podatku VAT i nie prowadził ewidencji środków trwałych. Zgodnie ze złożoną deklaracją VAT-R od grudnia 2012 roku Wnioskodawca będzie czynnym podatnikiem podatku VAT i od tej daty będzie wykonywał czynności opodatkowane. W tym też czasie Zainteresowany ma zamiar dokupić ciągnik i skompletować sprzęt rolniczy. Przed zarejestrowaniem jako czynny podatnik podatku VAT Wnioskodawca nie prowadził żadnej działalności gospodarczej. Przed zarejestrowaniem jako czynny podatnik podatku VAT Wnioskodawca nie posiadał statusu rolnika ryczałtowego i nie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wnioskodawca nie był podatnikiem VAT, przyczepa nie była użytkowana w tym okresie, nie była wykorzystywana do jakichkolwiek czynności. Do mementu zarejestrowania w Urzędzie Skarbowym przyczepa rolnicza nie była przez Wnioskodawcę ani przez nikogo innego użytkowana.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan sprawy oraz powołane powyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a także mając na uwadze zasadę neutralności podatku VAT, należy uznać, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej na jego rzecz i otrzymanej przed dokonaniem rejestracji dla celów VAT, związanej z działalnością opodatkowaną.
W tej sytuacji, w ocenie tut. Organu, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktur VAT, przy zachowaniu regulacji prawnych wynikających z art. 86.
Zatem w przedmiotowej sprawie, w świetle całokształtu przedstawionych we wniosku okoliczności oraz obowiązujących przepisów, Wnioskodawca, na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy, posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej na jego rzecz i otrzymanej przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, a dokumentującej nabycie towaru służącego wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W celu zrealizowania nabytego prawa do odliczenia z tytułu zakupu związanego z działalnością gospodarczą, a poniesionego przed dniem rejestracji, koniecznym jest złożenie deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał fakturę VAT dokumentującą przedmiotowy zakup, lub odpowiednio za miesiąc następny zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy albo za dwa kolejne miesiące zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy. W tym celu należy dokonać aktualizacji zgłoszenia VAT-R, w którym podatnik wskaże okres rozliczeniowy od którego jako podatnik VAT czynny chce korzystać z możliwości odliczania podatku naliczonego
Odnosząc zatem przedstawiony stan sprawy do przytoczonych regulacji prawnych stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT otrzymanej w dniu 8 listopada 2012 r. tj. przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług, po uprzednim dokonaniu przez Niego zgłoszenia aktualizacyjnego druku VAT-R, w którym wskaże okres rozliczeniowy od którego jako podatnik VAT czynny chce korzystać z możliwości odliczania podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego skonkretyzuje się w deklaracji dla podatku od towarów i usług składanej za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzymał przedmiotową fakturę VAT dokumentującą poniesione wydatki, lub odpowiednio za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych w której to deklaracji Wnioskodawca dokona odliczenia podatku naliczonego zgodnie z zasadami w tym czasie obowiązującymi oraz w terminach przewidzianych prawem art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT.
Należy wskazać, że dokonując odliczenia Wnioskodawca winien mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponieważ przed zarejestrowaniem jako czynny podatnik podatku VAT Wnioskodawca nie prowadził żadnej działalności gospodarczej, nie posiadał statusu rolnika ryczałtowego i nie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, a maszyna nie była użytkowana w tym okresie, to wbrew temu co wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do dokonania korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7 c ustawy o podatku VAT, gdyż w niniejszej sprawie przedmiotowy przepis nie ma zastosowania. W przedmiotowej sprawie bowiem nie nastąpiła zmiana przeznaczenia zakupionej przyczepy. Od momentu zakupu Wnioskodawca zamierzał wykorzystywać ją do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i maszyna nie była wykorzystywana przed zarejestrowaniem do innych czynności.
Pomimo powołanej przez Wnioskodawcę innej argumentacji, niż wskazana w niniejszej interpretacji, to jednak Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny. Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 728 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi