Temat interpretacji
Czy nie będąc podatnikiem podatku VAT, realizując Mały projekt w ramach osi 4 Leader OSP może odzyskać uiszczony podatek VAT, czy nie może w żaden sposób tego podatku odzyskać?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej , przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu ().
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej również OSP) ubiega się o dofinansowanie na realizację operacji w ramach osi 4 Leader w ramach programu PROW 2007-2013 działanie Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.
Podstawa prawna realizacji projektu to rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. z 2005 r. UE L 277/1).
Działanie małe projekty jest współfinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW.
Realizacja małego projektu, polega na wykonaniu prac remontowo-modernizacyjnych polegających na wymianie podłogi, wymianie sufitu i pomalowaniu ścian wewnętrznych w świetlicy wiejskiej.
Celem operacji jest zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego oraz wzmocnienie tożsamości mieszkańców wsi poprzez remont połączony z modernizacją domu wiejskiego w miejscowości (). Wyremontowany i zmodernizowany dom wiejski zostanie udostępniony nieodpłatnie mieszkańcom wsi i osobom z okolicznych miejscowości.
OSP nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku. Realizując mały projekt nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Zakupy towarów dokonane na potrzeby realizacji projektu nie będą służyły do czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy nie będąc podatnikiem podatku VAT, realizując Mały projekt w ramach osi 4 Leader, Wnioskodawca może odzyskać uiszczony podatek VAT, czy nie może w żaden sposób tego podatku odzyskać...
Zdaniem Wnioskodawcy, realizując mały projekt, w ramach osi 4 Leader nie prowadzi on działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. OSP nie jest podatnikiem podatku VAT, nie widnieje w ewidencji podatników tego podatku, zakupy towarów dokonane na potrzeby realizacji projektu nie będą służyły do czynności opodatkowanych - w związku z tym realizując ww. projekt nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwą Mały projekt w ramach Wdrażania lokalnych strategii rozwoju (Dz. U. z 2008 r., 08.138.868).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z przepisów ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (OSP) nie jest podatnikiem podatku VAT. Ubiega się o dofinansowanie na realizację operacji w ramach osi 4 Leader, programu PROW 2007-2013 działanie Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.
Działanie małe projekty jest współfinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW.
Realizacja małego projektu, dotyczy wykonania prac remontowo-modernizacyjnych polegających na wymianie podłogi, wymianie sufitu i pomalowaniu ścian wewnętrznych w świetlicy wiejskiej.
Celem operacji jest zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego oraz wzmocnienie tożsamości mieszkańców wsi poprzez remont połączony z modernizacją domu wiejskiego w miejscowości (). Wyremontowany i zmodernizowany dom wiejski zostanie udostępniony nieodpłatnie mieszkańcom wsi i osobom z okolicznych miejscowości.
OSP realizując mały projekt nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wnika przy tym, iż zakupy towarów dokonane na potrzeby realizacji projektu nie będą wykorzystywanie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT, a zakupy towarów dokonywane na potrzeby realizacji projektu nie będą służyły do czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.
W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca realizując Mały projekt w ramach osi 4 Leader nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 412 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu