Temat interpretacji
Czy w ramach projektu Zakup podestu scenicznego dla potrzeb własnych stowarzyszenia oraz w celu użyczenia do organizacji imprez rekreacyjno - sportowych w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie małych projektów, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT, czy też takiej myśliwości nie ma?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn.: Zakup podestu scenicznego dla potrzeb własnych Stowarzyszenia oraz w celu użyczenia do organizacji imprez rekreacyjno-sportowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn.: Zakup podestu scenicznego dla potrzeb własnych Stowarzyszenia oraz w celu użyczenia do organizacji imprez rekreacyjno-sportowych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) będzie ubiegać się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 na realizację operacji Zakup podestu scenicznego dla potrzeb własnych Stowarzyszenia oraz w celu użyczenia do organizacji imprez rekreacyjno-sportowych w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie małych projektów. Na realizację działania Stowarzyszenie podpisze umowę z Urzędem Marszałkowskim w X. Zainteresowany jest organizacją pożytku publicznego nie prowadzącą działalności gospodarczej. Pozyskiwane środki przeznaczone są na działalność statutową. Rodzaj działalności: PKD 2004-9133Z, PKD 2007-9499Z (działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej niesklasyfikowanych). Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT.
Z uwagi na powyższe, Zainteresowany do wniosku o pozyskanie pomocy złoży oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym poda, że nie ma możliwości odzyskania tego podatku powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym, nie wykonuje również czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki poniesione na zakup wyposażenia nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących Stowarzyszenia, odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie wiarygodności uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z poleceniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w instrukcji oświadczenia istnieje zapis, że wnioskodawca powinien wystąpić do dyrektora właściwej izby skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania VAT, która będzie konieczna jako załącznik na etapie rozpatrywania wniosku o płatność.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w ramach projektu Zakup podestu scenicznego dla potrzeb własnych Stowarzyszenia oraz w celu użyczenia do organizacji imprez rekreacyjno-sportowych w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie małych projektów, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT, czy też takiej myśliwości nie ma...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT. Zgodnie z zasadą ogólną podatek VAT może zostać uznany za kwalifikowalny jeżeli beneficjent nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku VAT. Przez odzyskanie podatku VAT rozumie się odliczenie go od podatku VAT należnego lub zwrot w określonych przypadkach, według warunków ściśle określonych przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54 poz. 535 ze zm.). Zgodnie z zasadą art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W przypadku realizacji projektu Stowarzyszenie nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z realizowanym projektem w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Dodatkowo zgodnie z art. 15 ust. 6 wymienionej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Mając na uwadze art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy, a także fakt, że Stowarzyszenie nie prowadzi działalności opodatkowanej nie ma ono możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Na podstawie art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFFROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 2005 r., str.1 ze zm.) do wkładu EFFROW nie kwalifikują się koszty VAT, z wyjątkiem VAT niepodlegającego zwrotowi, jeżeli jest rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez beneficjentów, o których mowa w art. 4 ust. 5 akapit pierwszy szóstej dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstwa Państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej, ujednolicona podstawa wymiaru podatku. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, dopuszcza się wyjątek: jeżeli beneficjent nie może odliczyć podatku VAT, poniesione przez niego i udokumentowane koszty tego podatku są wydatkami kwalifikowalnymi. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione na zakup wyposażenia nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym nie ma ono możliwości odliczenia podatku VAT i tym samym VAT staje się kosztem kwalifikowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z przepisów ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego nie prowadzącą działalności gospodarczej - nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym, nie wykonuje również czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Stowarzyszenie będzie ubiegać się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 na realizację operacji Zakup podestu scenicznego dla potrzeb własnych Stowarzyszenia oraz w celu użyczenia do organizacji imprez rekreacyjno -sportowych w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie małych projektów.
Pozyskiwane środki przeznaczone są na działalność statutową. Wydatki poniesione na zakup wyposażenia nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione na zakup wyposażenia nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w ramach projektu Zakup podestu scenicznego dla potrzeb własnych Stowarzyszenia oraz w celu użyczenia do organizacji imprez rekreacyjno-sportowych w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie małych projektów, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 Stowarzyszenie nie będzie miało możliwość odliczenia podatku VAT.
Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione zarówno w opisie sprawy jak i we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu