Opodatkowanie dostawy nieruchomości gruntowych. - Interpretacja - ITPP2/443-133/13/AJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.05.2013, sygn. ITPP2/443-133/13/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie dostawy nieruchomości gruntowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2012 r. (data wpływu 15 lutego 2013 r.), uzupełnionym dnia 25 kwietnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem dostawy nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Będąc wspólnikiem spółki cywilnej nabyła Pani wspólnie ze wspólnikiem, na podstawie aktu notarialnego z dnia 31 lipca 1999 r., działki rolne oznaczone numerami geodezyjnymi 528/1, 528/3 o łącznej powierzchni 3,85 ha, do majątku spółki na prawach współwłasności łącznej, na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Podatek od towarów i usług przy zakupie nie wystąpił. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Ch. działki te przeznaczone są pod tereny powierzchniowej eksploatacji udokumentowanych złóż iłów, grunty rolne wchodzące w skład ww. terenów przeznaczone są na cele nierolnicze. Spółka działkę gruntu o nr geodezyjnym 528/1 podzieliła na cztery mniejsze, które otrzymały numery: 528/4, 528/5, 528/6, 528/7. Działki gruntu o nr 528/4 i 528/5 pozostawiła na stanie majątku firmy, natomiast działki nr 528/6 i 528/7 w dniu 28 grudniu 2000 r. sprzedała wspólnikom do ich majątku prywatnego jako współwłasność. Rozwiązanie spółki nastąpiło z końcem 2004 r. Współwłasność pozostających własnością spółki działek gruntu o nr 528/4 i 528/4 została zniesiona na podstawie wyroku sądu z dnia 21 stycznia 2010 r. W wyniku zniesienia współwłasności, na podstawie wyceny biegłego, spłaciła Pani kwotę należną wspólnikowi za jego udział w związku z czym działki te stały się Pani własnością i stały się składnikiem majątku prywatnego. Od tego momentu grunty nie były w żaden sposób użytkowane. Nie dokonywała Pani żadnego uatrakcyjnienia przedmiotowych działek gruntu. Nie były i nie są przedmiotem umowy dzierżawy, czy najmu, a także umów o podobnym charakterze.

W dniu 5 czerwca 2008 r., na podstawie aktu notarialnego, zakupiła Pani od osoby fizycznej dwie działki rolne o nr 529/1 i 529/11 o łącznej powierzchni 2,03 ha. Następnie, w celu powiększenia gospodarstwa rolnego, w dniu 18 czerwca 2008 r. dokupiła Pani sąsiednią działkę o nr 529/2 o powierzchni 0,39 ha. Zakupiony grunt wszedł w skład Pani gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Grunty te są klasy IV, a w przeważającej części klasy V, w większości łąki trwałe, częściowo zakrzewione. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Ch. z dnia 27 grudnia 2001 r., działki gruntu o nr geodezyjnych 529/1, 529/2 i 529/11 są przeznaczone pod tereny powierzchniowej eksploatacji kopalin. Działki gruntu nie są zabudowane żadnymi budynkami, czy budowlami, w związku z tym nie wystąpiło ich ulepszenie i tym samym nie były one wykorzystywanego działalności gospodarczej. Nie są uzbrojone, ani nie ma wydzielonych dróg wewnętrznych. Od dnia 5 lutego 2008 r. prowadzi Pani samodzielną działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z trudną sytuacją finansową i rodzinną, jako osoba samotnie wychowująca dwoje dzieci, zamierza Pani sprzedać działki gruntu o nr: 529/1, 529/2, 529/11, 528/4 i 528/5, a uzyskane z tego tytułu środki finansowe przeznaczyć na modernizację domu mieszkalnego i zakup mieszkania dla córki i syna. Przedmiotowe działki gruntu zostaną sprzedane jednemu nabywcy.

Działki gruntu mające być przedmiotem sprzedaży nie były przedmiotem umów dzierżawy, najmu lub umów o podobnym charakterze. Na anons na tablicy reklamowej odpowiedziało biuro nieruchomości, które poszukiwało terenów pod budowę oddziału dla swojego klienta. Przedmiotowe grunty, na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 28 czerwca 2012 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Ch., przeznaczone są pod tereny zabudowy produkcyjno-usługowej, tj. do zabudowy obiektami służącymi do wytwarzania dóbr materialnych na skalę przemysłową oraz bazy, składy i usługi oraz pod tereny sportu i rekreacji. Nie posiada Pani innych nieruchomości, które zamierzałaby sprzedać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży działek gruntu będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód ze sprzedaży działek gruntowych jest zwolniony od podatku od towarów i usług, ponieważ jest to transakcja jednorazowa (art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.). Wskazała Pani, że nie ma zamiaru wykonywać tej czynności w sposób częstotliwy. Następnie powołała treść art. 15 ust. 1 ustawy, po czym stwierdziła, że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników. Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym także gruntów, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonana będzie przez podmiot mający status podatnika tj. prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu definicji zawartej w powołanym wyżej przepisie.

Wskazała Pani, że definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny i pozwala na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występują w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność podlegającą opodatkowaniu jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. W kontekście powyższego stwierdziła Pani, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Końcowo stwierdziła Pani, że z ww. przepisu wynika, iż w sytuacji gdy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży ze swojego majątku prywatnego nieruchomości gruntowej, a czynności ta wykonywana jest jednorazowo lub okazjonalnie, w warunkach wskazujących, że działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja taka nie może być uznana za działalność gospodarczą w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W Pani ocenie, okoliczności w przedmiotowej sprawie będące przyczyną sprzedaży nieruchomości gruntowych nie wskazują, iż miałyby być wykonywane z zamiarem ich powtarzania w sposób częstotliwy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary stosowanie do brzmienia art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego (np. działek gruntu), a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi. W dniu 31 lipca 1999 r., wspólnie ze wspólnikiem nabyła do prowadzonej działalności gospodarczej działki gruntu o nr 528/1, 528/3 o pow. 3,85 ha. Nieruchomość gruntową o nr 528/1 podzielono na cztery mniejsze działki, które w różnych odstępach czasu weszły w skład Pani majątku prywatnego. W dniu 5 czerwca 2008 r. nabyła Pani od osoby fizycznej dwie działki rolne o nr 529/1 i 529/11 o łącznej pow. 2,03 ha oraz działkę gruntu nr 529/2. Działki gruntu mające być przedmiotem sprzedaży nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności nie były przedmiotem umów cywilnoprawnych. Przedmiotowe grunty, na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 28 czerwca 2012 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Ch., przeznaczone są pod tereny zabudowy produkcyjno-usługowej, tj. do zabudowy obiektami służącymi do wytwarzania dóbr materialnych na skalę przemysłową oraz bazy, składy i usługi oraz pod tereny sportu i rekreacji. Sprzedaż nastąpi na rzecz jednego nabywcy reprezentowanego przez biuro obrotu nieruchomościami, które odpowiedziało na anons umieszczony na tablicy reklamowej.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych regulacji stwierdzić należy, że planowana dostawa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pomimo tego, że grunty spełniają definicję towarów zawartą z art. 2 pkt 6 ustawy, z okoliczności niniejszej sprawy nie wynika, aby dokonując sprzedaży działek gruntu, będzie działała Pani w charakterze handlowca. Z treści wniosku nie wynika, iż przedmiotowe grunty nabyte zostały w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak również, że poza umieszczeniem informacji na tablicy reklamowej, wykonywała Pani czynności mające na celu przygotowanie gruntu do sprzedaży. Powyższe wyklucza zatem handlowy cel transakcji. W konsekwencji sprzedając ww. działki będzie Pani korzystała z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem.

Wobec powyższego stanowisko, iż dostawa będzie zwolniona od podatku należało uznać za nieprawidłowe

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy