Czy w związku z realizacją projektu zachodzą przesłanki do odzyskania przez Powiat (będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług) do odlicz... - Interpretacja - IPTPP1/443-287/13-4/IG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.07.2013, sygn. IPTPP1/443-287/13-4/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w związku z realizacją projektu zachodzą przesłanki do odzyskania przez Powiat (będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług) do odliczenia w całości lub części naliczonego podatku VAT, z zastosowaniem proporcji o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwaną również dalej ustawą o VAT, wynikającej z udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu .

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 czerwca 2013r. (data wpływu 28 czerwca 2013r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat stanowi regionalną wspólnotę samorządową mieszkańców jego terytorium i jest jednocześnie osobą prawną wykonującą zadania z zakresu administracji publicznej, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Jednym z zadań, które realizuje w Partnerstwie z innymi JST Województwa jest projekt pn.: . Celem Projektu jest podniesienie poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego regionu poprzez stworzenie warunków do powszechnego stosowania usług e-administracji oraz podniesienie potencjału instytucjonalnego JST. Zasadnicza część projektu dotyczy poprawy bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych i systemów oraz wdrożenia systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów i Systemów Dziedzinowych w gminach i powiatach Województwa.

Projekt finansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOW). Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa, a Partnerami (tj. gminami i powiatami, które wyraziły wolę udziału w projekcie), w tym Powiatem, zostały zawarte umowy partnerskie. Umowy te opisują realizację projektu partnerskiego w rozumieniu art. 28a ust. 1 ustawy z dnia 06 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009, Nr 84, poz. 712, z późn. zm.), której prowadzenie stanowi jedno z zadań samorządu województwa na podstawie art. 3 pkt 2 tejże ustawy. Umowy zawarte z Partnerami stanowią, że Województwo działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów, wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu, w tym m.in. przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe oraz występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Rozliczenia zadań, którymi objęty jest w projekcie dany Partner, dokonywane są we własnym zakresie przez Partnera. Partnerzy dokonują odbioru urządzeń komputerowych i teleinformatycznych po czym stają się właścicielami nabytego majątku.

Powiat jest bezpośrednim beneficjentem w przypadku dwóch zadań, w ramach których nabywa sprzęt informatyczny i oprogramowanie dla potrzeb Starostwa Powiatowego.

W ramach zadania pierwszego (nr 1) Powiat nabędzie sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem, mający na celu wzmocnienie i zabezpieczenie obecnego systemu informatycznego oraz sieci Starostwa Powiatowego. Zadanie to będzie polegało na dostarczeniu przez Wykonawcę oraz skonfigurowaniu i przekazaniu do eksploatacji użytkowej zabezpieczającego urządzenia sieciowego typu UTM (ang. Unified Threat Management). Wymienione urządzenie tj. UTM będzie zamontowane w serwerowni Starostwa Powiatowego i ma na celu zabezpieczenie pracy w całym Urzędzie.

W ramach zadania drugiego (nr 2) Powiat nabędzie sprzęt informatyczny oraz pakiet zintegrowanego oprogramowania dziedzinowego zawierający funkcjonalności z zakresu: księgowości i budżetu, kadr-płac, podatków oraz różnego typu ewidencji służących do usprawnienia wewnętrznej obsługi informatycznej wydziałów Starostwa.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Zainteresowanego.

Efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, że Powiat jako Członek Partnerstwa wykonuje obowiązki opisane umowami z Partnerami, tj. zadania związane z nabywaniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio jemu, wyjaśnienia wymaga kwestia przedstawiona w pytaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu zachodzą przesłanki do odzyskania przez Powiat (będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług) do odliczenia w całości lub części naliczonego podatku VAT, z zastosowaniem proporcji o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwaną również dalej ustawą o VAT, wynikającej z udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie zachodzą przesłanki do odzyskania przez Powiat (będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług) do odliczenia w całości lub części naliczonego podatku VAT, z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, ponieważ nabywany przez Powiat, w ramach realizowanego projektu sprzęt z oprogramowaniem nie służy czynnościom, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

Nabywany w zadaniu nr 1 sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem służył będzie jedynie czynnościom organizacji pracy wewnętrznej wydziałów starostwa zgodnie z przeznaczeniem oprogramowania dziedzinowego. Obsługa zasobów kadrowych, prowadzenie ewidencji zasobów Starostwa czy też czynności związane z obsługą finansową Starostwa i planowaniem budżetu są typowymi czynnościami administracyjnymi prowadzonymi w ramach swojej działalności statutowej.

W zadaniu nr 2, nabywany sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem ma na celu zabezpieczenie systemu informatycznego i sieci Starostwa Powiatowego. Sprzęt ten będzie zamontowany w serwerowni i będzie służył wszystkim pracownikom Starostwa Powiatowego i zadaniom jakie realizuje ta jednostka. Wnioskodawca w ramach swojej statutowej działalności realizuje zdania typowo administracyjne o charakterze publicznoprawnym oraz czynności o charakterze cywilnoprawnym, w tym podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, jak również czynności nie podlegające opodatkowaniu. Należy przy tym wskazać, że większość czynności o charakterze cywilnoprawnym wynika z zadań ustawowych, które Wnioskodawca jako samorząd powiatu realizuje.

W zakresie czynności o charakterze cywilnoprawnym wyróżnia się następujące działalności:

  1. dzierżawa nieruchomości Skarbu Państwa dla podmiotów gospodarczych. Przychody opodatkowane podstawowa stawką podatku w wysokości 23% zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
  2. najem mieszkania dla osoby fizycznej na cele mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
  3. dzierżawa gruntu powiatu dla podmiotu gospodarczego na cele rolnicze korzysta ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 2012 poz. 133).
  4. sprzedaż nieruchomości powiatu o niewielkim areale:
    1. zwolnionych z VAT
    2. opodatkowanych stawką 23 %.

    W związku z powyższym w zakresie zadania nr 1 oraz nr 2 dotyczącego zakupu sprzętu komputerowego wraz z systemem dziedzinowym, urządzeń zabezpieczających system elektroniczny oraz sieć Starostwa Powiatowego, poniżej dokonano szczegółowej analizy czy istnieją przesłanki do odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji ww. zadania.

    Wszystkie czynności, które wykonywane są przez Starostwo Powiatowe realizowane są przez pracowników samorządowych. Ponadto serwerownia, w tym oprogramowanie i sprzęt w nim znajdujący się i planowany do zakupu ma zabezpieczać całość zadań realizowanych przez Wnioskodawcę i jego rolą nie jest oddziaływanie na poziom przychodów związanych z obsługą umów cywilnoprawnych, a przede wszystkim umożliwienie poprawnego i bezpiecznego korzystania wszystkich pracowników zatrudnionych w Starostwie Powiatowym ze sprzętu komputerowego oraz istniejących i wprowadzanych baz danych (wykorzystywanych dla typowych czynności administracyjnych lub też udostępnianych do publicznej informacji). W związku z tym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie można wykazać, że urządzenia te wraz z oprogramowaniem w jakimś stopniu przyczynią się do wzrostu przychodów z umów cywilnoprawnych bądź ułatwią w jakiejś mierze pracę osobom zaangażowanym do ich obsługi (wykonujących głównie czynności o charakterze administracyjnym). Powyższe urządzenia i oprogramowanie są niezbędne dla funkcjonowania urzędu tak samo jak np. wyposażenie elektryczne, instalacje c.o. Brak w systemie nabywanego urządzenia UTM może np. umożliwić przedostawanie się szkodliwego oprogramowania zarówno z urzędu jak i do urzędu czy też wewnątrz w samym systemie pomiędzy stacjami roboczymi. Analogicznie do powyższego, brak posiadania przez Starostwo systemu oprogramowania dziedzinowego zawierającego funkcjonalności z zakresu: księgowości i budżetu, kadr-płac, podatków oraz różnego typu ewidencji służących do wewnętrznej obsługi informatycznej wydziałów Starostwa, uniemożliwiłoby wypełnianie obowiązków ustawowych prowadzenia powyższych czynności. Zatem należy jednoznacznie stwierdzić, że nabywane urządzenia i oprogramowanie nie służą i nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności związanych z zawartymi umowami cywilnoprawnymi. W związku z powyższym w zakresie zadania nr 2 nie zachodzą przesłanki do obniżenia kwoty podatku należnego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w ust. 2 art. 90 ustawy o VAT.

    Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabywane oprogramowanie, urządzenia oraz usługi dla Starostwa Powiatowego w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zatem nie ma podstaw do obniżenia podatku należnego. W związku z tym kwota podatku VAT od dokonanych w projekcie zakupów i usług będzie w całości stanowić wydatki kwalifikowalne podlegające dofinansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

    W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

    Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    W świetle art. 15 ust 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

    Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

    Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.

    Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

    1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
    2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

    Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

    Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

    W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

    Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje w Partnerstwie z innymi JST Województwa projekt pn.: . Celem Projektu jest podniesienie poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego regionu poprzez stworzenie warunków do powszechnego stosowania usług e-administracji oraz podniesienie potencjału instytucjonalnego JST. Zasadnicza część projektu dotyczy poprawy bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych i systemów oraz wdrożenia systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów i Systemów Dziedzinowych w gminach i powiatach Województwa. Projekt finansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOW). Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa, a Partnerami (tj. gminami i powiatami, które wyraziły wolę udziału w projekcie), w tym Powiatem, zostały zawarte umowy partnerskie. Umowy te stanowią że Województwo działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów, wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu, w tym m.in. przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe oraz występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Rozliczenia zadań, którymi objęty jest w projekcie dany Partner, dokonywane są we własnym zakresie przez Partnera. Partnerzy dokonują odbioru urządzeń komputerowych i teleinformatycznych po czym stają się właścicielami nabytego majątku. Powiat jest bezpośrednim beneficjentem w przypadku dwóch zadań, w ramach których nabywa sprzęt informatyczny i oprogramowanie dla potrzeb Starostwa Powiatowego.

    W ramach zadania pierwszego (nr 1) Powiat nabędzie sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem, mający na celu wzmocnienie i zabezpieczenie obecnego systemu informatycznego oraz sieci Starostwa Powiatowego. Zadanie to będzie polegało na dostarczeniu przez Wykonawcę oraz skonfigurowaniu i przekazaniu do eksploatacji użytkowej zabezpieczającego urządzenia sieciowego typu UTM (ang. Unified Threat Management). Wymienione urządzenie tj. UTM będzie zamontowane w serwerowni Starostwa Powiatowego i ma na celu zabezpieczenie pracy w całym Urzędzie. W ramach zadania drugiego (nr 2) Powiat nabędzie sprzęt informatyczny oraz pakiet zintegrowanego oprogramowania dziedzinowego zawierający funkcjonalności z zakresu: księgowości i budżetu, kadr-płac, podatków oraz różnego typu ewidencji służących do usprawnienia wewnętrznej obsługi informatycznej wydziałów Starostwa.

    Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Zainteresowanego, a efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

    W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

    W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

    Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania w całości lub w części kwoty podatku naliczonego związanego z realizacją projektu , ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 242 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi