Dla usługi instalowania, konserwacji, modernizacji, napraw systemów alarmowych, instalowanych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem ... - Interpretacja - IPTPP1/443-872/12-4/IG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.02.2013, sygn. IPTPP1/443-872/12-4/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Dla usługi instalowania, konserwacji, modernizacji, napraw systemów alarmowych, instalowanych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajdzie preferencyjna 8% stawka podatku VAT. Obowiązek podatkowy dla usług instalowania i modernizacji systemów alarmowych, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy, powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi. Natomiast dla usług konserwacji i naprawy systemów alarmowych, zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy, tj. z chwilą wykonania usługi, a jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.
Z kolei dla usługi monitoringu zastosowanie winna mieć podstawowa 23 % stawka VAT, a obowiązek podatkowych dla tych usług powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy, z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usługi stałej obsługi prawnej i biurowej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku bez daty wypełnienia (data wpływu 9 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie 23 % stawki podatku VAT oraz momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług instalowania, konserwacji, modernizacji, naprawy systemów alarmowych wraz z późniejszym monitoringiem w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • 23 % stawki podatku VAT oraz momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług instalowania, konserwacji, modernizacji, naprawy systemów alarmowych wraz z późniejszym monitoringiem w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym,
  • 8 % stawki podatku VAT oraz momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług instalowania, konserwacji, modernizacji, napraw systemów alarmowych w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013r.), w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego, przeformułowania pytania, przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej oraz uiszczenia opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się montażem systemów alarmowych (SSWiN) bez podłączania do stacji monitoringu (SMA) oraz systemów alarmowych z późniejszym ich monitorowaniem zarówno przez własną stację monitorowania sygnałów włamania i napadu jak i obcych stacji na podstawie umów.

Urządzenia do systemu alarmowego oraz materiały dodatkowe do montażu kupowane są od pośredników hurtowni, producentów. Montaże Spółka wykonuje u klientów prowadzących działalność gospodarczą jak i u osób fizycznych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Procedura instalacji systemu alarmowego wygląda następująco:

  1. Zlecenie z działu sprzedaży Spółki dotyczące oględzin (dane adresowe obiektu).
  2. Oględziny (ustalenie zakresu ochrony technicznej w obiekcie, wytypowanie pomieszczeń, sugestie klienta co do podziału systemu na strefy, omówienie czy dany klient będzie korzystał z usługi monitorowania obiektu przez Stacje Monitorowania Alarmów).
  3. Przygotowanie oferty zgodnie z ustaleniami z klientem.
  4. W przypadku akceptacji oferty przez klienta ustalenie terminu montażu.
  5. Montaż wszystkich elementów zgodnie z kosztorysem.
    1. zaprojektowanie trasy kablowej dla instalowanych urządzeń;
    2. montaż okablowania (instalacja przewodów na ścianach, sufitach bądź podłodze na drodze między każdym elementem systemu a punktem głównym - centralą alarmową. Czynność wymaga wiercenia otworów montażowych, układania kabli w kanałach, przepustach, listwach, peszlach bądź bezpośrednio na ścianie właściwej pod tynkiem);
    3. instalacja urządzeń takich jak:
    • czujki ruchu (dualne, mikrofalowe)
    • czujników otwarcia (kontaktronów)
    • czujników wstrząsowych, stłuczeniowych
    • klawiatur systemowych, strefowych
    • sygnalizatorów zewnętrznych, wewnętrznych
    • centrali alarmowej, podcentrali, ekspanderów
    • nadajnika do monitorowania

    Montaż ww. elementów polega na przytwierdzeniu do ścian, sufitów za pomocą kołków montażowych urządzeń oraz ich podłączenie do centrali poprzez ułożony przewód - podłączenie odpowiednich styków zgodnie ze schematem producenta

    1. konfiguracja systemu polega na wprowadzeniu do centrali za pomocą klawiatury numerycznej bądź poprzez połączenie centrali z jednostką PC ustawień i parametrów ustalonych z inwestorem - klientem takich jak m.in:
    • czasy systemowe (wejścia, wyjścia, sygn. alarmowej)
    • podział na strefy, partycje
    • ilość użytkowników
    • tryb pracy systemu.
    • Każdy system alarmowy na rynku może być podłączony w chwili montażu lub w późniejszym etapie (nawet po kilku kilkunastu latach) do stacji monitorowania. Urządzeniem odpowiadającym za monitorowanie jest nadajnik monitorujący. Klient podczas oględzin decyduje czy system będzie monitorowany czy nie. Pod tym kątem przedstawiana jest oferta.

    1. Uruchomienie systemu alarmowego (również nadajnika), programowanie, przeszkolenie oraz podpisanie protokołu
    2. Jeśli klient ma być monitorowany to obiekt zostaje wprowadzony do Bazy SMA.

    Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany świadczy usługi zarówno w lokalach mieszkalnych jak i w lokalach użytkowych.

    Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych, w których świadczone są usługi jest zróżnicowana: w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych może przekraczać 300 m2, a w lokalach 150 m2.

    W kosztorysach dotyczących montażu instalacji nowych systemów SSWIN przedstawia się to procentowo: 60-70 % sprzęt, 30-40 % usługa (robocizna i pozostałe koszty). Zupełnie inaczej przedstawia się kwestia konserwacji serwisu naprawy (w zależności od uszkodzeń) przy drobnych naprawach cena robocizny znacznie przewyższa koszty sprzętu.

    Przedmiotowe usługi opisane we wniosku nie są świadczone wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

    Wnioskodawca świadczy również usługi w obiektach PKOB takich jak na przykład: 1220, 1230, 1251, 1252, 1262, 1263, 1264, 1272 i inne obiekty stosowanie do rosnących na rynku potrzeb konsumenta.

    Klasyfikacja statystyczna czynności wykonywanych przez Spółkę wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) to (zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego) w grupowaniach:

    • instalowanie, konserwowanie, modernizacja, naprawy systemów alarmowych bez późniejszego ich monitoringu PKWiU 43.21.10.1 Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu;
    • instalowanie, konserwowanie, modernizacja, naprawy systemów alarmowych w połączeniu z ich późniejszym monitoringiem (wykonywanym także przez podwykonawców) PKWiU 80.20.10.0 Usługi ochroniarskie w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa.

    W związku z powyższym zadano następujące pytanie

    (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

    Czy dla usług instalowania, konserwacji, modernizacji, naprawy systemów alarmowych (PKWiU 80.20.10.0) z późniejszym ich monitoringiem, instalowanych w obiektach wymienionych w art. 41 ust. 12-12b, znajdzie zastosowanie podstawowa stawka VAT, a obowiązek podatkowy stosowanie do art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej...

    Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z art. 41 ust. 12 i art. 146a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

    Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

    Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

    Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

    • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2
    • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150m2.

    W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

    Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

    Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

    Jednocześnie, w myśl § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

    1. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
    2. robót konserwacyjnych dotyczących:
    • obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    • lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte ta stawką na podstawie pkt 2.

    Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia.

    Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy czynność wykonywana przez spółkę mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

    W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, przebudowa, roboty budowlane, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

    W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r., Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

    • budowie należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6);
    • robotach budowlanych należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7);
    • przebudowie należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji (pkt 7a);
    • remoncie należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

    W znaczeniu słownikowym (Współczesny słownik języka polskiego, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), remont oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast montaż to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei instalować oznacza zakładać, montować jakieś urządzenie techniczne.

    Pojęcie modernizacja według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

    Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

    Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można potraktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

    Montaż systemów alarmowych z późniejszym monitoringiem (PKWiU 80.20.10.0) zdaniem Spółki nie mieści się w żadnej definicji pojęć budowa, modernizacja, przebudowa, roboty budowlane. System alarmowy nie ma na celu unowocześnienia, trwałego ulepszenia istniejącego obiektu budowlanego, prowadząc do zwiększenia jego wartości. Nie jest też instalacją trwale związaną z budynkiem i wpływającą na jego parametry techniczne i użytkowe (w każdej chwili można zdemontować centralkę, kamery, czujki) ani nie podnosi funkcjonalności obiektów. Służy jedynie zapewnieniu bezpieczeństwa mienia i osób, komfortu psychicznego jego użytkowników. Umożliwia przede wszystkim wykonanie usługi ochrony poprzez monitorowanie sygnałów alarmowych i napadu oraz reakcję grupy interwencyjnej.

    Od 1 stycznia 2011 r. na potrzeby krajowych przepisów podatkowych stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), która zastąpiła stosowaną w latach poprzednich klasyfikację z 1997r.

    W sekcji F Obiekty budowlane i roboty budowlane w dziale 43 znajdują się Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, do których zalicza się m.in. roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu. Zgodnie z otrzymaną przez spółkę informacją z Urzędu Statystycznego, mieszczą się tu usługi: instalowania, konserwowania, modernizacji, naprawy systemów alarmowych bez późniejszego ich monitoringu PKWiU 43.21.10.1.

    Sekcja F nie obejmuje usług związanych z wykonywaniem instalacji elektrycznych dla systemów bezpieczeństwa, takich jak alarmy przeciwwłamaniowe i przeciwpożarowe z późniejszym monitoringiem, sklasyfikowanych w PKWiU 80.20.10.0.

    Dodatkowo w sekcji N Usługi administrowania i usługi wspierające znajduje się uwaga usługi ochroniarskie w zakresie obsługi i monitorowania elektronicznych systemów bezpieczeństwa, takich jak: alarmy przeciwwłamaniowe czy przeciwpożarowe, obejmują także ich sprzedaż, instalację i naprawę, ale tylko w przypadku, gdy są świadczone łącznie z niniejszą usługą. Urząd Statystyczny zgodnie z informacją jaką otrzymała Spółka usługi: instalowania, konserwacji, modernizacji, naprawy systemów alarmowych w połączeniu z późniejszym monitoringiem (wykonywanych także przez podwykonawców) mieszczą się w PKWiU 80.20.10.0.

    Daje to podstawę do uznania, że przy tego rodzaju usłudze PKWiU 43.21.10.1 obowiązuje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit d) ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30-go dnia licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

    Zaś dla usług mieszczących się w PKWiU 80.20.10.0 znajdzie zastosowanie art. 19 ust. 13 pkt 4, czyli z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.

    Tak więc dla montażu systemu alarmowego:

    • bez późniejszego monitoringu, instalowanych w obiektach wymienionych w art. 41 ust. 12-12b znajdzie zastosowanie preferencyjna stawka VAT, a obowiązek podatkowy stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT.
    • z późniejszym monitorowaniem, instalowanych w obiektach wymienionych w art. 41 ust. 12-12b znajdzie zastosowanie podstawowa stawka VAT, a obowiązek podatkowy stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 4.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

    Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy, określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

    Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

    W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

    Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

    Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

    Stawka podatku VAT, w myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 oraz art. 129 ust. 1.

    Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

    W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

    1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
    2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

    Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

    Stosownie do treści art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

    Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a i 12b, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

    Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, nie zalicza się:

    1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
    2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

    W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej art. 41 ust. 12c ustawy.

    W świetle § 7ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

    1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
    2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
    3. robót konserwacyjnych dotyczących:
      1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
      2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

      - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

      Natomiast zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

      Na mocy § 7 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

      W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

      Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

      Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

      Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

      Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy: Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

      Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

      Stosownie do art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

      Z kolei w świetle regulacji pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

      Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 ww. artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

      W znaczeniu słownikowym (Współczesny słownik języka polskiego, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), remont oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast montaż to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei instalować oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. Istotą remontu są więc wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy w istniejącym obiekcie budowlanym lub lokalu mieszkalnym.

      Modernizacja to unowocześnienie i usprawnienie czegoś według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

      Montaż wg powyższego słownika to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.

      Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się montażem systemów alarmowych (SSWiN) bez podłączania do stacji monitoringu (SMA) oraz systemów alarmowych z późniejszym ich monitorowaniem zarówno przez własną stację monitorowania sygnałów włamania i napadu jak i obcych stacji na podstawie umów. Urządzenia do systemu alarmowego oraz materiały dodatkowe do montażu kupowane są od pośredników hurtowni, producentów. Montaże Spółka wykonuje u klientów prowadzących działalność gospodarczą jak i u osób fizycznych w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Każdy system alarmowy na rynku może być podłączony w chwili montażu lub w późniejszym etapie (nawet po kilku kilkunastu latach) do stacji monitorowania. Urządzeniem odpowiadającym za monitorowanie jest nadajnik monitorujący. Klient podczas oględzin decyduje czy system będzie monitorowany czy nie. Pod tym kątem przedstawiana jest oferta. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany świadczy usługi zarówno w lokalach mieszkalnych jak i w lokalach użytkowych. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych, w których świadczone są usługi jest zróżnicowana: w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych może przekraczać 300 m2, a w lokalach 150 m2. W kosztorysach dotyczących montażu instalacji nowych systemów SSWIN przedstawia się to procentowo: 60-70 % sprzęt, 30-40 % usługa (robocizna i pozostałe koszty). Zupełnie inaczej przedstawia się kwestia konserwacji serwisu naprawy (w zależności od uszkodzeń) przy drobnych naprawach cena robocizny znacznie przewyższa koszty sprzętu. Przedmiotowe usługi opisane we wniosku nie są świadczone wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wnioskodawca świadczy również usługi w obiektach PKOB takich jak na przykład: 1220, 1230, 1251, 1252, 1262, 1263, 1264, 1272 i inne obiekty stosowanie do rosnących na rynku potrzeb konsumenta.

      Klasyfikacja statystyczna czynności wykonywanych przez Spółkę wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) to (zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego) w grupowaniach:

      • instalowanie, konserwowanie, modernizacja, naprawy systemów alarmowych bez późniejszego ich monitoringu PKWiU 43.21.10.1 Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu;
      • instalowanie, konserwowanie, modernizacja, naprawy systemów alarmowych w połączeniu z ich późniejszym monitoringiem (wykonywanym także przez podwykonawców) PKWiU 80.20.10.0 Usługi ochroniarskie w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa.

      Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan sprawy należy wskazać, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

      Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi instalowania, konserwacji, modernizacji, naprawy systemów alarmowych z późniejszym monitoringiem, instalowanych w obiektach wymienionych w art. 41 ust. 12-12b.

      Aby móc wskazać, iż ww. usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jako element usługi złożonej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

      Zatem podsumowując powyższe, świadczenie złożone ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru, ani wartości z punktu widzenia nabywcy wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

      Dokonując oceny przedstawionego stanu faktycznego należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym wszelkie pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.

      Z uwagi na to, iż możliwość stosowania zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż zwolnienia takie winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

      Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy przeanalizować czy spośród usług świadczonych przez Wnioskodawcę tj. usług instalowania, konserwacji, modernizacji, naprawy systemów alarmowych wraz z późniejszym monitoringiem da się wyodrębnić usługę zasadniczą oraz względem niej usługi pomocnicze, a także zbadać ich wzajemne relacje, czy mogą istnieć samodzielnie bez uszczerbku na charakterze świadczonej usługi.

      Zauważyć należy, że elementy składowe usługi instalacji systemu alarmowego mogą stanowić usługę złożoną, o tyle za taką nie można uznać usługi monitorowania. Ww. elementy składowe usługi instalacji systemu alarmowego są usługami koniecznymi i niezbędnymi do wykonania usługi instalacji systemu alarmowego, a ich oddzielenie miałoby sztuczny charakter. Natomiast usługa monitoringu może z powodzeniem być zaspokojona przez innego usługodawcę, stąd też czynność ta nie jest nierozerwalnie związana ze świadczeniem usługi instalacji systemu alarmowego, a jej wyodrębnienie w żadnym stopniu nie wpływa na zmianę charakteru świadczenia tej usługi, bowiem jej istotą jest założenie systemu alarmowego, co może być realizowane zarówno wraz z oferowaną usługą monitoringu jak i całkowicie odrębnie. Powyższe potwierdza okoliczność wskazana przez Wnioskodawcę, iż każdy system alarmowy na rynku może być podłączony w chwili montażu lub w późniejszym etapie (nawet po kilku kilkunastu latach) do stacji monitorowania.

      W konsekwencji powyższego usługa monitorowania jest odrębną usługą od usług instalowania, konserwacji, modernizacji, napraw systemów alarmowych.

      Dokonując analizy stanu faktycznego sprawy w świetle powołanych wyżej przepisów należy wskazać, iż usługi instalowania, modernizacji systemów alarmowych w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, opodatkowana jest stawką podatku w wysokości 8%, na mocy art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, a w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej art. 41 ust. 12c ustawy. Do pozostałej części podstawy opodatkowania zastosować należy 23% podatek VAT.

      W świetle powołanych przepisów wykonywana przez Wnioskodawcę konserwacja oraz naprawa systemów alarmowych spełnia definicję robót konserwacyjnych, zawartą w § 7 ust. 2 rozporządzenia. Tym samym, roboty konserwacyjne dotyczące instalacji systemów alarmowych opodatkowane są stawką podatku w wysokości 8%, stosownie do powołanego przepisu § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 z uwzględnieniem § 7 ust. 3 rozporządzenia.

      Natomiast do usługi monitoringu z uwagi na to, iż ani ustawa ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla tych usług obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku zastosowanie znajdzie stawka podstawowa 23%.

      Odnosząc się natomiast do momentu powstania obowiązku podatkowego dla świadczonych usług zwrócić należy uwagę, iż ustawodawca uregulował kwestię dotyczącą powstawania obowiązków podatkowych w podatku VAT w art. 19 ustawy. Regulując tę materię, ustawodawca postanowił dokonać rozróżnienia momentu powstania obowiązku podatkowego w zależności od przedmiotu świadczenia (usługi).

      Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

      Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

      Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższe przepisy formułują zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje w dniu wydania towaru lub wykonania usługi, natomiast jeżeli dostawa towarów lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone wystawioną fakturą obowiązek podatkowy powstaje w dniu wystawienia faktury, ale nie później niż siódmego dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

      Powyższa zasada ogólna doznaje jednak bardzo poważnego ograniczenia. Ustawodawca, w art. 19 ust. 13 cyt. ustawy, w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla określonych czynności.

      I tak, stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

      Natomiast art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usługi stałej obsługi prawnej i biurowej.

      Oznacza to, że z tytułu wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej dla powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma termin zapłaty, ale tylko wówczas, gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną na jego rzecz usługę przed upływem 30 dni od dnia jej wykonania, gdyż 30. dnia obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy zapłaty dokonano, czy nie.

      Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawioną w złożonym wniosku sytuację, stwierdzić należy, że w przypadku świadczonych przez Zainteresowanego usług instalowania oraz modernizacji systemów alarmowych prawidłowym jest ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług. Czyli powstaje on z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

      Odnosząc się zaś do kwestii określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług konserwacji i napraw systemów alarmowych należy zauważyć, że:

      • przez konserwację według Słownika języka polskiego pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka wydanego przez PWN, rozumie się utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem, zniszczeniem i zepsuciem;
      • przez naprawę według ww. Słownika języka polskiego, rozumie się usunięcie w czymś usterek, uszkodzeń i doprowadzenie czegoś do stanu używalności.

      Z definicji słownikowej wynika, że usługi konserwacyjne i naprawcze nie stanowią usług tożsamych do usług budowlanych czy budowlano-montażowych, dla których ustawodawca określił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

      Wobec powyższego obowiązek podatkowy dla usług konserwacji i napraw systemów alarmowych powstaje na zasadach ogólnych, określonych w art. 19 ust. 1 i 4 ustawy, tj. z chwilą wykonania usługi, a jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

      Natomiast w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla świadczonych usług monitoringu systemów alarmowych obowiązek podatkowy powstaje stosownie do treści art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy.

      Reasumując dla usługi instalowania, konserwacji, modernizacji, napraw systemów alarmowych, instalowanych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajdzie preferencyjna 8% stawka podatku VAT. Obowiązek podatkowy dla usług instalowania i modernizacji systemów alarmowych, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy, powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi. Natomiast dla usług konserwacji i naprawy systemów alarmowych, zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy, tj. z chwilą wykonania usługi, a jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

      Z kolei dla usługi monitoringu zastosowanie winna mieć podstawowa 23 % stawka VAT, a obowiązek podatkowych dla tych usług powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy, z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usługi stałej obsługi prawnej i biurowej.

      Wobec powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

      Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

      Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT oraz powstania obowiązku podatkowego dla usług instalowania, konserwacji, modernizacji, napraw systemów alarmowych z późniejszym monitoringiem. Natomiast wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT oraz powstania obowiązku podatkowego dla usług instalowania, konserwacji, modernizacji, naprawy systemów alarmowych został załatwiony interpretacją nr IPTPP1/443-872/12-5/IG.

      Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

      Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

      Wniosek ORD-IN

      Treść w pliku PDF 579 kB

      Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi