zastosowanie 8% stawki podatku VAT dla wykonania, wymienionych we wniosku, usług polegających na budowie przyłącza kanalizacyjnego - Interpretacja - IBPP2/443-1174/12/RSz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.03.2013, sygn. IBPP2/443-1174/12/RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

zastosowanie 8% stawki podatku VAT dla wykonania, wymienionych we wniosku, usług polegających na budowie przyłącza kanalizacyjnego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012r. (data wpływu 16 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2013r. znak: L. Dz. ./2013 (data wpływu 21 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla wykonania, wymienionych we wniosku, usług polegających na budowie przyłącza kanalizacyjnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla wykonania, wymienionych we wniosku, usług polegających na budowie przyłącza kanalizacyjnego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2013r. znak: L. Dz. ./2013 (data wpływu 21 lutego 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 lutego 2013r. znak: IBPP2/443-1174/12/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka"), w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej świadczy usługi związane z dostarczaniem wody za pomocą sieci wodociągowej oraz odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków w Gminie J.. Zarówno usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia wodę, jak i odprowadzania ścieków zaliczane są do zadań własnych Gminy. W ramach realizowanej działalności i na jej potrzeby, Spółka, która jest właścicielem sieci kanalizacyjnej zawiera z mieszkańcami umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego.

Przedmiotowa umowa obejmuje: wyłonienie bezpośredniego wykonawcy robót budowlanych (w trybie przetargu nieograniczonego) i zawarcie z nim umowy o roboty budowlane, wykonywanie nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi, dokonanie odbioru robót, rozliczenie z wykonawcą z tytułu wykonania robót, wykonanie innych czynności wynikających z umowy o roboty budowlane, w szczególności czynności, które zmierzają do ochrony interesów mieszkańca. Świadczenie ma charakter kompleksowy i jego celem jest nie tyle fizyczne wybudowanie przyłącza ale podłączenie nieruchomości mieszkańca do sieci kanalizacyjnej Spółki. Przyłącze wybudowane w ramach takiej umowy nie jest własnością Spółki (w szczególności nie stanowi samodzielnego środka trwałego Spółki ani części składowej innego środka trwałego Spółki) a mieszkańca. W ramach umowy, mieszkaniec zobowiązuje się zawrzeć ze Spółką - w terminie nie późniejszym niż 14 dni od dnia dokonania końcowego odbioru - umowę o odbiór ścieków; zatem integralnym elementem umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego jest zobowiązanie do zawarcia kolejnej umowy: o odbiór ścieków. Zgodnie z regulacjami dotyczącymi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, koszt budowy przyłączy obciąża właściciela podłączanej nieruchomości.

Przyłącze kanalizacyjne to odcinek przewodu łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną, za pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku do granicy nieruchomości gruntowej.

Usługę polegającą na wykonaniu przez właściciela sieci kanalizacyjnej przyłącza kanalizacyjnego łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną Spółka zalicza do grupowania PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków". Spółka uzyskała pisemne potwierdzenie tej klasyfikacji przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Usługa ta wykonywana jest głównie na rzecz budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W ww. piśmie z dnia 18 lutego 2013r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił:

Symbol PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków" podany w opisie zdarzenia przyszłego dotyczy wykonania przez właściciela sieci kanalizacyjnej przyłącza kanalizacyjnego łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną.

Spółka jest właścicielem sieci kanalizacyjnej. Budowane przyłącza mają łączyć sieć kanalizacyjną spółki z wewnętrzną instalacją w nieruchomościach odbiorców usług.

Zgodnie z opinią Głównego Urzędu Statystycznego wydaną 27.01.2009r. opublikowaną na stronie internetowej www.stat.gov.pl do ugrupowania 37.00.11.0 zalicza się usługi wykonywane przez podmiot będący właścicielem lub zarządzającym siecią kanalizacyjną, polegające na: wydawaniu warunków technicznych na wykonanie przyłącza kanalizacyjnego, prowadzeniu odbiorów technicznych przyłączy kanalizacyjnych, usuwaniu awarii, wykonywaniu remontów przyłączy kanalizacyjnych, likwidowaniu przyłączy kanalizacyjnych..."

Powyżej cytowany opis, zawiera czynności związane z budową (wydawanie warunków technicznych, odbiory przyłącza), użytkowaniem (usuwanie awarii, remont) i likwidacją przyłączy kanalizacyjnych, jednak nie odnosi się wprost do usługi budowy (wykonania) przyłącza kanalizacyjnego.

Odniesienie takie znajduje się natomiast w opinii dotyczącej grupowania 36.00.20.0 Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych" wydanej dnia 26.02.2009r. do której zaliczono wykonanie przez właściciela lub zarządzającego siecią wodociągową przyłącza wodociągowego od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości".

Jeżeli wykonanie przyłącza wodociągowego przez właściciela lub zarządzającego siecią wodociągową jest usługą związaną z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, to analogicznie wykonanie przyłącza kanalizacyjnego przez właściciela sieci kanalizacyjnej jest usługą związaną z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Spółka zwróciła się do Dyrektora Urzędu Statystycznego w Łodzi o potwierdzenia prawidłowości dokonanej klasyfikacji.

Pismem z dnia 11.10.2012r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. wykonanie przez właściciela sieci kanalizacyjnej przyłącza kanalizacyjnego łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną" mieści się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Zadane we wniosku pytania dotyczą stanu przyszłego. Spółka obecnie rozbudowuje sieć kanalizacyjną równolegle w kilku dzielnicach miasta. Wnioskodawca planuje podłączenie około trzech tysięcy nieruchomości. Wnioskodawca nie ma pewności, czy wszystkie przyłączane w przyszłości do sieci kanalizacyjnej nieruchomości będą spełniały kryteria zawarte w art. 41 ust. 12a. Przewidując, że wśród przyłączanych nieruchomości mogą być takie, które nie są objęte społecznym programem mieszkaniowym zadano dwa pytania. Pierwsze z nich dotyczy sytuacji, w której nieruchomość jest objęta społecznym programem mieszkaniowym. Drugie, gdy nieruchomość nie jest objęta programem.

Usługi wykonania przyłączy kanalizacyjnych realizowane będą najczęściej w ramach modernizacji obiektów budowlanych. Wnioskodawca nie wyklucza jednak, możliwości świadczenia takich usług również w ramach budowy, remontu lub przebudowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaką stawkę VAT Spółka powinna zastosować obciążając klientów kosztami wykonania usługi polegającej na budowie przyłącza kanalizacyjnego realizowanej w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. l2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

  • Jaką stawką VAT Spółka powinna zastosować obciążając klientów kosztami wykonania usługi polegającej na budowie przyłącza kanalizacyjnego, która nie jest realizowana w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. l2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

  • Zdaniem Wnioskodawcy, usługa polegająca na wykonaniu przyłącza kanalizacyjnego objęta jest obniżoną 8% stawką podatku VAT w obydwu przypadkach. Podstawą zastosowania stawki obniżonej jest załącznik nr 3 do ustawy o VAT określający wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (aktualnie 8%). Dodatkowo, w sytuacji opisanej w pytaniu pierwszym, podstawą stosowania stawki obniżonej jest art. 41 ust. 12 ustawy o VAT zgodnie z którym obniżoną, 7% (aktualnie 8%) stawkę podatku VAT stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

    W pozycji 142 załącznika do Ustawy wyszczególniono Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków". Usługi te zostały opisane poprzez przywołanie ugrupowania PKWiU 37 poprzedzone terminem ex" oznaczającym, że nie wszystkie usługi mieszczące się statystycznie w tym grupowaniu mogą być objęte stawką obniżoną. Sięgając do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w grupowaniu 37 znajdujemy opis: Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych".

    Ustawodawca wprowadzając symbol ex przed symbolem 37 i jednocześnie pomijając osady ze ścieków kanalizacyjnych w opisie pozycji, ograniczył możliwość stosowania stawki obniżonej wyłącznie do usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków". Usługę polegającą na wykonaniu przez właściciela sieci kanalizacyjnej przyłącza kanalizacyjnego łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną Spółka zalicza do grupowania PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków". Spółka uzyskała pisemne potwierdzenie tej klasyfikacji przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

    Skoro, zatem usługa wykonania przez właściciela sieci kanalizacyjnej przyłącza kanalizacyjnego zaliczana jest do usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, a nie do osadów ściekowych, które są pominięte w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, to przy jej świadczeniu należy zastosować obniżoną stawkę podatku VAT.

    Dodatkową podstawą zastosowania stawki obniżonej jest art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przytoczonym przepisem 7% (aktualnie 8%) stawkę podatku VAT stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, którymi zgodnie z przepisem art. 41 ust. 12a ustawy o VAT są obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

    Obiekt budowlany to w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994r. prawo budowlane (tekst jedn.: w Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118), budynek wraz instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowla stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami oraz obiekt małej architektury.

    Jak wynika z definicji zawartej w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowy odprowadzaniu ścieków (Dz. U.06.123.858 j.t.) przyłącze kanalizacyjne stanowi odcinek przewodu łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną, za pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku do granicy nieruchomości gruntowej.

    Połączenie pomiędzy siecią kanalizacyjną, a wewnętrzną instalacją kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług i jest ściśle powiązane z konkretnym obiektem budowlanym, zarówno w sensie technicznym jak i własnościowym. Jest ono integralną częścią budynku mieszkalnego, stanowiącą infrastrukturę niezbędną do użytkowania obiektu.

    Najwyższy Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 8 grudnia 2011r., sygn. I FSK 365/11 dowodzi, że: Niewątpliwie przy wykładni przepisów prawa nie można wyłącznie poprzestawać na literalnym brzmieniu tych norm. Niezbędnym jest również odniesienie się do celu analizowanych norm prawnych. Przepisy te zaś, jak wskazano wcześniej, w istocie służą zmniejszeniu kosztów budownictwa mieszkaniowego społecznego w związku z wygaśnięciem z końcem 2007r. okresów przejściowych. Zatem wszystko co w sposób bezpośredni dotyczy budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, powinno korzystać ze stawki 7%. W konsekwencji więc stanowisko Sądu pierwszej instancji, który dokonując kontroli legalności zaskarżonej indywidualnej interpretacji uznał, że roboty budowlano-montażowe wykonywane jedynie w bryle budynku, korzystają z preferencyjnego opodatkowania jest błędne. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, orzekającego w niniejszej sprawie, z takiej preferencji korzystają również roboty związane z przyłączami mediów do budynków. Są to bowiem prace, które ściśle dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego, bez których budynek nie mógł spełniać swoich funkcji. Niezrozumiałe jest zaś rozdzielanie tych przyłączy w obrębie budynku, skoro z punktu widzenia funkcjonalnego i technicznego stanowią jedną całość. Natomiast w zakresie pozostałej infrastruktury towarzyszącej w postaci dróg dojazdowych, placów zabaw itp. stanowisko Sądu pierwszej instancji jest trafne."

    Przeciwko sztucznemu podziałowi usług na te wykonywane wewnątrz i na zewnątrz budynku już wcześniej wypowiadały się sądy. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 5 stycznia 2011r. III SA/Gl 1708/10 stwierdził: Bezzasadne jest dzielenie robót na wykonane w bryle budynku i poza nią i obejmowanie każdej z nich odmienną stawką." Wojewódzki Sądu Administracyjnego we Wrocławiu w wyroku z dnia 3 grudnia 2009r. I SA/Wr 1435/09, w sprawie dotyczącej przyłącza gazowego, powołując się na orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości napisał w uzasadnieniu: Jeżeli ETS w wyroku C-349/96 Card Protection Plan Ltd. oraz C-41/04 Levob Verzekeringen BV wypowiedział się przeciwko sztucznemu dzieleniu usługi złożonej z kilku świadczeń w celu opodatkowania różnymi stawkami podatku od towarów i usług, to tym bardziej nieprawidłowe jest dzielenie jednorodnej usługi wykonania przyłącza gazowego według miejsca jej wykonania (w obrębie budynku czy poza budynkiem) w celu zastosowania różnych stawek podatkowych."

    Stanowisko WSA podtrzymał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20.04.2011r. I FSK 499/10 oddalając skargę kasacyjną Ministra Finansów.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Natomiast przez świadczenie usług stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Zgodnie z przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

    Ponadto należy wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

    Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

    • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
    • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

    W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 142 wymienione zostały Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków zaliczone do grupowania PKWiU 2008 37, przy czym przy oznaczeniu ww. grupowania umieszczono oznaczenie ex.

    Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ww. ustawy, przez - PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

    Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru.

    Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

    Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej świadczy usługi związane z dostarczaniem wody za pomocą sieci wodociągowej oraz odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków w Gminie J.. Zarówno usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia wodę, jak i odprowadzania ścieków zaliczane są do zadań własnych Gminy. W ramach realizowanej działalności i na jej potrzeby, Spółka, która jest właścicielem sieci kanalizacyjnej zawiera z mieszkańcami umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego. Budowane przyłącza mają łączyć sieć kanalizacyjną spółki z wewnętrzną instalacją w nieruchomościach odbiorców usług.

    Usługę polegającą na wykonaniu przez właściciela sieci kanalizacyjnej przyłącza kanalizacyjnego łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną Spółka zalicza do grupowania PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków". Spółka uzyskała pisemne potwierdzenie tej klasyfikacji przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

    Pismem z dnia 11 października 2012r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. wykonanie przez właściciela sieci kanalizacyjnej przyłącza kanalizacyjnego łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną" mieści się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

    Mając na uwadze ww. przepisy oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że pod poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wymienione zostały Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków - zaliczone do grupowania PKWiU 2008 ex 37, opodatkowane preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%, to do czynności polegających na wykonaniu przez Wnioskodawcę (właściciela sieci kanalizacyjnej) przyłącza kanalizacyjnego łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną, o ile zostały one w sposób prawidłowy sklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg PKWiU do grupowania 37.00.11.0, ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 8%.

    Należy w tym miejscu zauważyć, że bez znaczenia dla zastosowania w powyższej sytuacji obniżonej stawki podatku pozostaje okoliczność wykonywania tych usług w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego bądź też nie objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wyżej opisana stawka znajduje umocowanie w przepisie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2. Zatem, bezprzedmiotowa jest ocena czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę z punktu widzenia dalszych przepisów tego artykułu (tj. ust. 12-12c), skoro preferencje w opodatkowaniu wynikają już z ust. 2 art. 41 ustawy.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że skoro usługa wykonania przez właściciela sieci kanalizacyjnej przyłącza kanalizacyjnego zaliczana jest do usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, a nie do osadów ściekowych, które są pominięte w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, to przy jej świadczeniu należy zastosować obniżoną stawkę podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

    Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji towarów i usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. usług według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

    Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

    W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 2 MB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach