w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia przemieszczanych na terytorium Polski samochodów rajdowych, wyposażenia warsztatu, części zamienn... - Interpretacja - IPPP3/443-1091/11-4/MPe

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.11.2011, sygn. IPPP3/443-1091/11-4/MPe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia przemieszczanych na terytorium Polski samochodów rajdowych, wyposażenia warsztatu, części zamiennych oraz momentu powstania obowiązku podatkowego,

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.08.2011 r. (data wpływu 08.08.2011 r.) uzupełnionego w dniu 02.11.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 18.10.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

jest prawidłowe w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia przemieszczanych na terytorium Polski samochodów rajdowych i wyposażenia warsztatu oraz momentu powstania obowiązku podatkowego,
jest nieprawidłowe w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia przemieszczanych na terytorium Polski części zamiennych oraz momentu powstania obowiązku podatkowego.

UZASADNIENIE

W dniu 08.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 02.11.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 18.10.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia przemieszczanych na terytorium Polski samochodów rajdowych, części zamiennych, wyposażenia warsztatu oraz momentu powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem z siedzibą w Wielkiej Brytanii, utworzonym i działającym na podstawie przepisów prawa brytyjskiego. Spółka prowadzi działalność w zakresie organizacji, prowadzenia i promocji drużyny wyścigów samochodowych oraz produkcji, naprawy i pośrednictwa w sprzedaży wszelkich elementów i części stosowanych w samochodach wyścigowych oraz pojazdach mechanicznych różnego rodzaju. Spółka jest zarejestrowana dla potrzeb podatku od towarów i usług w Wielkiej Brytanii, jest również w trakcie procesu rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zamierza dokonywać przesunięcia własnych towarów z magazynów w Wielkiej Brytanii do magazynów w Polsce.

Przesunięcia te dotyczą trzech rodzajów towarów:

  1. części zamienne, które zostaną wykorzystane do świadczenia usług na towarach należących do Spółki i na rzecz tej Spółki, które nie wrócą do Wielkiej Brytanii przed upływem 90 dni od zakończenia świadczenia usługi,
  2. samochody rajdowe, na których wykonane zostaną usługi na rzecz Spółki, samochody te nie wrócą w ciągu 90 dni od wykonania usługi do Wielkiej Brytanii,
  3. wyposażenie warsztatu używane przez firmę polską świadczącą usługi dla Spółki, na przesuniętych samochodach. Wyposażenie warsztatu będzie używane czasowo, nie dłużej niż 24 miesiące.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wewnątrzwspólnotowe przesunięcie wymienionych trzech grup towarów, tj. części zamiennych do samochodów, samochodów rajdowych oraz wyposażenia warsztatu stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a jeżeli tak, to w którym momencie od daty przesunięcia powinny być rozliczone...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze opisany powyżej stan faktyczny, Spółka zamierza traktować przemieszczenie towarów z magazynu w Wielkiej Brytanii do Polski za przesunięcie własnych towarów w rozumieniu ustawy o VAT w odniesieniu do części zamiennych i samochodów. W konsekwencji, Spółka rozliczy VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (dalej: WNT), o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT na terytorium Polski, w części dotyczącej części zamiennych oraz samochodów. Przy czym momentem rozliczenia VAT dla części zamiennych będzie termin 90 dni od ich zużycia, dla samochodów termin 90 dni od zakończenia wykonywania usługi na rzecz Spółki, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT. Wyposażenie warsztatu, jako używane czasowo przez firmę polską, nie będzie uznane za WNT na mocy art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia przemieszczanych na terytorium Polski samochodów rajdowych i wyposażenia warsztatu oraz momentu powstania obowiązku podatkowego, za nieprawidłowe w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia przemieszczanych na terytorium Polski części zamiennych oraz momentu powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Z kolei w myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy przemieszczenia towarów, o którym mowa w ww. art. 11 ust. 1, przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w przypadku gdy na towarach mają zostać na terytorium kraju wykonane usługi na rzecz tego podatnika, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 90 dni od dnia wykonania usługi, z powrotem przemieszczone na terytorium państwa członkowskiego, z którego zostały pierwotnie wywiezione.

W punkcie 7 tego samego artykułu stwierdza się, że przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w przypadku gdy towary mają być czasowo używane na terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, dla świadczenia usług przez tego podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu.

W przypadku gdy ustaną okoliczności, o których mowa w ust. 1, przemieszczenie towarów uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (art. 12 ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego w niniejszym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka jest podmiotem z siedzibą w Wielkiej Brytanii, która prowadzi działalność w zakresie organizacji, prowadzenia i promocji drużyny wyścigów samochodowych oraz produkcji, naprawy i pośrednictwa w sprzedaży wszelkich elementów i części stosowanych w samochodach wyścigowych oraz pojazdach mechanicznych różnego rodzaju. Spółka jest zarejestrowana dla potrzeb podatku od towarów i usług w Wielkiej Brytanii, jest również w trakcie procesu rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zamierza dokonywać przesunięcia własnych towarów z magazynów w Wielkiej Brytanii do magazynów w Polsce. Przesunięcia te dotyczą trzech rodzajów towarów tj. części zamiennych do samochodów, samochodów rajdowych oraz wyposażenia warsztatu.

Wątpliwości Spółki sprowadzają się do tego czy przesunięcie wymienionych powyżej trzech grup towarów stanowić będzie dla niej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Odnosząc się do przesunięcia z terytorium Wielkiej Brytanii na terytorium kraju części zamiennych, wskazać należy, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotowe części zamienne zostaną wykorzystane do świadczenia na rzecz Spółki usług na innych towarach należących do Spółki i części te nie wrócą do Wielkiej Brytanii przed upływem 90 dni od zakończenia świadczenia tych usług. Natomiast z literalnego brzmienia ww. art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy wynika, iż ma on zastosowanie w sytuacji kiedy na przemieszczonych towarach mają zostać na terytorium kraju wykonane usługi na rzecz podatnika, który towary te przemieszcza, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 90 dni od dnia wykonania usługi, z powrotem przemieszczone na terytorium państwa członkowskiego, z którego zostały pierwotnie wywiezione. Treść przepisu nie odnosi się zatem do przypadku, gdy towary tj. części zamienne przemieszczone na terytorium kraju zostają wykorzystane do wykonania usługi na innych towarach.

W związku z powyższym uznać należy, iż wynikający z art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy warunek wykonania usługi na przemieszczonych towarach w przedmiotowej sprawie nie został spełniony, w związku z czym przepis ten nie znajdzie zastosowania.

Z tego względu, iż wskazany powyżej przepis art. 12. ust. 1 pkt 6 nie ma w tym stanie zastosowania należy wskazać, iż w sytuacji tej przemieszczenie części zamiennych na terytorium Polski będzie uznane za wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy. W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy stosownie do art. 20 ust. 5 ustawy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano nabycia towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, iż przesunięcie z magazynu w Wielkiej Brytanii do Polski części zamiennych stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegające rozliczeniu na terytorium Polski stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy, przy czym momentem rozliczenia będzie termin 90 dni od zużycia części zamiennych należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do przesunięcia z terytorium Wielkiej Brytanii na terytorium kraju samochodów rajdowych, wskazać należy, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na przedmiotowych samochodach na rzecz Spółki wykonane zostaną usługi, a samochody te nie wrócą w ciągu 90 dni od jej wykonania do Wielkiej Brytanii. W takim przypadku, gdy Spółka przywiezie z Wielkiej Brytanii na terytorium kraju samochody rajdowe w celu wykonania na nich usługi zastosowanie znajdzie wyłączenie z wewnątrzwspólnotowego nabycia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy. Jednakże w sytuacji kiedy po wykonaniu usługi samochody te nie zostaną wywiezione przed upływem 90 dni od dnia wykonania usługi, Wnioskodawca obowiązany będzie stosownie do ww. art. 12 ust. 2 ustawy rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W świetle art. 20 ust. 8 ustawy w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 2, obowiązek podatkowy postaje z chwilą ustania okoliczności, o których mowa w art. 12 ust. 1.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż przesunięcie z magazynu w Wielkiej Brytanii do Polski samochodów rajdowych stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegające rozliczeniu na terytorium Polski stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy, przy czym momentem rozliczenia będzie termin 90 dni od zakończenia wykonywania usługi na rzecz Spółki należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do przesunięcia z terytorium Wielkiej Brytanii na terytorium kraju wyposażenia warsztatu, wskazać należy, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wyposażenie warsztatu używane będzie przez firmę polską do świadczenia na rzecz Spółki usługi na przesuniętych do kraju samochodach. Wyposażenie warsztatu będzie używane czasowo, nie dłużej niż 24 miesiące. Zatem uznać należy, że skoro przesunięte na terytorium kraju wyposażenie warsztatu będzie służyło do świadczenia usług przez okres krótszy niż 24 miesiące, zastosowanie znajdzie wyłączenie z wewnątrzwspólnotowego nabycia, o którym mowa ww. art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, iż wyposażenie warsztatu, jako używane czasowo przez firmę polską, nie będzie uznane za WNT na mocy art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie