1)Czy Powiat może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego wynikające z faktur za realizację projektu od podatku należnego, gdy... - Interpretacja - IPTPP2/443-310/13-2/PR

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.07.2013, sygn. IPTPP2/443-310/13-2/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

1)Czy Powiat może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego wynikające z faktur za realizację projektu od podatku należnego, gdy Powiat nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem i płatnikiem podatku VAT?
2)Czy w świetle art. 9 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i zastrzeżenia określonego w art. 13 ust. 1 Dyrektywy, a także art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) Wnioskodawca realizując powyższe przedsięwzięcie jest traktowany jako podatnik?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe,
  • uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu realizacji projektu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu oraz uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu realizacji projektu .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej zadania ustawowe planuje ubiegać się o pozyskanie środków finansowych z Europejskiego Funduszu na realizację zadania w ramach Programu Operacyjnego 2007-2013. Planowany okres realizacji: lata 2013-2014.

Beneficjentem planowanej inwestycji jest Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną (art. 2 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 578 ze zm.). Jest to zadanie własne Powiatu, określone w art. 4 ust. 1 pkt 10 i pkt 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.

Towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie posiada Nr NIP, nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym, określone wyżej.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawione na Starostwo Powiatowe. W ramach przedmiotowej operacji przewidywany jest następujący zakres rzeczowy:

  1. Wyznaczenie szlaku kajakowego na rzece na odcinku od wsi do wsi, w tym:
    1. wykonanie projektu technicznego oznakowania szlaku znakami ostrzegawczymi i informacyjnymi, zgodnie z obowiązującymi normami, kilometrażu rzeki i pomiarów na rzece - ślad GPS oraz wyznaczenie punktów ustawienia znaków na szlaku i śladów GPS do atrakcji turystycznych znajdujących się w pobliżu miejsc wodowania,
    2. wykonanie oznakowania szlaku kajakowego zgodnie z powyższą dokumentacją.
  2. Dostawa małej infrastruktury turystycznej w postaci 5 szt. Rowerowych Punktów Obsługi Turysty (RPOT) wraz z usługą polegającą na jej montażu. Każdy RPOT składać się będzie z następujących elementów drewnianych: zadaszonego stołu wraz z dwiema ławkami, obudowy koszy na śmieci i tablicy informacyjnej wskazującej miejsce położenia danego RPOT-u na szlaku rowerowym oraz pobliskie atrakcje turystyczne występujące na trasach szlaków rowerowych oraz w ich bliskim sąsiedztwie.
  3. Dostawa samochodu dostawczego, który wykorzystywany będzie do wyjazdów w celu uporządkowania i utrzymania w należytym stanie technicznym wybudowanych Rowerowych Punktów Obsługi Turysty, a także dokonywania przeglądów stanu oznakowania szlaku kajakowego i RPOT-ów.
  4. Dostawa kosy spalinowej (żyłkowej), dzięki której będzie można w należytym stanie utrzymać przekazane na podstawie umów użyczenia Powiatowi działki pod budowę RPOT-ów.
  5. Promocja projektu, w tym m. in.:
    • zaprojektowanie i wydruk map z zaznaczonymi szlakami rowerowymi i naniesionymi na nich RPOT-ami, szlakiem kajakowym na rzece oraz informacjami np. zabytków i atrakcji turystycznych,
    • ogłoszenie prasowe dot. realizacji przedmiotowego projektu.
    • Powiat, na okres do 31.12.2024 r., zawarł umowy z gminami na bezpłatne używanie nieruchomości, na których planowane jest wykonanie rowerowych punktów obsługi turysty. Przedmioty umów wraz powstałą infrastrukturą w postaci RPOT-ów, zostaną oddane do bezpłatnego używania Centrum Kultury, będącego jednostką organizacyjną Powiatu, które po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu, odpowiedzialne będzie za produkty powstałe w wyniku jego realizacji. Powiat przekaże również Centrum w nieodpłatne użytkowanie samochód oraz kosę spalinową, zakupione w ramach projektu, które wykorzystywane będą w celach porządkowania i utrzymywania w należytym stanie technicznym Rowerowych Punktów Obsługi Turysty, a także dokonywania przeglądów stanu oznakowania szlaku kajakowego i RPOT-ów.

      Dostawy i usługi przewidziane w projekcie zostaną zlecone wykonawcom wyłonionym zgodnie z prawem zamówień publicznych. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą po jego zakończeniu służyć sprzedaży opodatkowanej - korzystanie z powstałej infrastruktury turystycznej będzie ogólnodostępne i bezpłatne. Projekt nie ma celu zarobkowego, a jedynie służy zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców i turystów odwiedzających obszar powiatu.

      Objęte projektem zadanie należy do zadań własnych Powiatu w zakresie zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, dotyczących w szczególności kultury fizycznej i turystyki, ochrony środowiska i przyrody oraz promocji powiatu. Powiat będzie właścicielem nabytych towarów oraz zgodnie z celami ustawowymi będzie je użytkował.

      Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

      W związku z powyższym zadano następujące pytania.

      Czy Powiat może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego wynikające z faktur za realizację projektu od podatku należnego, gdy Powiat nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem i płatnikiem podatku VAT...

    • Czy w świetle art. 9 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i zastrzeżenia określonego w art. 13 ust. 1 Dyrektywy, a także art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) Wnioskodawca realizując powyższe przedsięwzięcie jest traktowany jako podatnik...

    • Zdaniem Wnioskodawcy:

      Ad. 1

      Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną niewykonującą działalności gospodarczej. Nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

      Zgodnie z art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

      W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust.3-7:

      1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przed podatnika:
        1. z tytułu nabycia towarów i usług,
        2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
        3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

        - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

        1. w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;
        2. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
        3. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
        4. kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a.

        Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

        W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

        Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

        W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

        Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

        Ad. 2

        Powiat powinien być traktowany jako podatnik, gdyż dostawa towarów i świadczenie usług w ramach przedmiotowego projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ będą wykonane odpłatnie, a pomiędzy dostawcą towaru i świadczącym usługę a Powiatem zawarta będzie umowa, w ramach której spełniane będą świadczenia wzajemne.

        Spełnione są zatem przesłanki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), wg których opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz przesłanki § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), wg których zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, co jednocześnie koresponduje z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), który mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

        W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

        • możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu za prawidłowe,
        • uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu realizacji projektu za nieprawidłowe.

        Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

        Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

        W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

        Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

        Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

        Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

        Zgodnie z art. 15 ust. 1, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

        Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

        Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

        W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze prywatnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

        Wyżej cytowane przepisy art. 15 ustawy znajdują odzwierciedlenie w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.).

        Zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

        Stosownie do art. 13 Dyrektywy krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

        Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

        W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 595), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie:

        • gospodarki nieruchomościami (art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie powiatowym),
        • utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

        Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy). W myśl art. 33 powołanej ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Z przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy wynika, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

        Starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno-organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

        Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem starostwo powiatowe działając w imieniu powiatu realizuje zadania własne powiatu jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie powiat.

        Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej zadania ustawowe planuje ubiegać się o pozyskanie środków finansowych z Europejskiego Funduszu na realizację zadania w ramach Programu Operacyjnego 2007-2013. Planowany okres realizacji: lata 2013-2014. Beneficjentem planowanej inwestycji jest Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Jest to zadanie własne Powiatu. Towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie posiada Nr NIP, nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawione na Starostwo Powiatowe.

        W ramach przedmiotowej operacji przewidywany jest następujący zakres rzeczowy:

        1. Wyznaczenie szlaku kajakowego na rzece na odcinku od wsi do wsi, w tym:
          1. wykonanie projektu technicznego oznakowania szlaku znakami ostrzegawczymi i informacyjnymi, zgodnie z obowiązującymi normami, kilometrażu rzeki i pomiarów na rzece - ślad GPS oraz wyznaczenie punktów ustawienia znaków na szlaku i śladów GPS do atrakcji turystycznych znajdujących się w pobliżu miejsc wodowania,
          2. wykonanie oznakowania szlaku kajakowego zgodnie z powyższą dokumentacją.
        2. Dostawa małej infrastruktury turystycznej w postaci 5 szt. Rowerowych Punktów Obsługi Turysty (RPOT) wraz z usługą polegającą na jej montażu. Każdy RPOT składać się będzie z następujących elementów drewnianych: zadaszonego stołu wraz z dwiema ławkami, obudowy koszy na śmieci i tablicy informacyjnej wskazującej miejsce położenia danego RPOT-u na szlaku rowerowym oraz pobliskie atrakcje turystyczne występujące na trasach szlaków rowerowych oraz w ich bliskim sąsiedztwie.
        3. Dostawa samochodu dostawczego, który wykorzystywany będzie do wyjazdów w celu uporządkowania i utrzymania w należytym stanie technicznym wybudowanych Rowerowych Punktów Obsługi Turysty, a także dokonywania przeglądów stanu oznakowania szlaku kajakowego i RPOT-ów.
        4. Dostawa kosy spalinowej (żyłkowej), dzięki której będzie można w należytym stanie utrzymać przekazane na podstawie umów użyczenia Powiatowi działki pod budowę RPOT-ów.
        5. Promocja projektu, w tym m. in.:
          • zaprojektowanie i wydruk map z zaznaczonymi szlakami rowerowymi i naniesionymi na nich RPOT-ami, szlakiem kajakowym na rzece oraz informacjami np. zabytków i atrakcji turystycznych,
          • ogłoszenie prasowe dot. realizacji przedmiotowego projektu.
          • Powiat, na okres do 31.12.2024 r., zawarł umowy z gminami na bezpłatne używanie nieruchomości, na których planowane jest wykonanie rowerowych punktów obsługi turysty. Przedmioty umów wraz powstałą infrastrukturą w postaci RPOT-ów, zostaną oddane do bezpłatnego używania Centrum Kultury, , będącego jednostką organizacyjną Powiatu, które po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu, odpowiedzialne będzie za produkty powstałe w wyniku jego realizacji. Powiat przekaże również w nieodpłatne użytkowanie samochód oraz kosę spalinową, zakupione w ramach projektu, które wykorzystywane będą w celach porządkowania i utrzymywania w należytym stanie technicznym Rowerowych Punktów Obsługi Turysty, a także dokonywania przeglądów stanu oznakowania szlaku kajakowego i RPOT-ów. Dostawy i usługi przewidziane w projekcie zostaną zlecone wykonawcom wyłonionym zgodnie z prawem zamówień publicznych. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą po jego zakończeniu służyć sprzedaży opodatkowanej - korzystanie z powstałej infrastruktury turystycznej będzie ogólnodostępne i bezpłatne. Projekt nie ma celu zarobkowego, a jedynie służy zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców i turystów odwiedzających obszar powiatu. Powiat będzie właścicielem nabytych towarów oraz zgodnie z celami ustawowymi będzie je użytkował.

            Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należy zauważyć, iż Wnioskodawca zamierza przekazać mienie, powstałe w ramach realizacji projektu, do bezpłatnego używania Centrum Kultury, będącego jednostką organizacyjną Powiatu.

            Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

            Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

            W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

            Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

            Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

            W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

            1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
            2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

            Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

            Wobec powyższego stwierdzić należy, iż oddanie w nieodpłatne używanie mienia powstałego w ramach realizacji projektu będzie odbywać się w związku z wykonywanymi przez Powiat zadaniami publicznymi we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zatem w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania przepis art. 8 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji oddanie w nieodpłatne używanie mienia nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

            Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

            Zatem odnosząc się do pytania nr 1 należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji ww. zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

            W zakresie przedmiotowego zadania Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

            Z kolei odnosząc się do pytania nr 2, należy zauważyć, iż z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2). W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. O bezpośrednim związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem można mówić jedynie wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności. Wobec powyższego, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wtedy, gdy są wykonane odpłatnie i pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

            Zatem udzielając odpowiedzi na pytanie nr 2 stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu, nie będzie wykonywał czynności, które spełniałyby przesłanki pozwalające uznać te czynności za odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Czynności w ramach realizacji projektu będą odbywać się w związku z wykonywanymi przez Powiat zadaniami publicznymi we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W konsekwencji, Wnioskodawca realizując powyższe przedsięwzięcie nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

            Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

            Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

            Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

            Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

            Wniosek ORD-IN

            Treść w pliku PDF 266 kB

            Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi