Temat interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionych na Wnioskodawcę faktur, dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 5 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Pismem z dnia 4 czerwca 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz kwestię związaną z reprezentacją.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 czerwca 2013 r.).
Stowarzyszenie jako lokalna grupa działania realizuje projekt w ramach Działania 421 Wdrażanie projektów współpracy przewidzianego w ramach oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Jednym z wymaganych załączników do wniosku o płatność jest interpretacja indywidualna.
W ramach ww. Działania Stowarzyszenie finansuje koszty związane z:
- opracowaniem publikacji informacyjnych i promocyjnych (foldery, albumy),
- przygotowaniem i prowadzeniem akcji promocyjnych (w tym udział w targach, imprezach turystycznych, publikacje prasowe i internetowe, obecność na portalach społecznościowych),
- oznakowaniem atrakcji turystycznych znajdujących się na terenie LGD (tablice informacyjne, znaki kierunkowe).
Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o ptu (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy o ptu. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.
Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na obszarze Partnerów projektu współpracy z uwzględnieniem walorów kulturowych, historycznych i przyrodniczych obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju. Wnioskodawca wraz z Partnerami projektu współpracy stworzy kompleksową ofertę turystyczną, która przyczyni się do rozwoju lokalnej aktywności, w tym zakresie oraz zapewni informację dla turystów odwiedzających obszar objęty projektem poprzez promocję i oznakowanie szlaku turystycznego. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu LGD będzie świadczyła nieodpłatnie, zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostanie jej wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność LGD związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie ptu. LGD nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.
Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi ptu (VAT), bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wnioskodawca jest Liderem Partnerstwa, które tworzy wraz z:
- LGD Stowarzyszenie N.....;
- Stowarzyszenie LGD W...;
- LGD K...
- LGD D...,
- LGD B...
W ramach projektu Lider jest odpowiedzialny za złożenie i aktualizację Wniosku o przyznanie pomocy oraz koordynację działań Partnerów. Każdy z Partnerów (w tym Lider) odpowiada za realizację poszczególnych zadań wynikających z projektu. Członkowie Partnerstwa nie świadczą wzajemnych usług. Wszelkie materiały i usługi niezbędne do realizacji projektu są nabywane od osób i firm nie należących do Partnerstwa.
Faktury VAT dokumentujące wydatki wystawiane są na poszczególnych Partnerów projektu współpracy.
Przy zakupie towaru lub usługi od jednego dostawcy przez wszystkich członków Partnerstwa faktura jest wystawiana dla każdego LGD oddzielnie, zgodnie z zasadami określonymi w umowie. W zależności od rodzaju usługi może to być:
- podział proporcjonalny,
- podział zgodny z fizyczną ilością
- koszt pokrywany w całości przez 1 Partnera, jeśli zadanie w projekcie jest przypisane właśnie danemu LGD.
Nie ma jednak sytuacji, że faktury są wystawiane na jednego z Partnerów, a później refundowane na zasadzie wzajemnych rozliczeń.
W ramach projektu Partnerzy, w tym Lider, dokonują wszelkich płatności z własnych środków i odzyskują je w drodze refundacji na podstawie pozytywnie rozpatrzonych wniosków o płatność. Powyższe wnioski każdy z Partnerów składa indywidualnie i otrzymuje środki na własne konto. W związku z powyższym nie ma przepływu środków ani żadnych rozliczeń finansowych między Liderem i członkami Partnerstwa, ani między poszczególnymi członkami.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej... (działanie 4.2 PROW 2007-2013).
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z ww. projektem.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem VAT. Realizuje projekt w ramach Działania 421 Wdrażanie projektów współpracy przewidzianego w ramach oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Projekt realizowany jest w Partnerstwie.
Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na obszarze Partnerów projektu współpracy z uwzględnieniem walorów kulturowych, historycznych i przyrodniczych obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju. Wnioskodawca wraz z Partnerami projektu współpracy stworzy kompleksową ofertę turystyczną, która przyczyni się do rozwoju lokalnej aktywności w tym zakresie oraz zapewni informację dla turystów odwiedzających obszar objęty projektem poprzez promocję i oznakowanie szlaku turystycznego. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu LGD będzie świadczyła nieodpłatnie, zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostanie jej wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów.
Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Wnioskodawca jest Liderem Partnerstwa. W ramach projektu Lider jest odpowiedzialny za złożenie i aktualizację Wniosku o przyznanie pomocy oraz koordynację działań Partnerów. Każdy z Partnerów (w tym Lider) odpowiada za realizację poszczególnych zadań wynikających z projektu. Członkowie Partnerstwa nie świadczą wzajemnych usług.
Faktury VAT dokumentujące wydatki wystawiane są na poszczególnych Partnerów projektu współpracy. Przy zakupie towaru lub usługi od jednego dostawcy przez wszystkich członków Partnerstwa faktura jest wystawiana dla każdego LGD oddzielnie, zgodnie z zasadami określonymi w umowie. W zależności od rodzaju usługi może to być podział proporcjonalny, podział zgodny z fizyczną ilością lub koszt pokrywany w całości przez 1 Partnera, jeśli zadanie w projekcie jest przypisane właśnie danemu LGD. Nie ma jednak sytuacji, że faktury są wystawiane na jednego z Partnerów, a później refundowane na zasadzie wzajemnych rozliczeń.
W ramach projektu Partnerzy, w tym Lider, dokonują wszelkich płatności z własnych środków i odzyskują je w drodze refundacji na podstawie pozytywnie rozpatrzonych wniosków o płatność. Powyższe wnioski każdy z Partnerów składa indywidualnie i otrzymuje środki na własne konto. W związku z powyższym nie ma przepływu środków ani żadnych rozliczeń finansowych między Liderem i członkami Partnerstwa, ani między poszczególnymi członkami.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionych na Wnioskodawcę faktur, dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia powyższych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla pozostałych Partnerów przedmiotowego projektu.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 306 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi