Temat interpretacji
1. Stawka VAT dla usług budowlanych.
2. Prawo do odliczenia.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu: 14 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu: 6 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 maja 2011 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego, opłatę oraz pełnomocnictwo.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Gmina () zawarła w dniu 22 grudnia 2009 r. umowę na roboty budowlane w ramach projektu () (kontrakt nr ). Gmina zawarła również umowę z inspektorem nadzoru budowlanego, dalej zwanym Inżynierem, który wykonuje w jej imieniu czynności inspektora nadzoru. Strony ustaliły, iż Wykonawca będzie otrzymywał zapłatę częściowo za wykonane faktycznie roboty. Podstawą do zapłaty będzie Przejściowe Świadectwa Płatności wystawiane przez Wykonawcę i zaakceptowane przez Inżyniera. Inżynier aby zaakceptować Przejściowe Świadectwo Płatności sporządza Protokół z Inspekcji Inżyniera (EIP) oraz zatwierdza Książkę Obmiarów.
Gmina, ani Inżynier w imieniu Gminy, nie potwierdza odbioru robót w formie odrębnych protokołów odbiorów. Gmina () uznała jednak (co potwierdza również Inżynier), iż za potwierdzenie wykonania robót przez Wykonawcę uznać należy zatwierdzenie przez Inżyniera Książki Obmiarów. Wykonawca zrealizował określoną część robót budowlanych w miesiącu listopadzie 2010 r. na potwierdzenie wykonania tych robót Inżynier Kontraktu sporządził Protokół z Inspekcji Inżyniera (EIP) oraz zatwierdził Książkę Obmiarów dnia 29 grudnia 2010 r.
Przejściowe Świadectwo Płatności zostało wystawione przez Wykonawcę dnia 5 stycznia 2011 r. Na tej podstawie Wykonawca wystawił fakturę VAT, w której wykazał stawkę podatku VAT w wysokości 23%, następnie fakturę tę skorygował i wykazał stawkę podatku VAT w wysokości 22%. Gmina () jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, NIP
W piśmie uzupełniającym z dnia 4 maja 2011 r. wskazano następujące informacje:
- Gmina () w dniu 11 lutego 2011 r. zapłaciła Wykonawcy za roboty budowlane wykonane w miesiącu listopadzie 2010 r., które zostały zatwierdzone w Książce Obmiarów dnia 29 grudnia 2010 r. (faktura VAT wystawiona na podstawie Przejściowego Świadectwa Płatności ),
- Gmina obecnie nie wyklucza możliwości, iż obiekt, o którym mowa we wniosku będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec tego podatnik koryguje swoje stanowisko i zaznacza, iż jeśli Gmina () będzie wykonując usługi opodatkowane podatkiem VAT wykorzystywać roboty budowlane zakupione w ramach projektu (), to będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego od wykonywania czynności opodatkowanych o kwotę podatku VAT naliczonego w wysokości 22% z faktury wystawionej z tytułu wykonania w miesiącu listopadzie 2010 r. usług budowlanych zakupionych w ramach projektu (),
- Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania w granicach określonych przez ustawy, które precyzyjnie ustalają zakres przedmiotowy jej działania. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Mając na uwadze powyższe należy zaznaczyć, iż wszelkie działania podejmowane przez Gminę wynikają z realizacji zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadanie objęte projektem () jest zadaniem własnym gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, gdyż m. in. zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, do wykonywania których wykorzystywać będzie zakupione ww. ramach projektu () roboty budowlane, o kwotę podatku VAT naliczonego w wysokości 22% z faktury wystawionej z tytułu wykonania w miesiącu listopadzie 2010 r. usług budowlanych...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina () nie wyklucza, iż będzie wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT, do wykonywania których wykorzystywać będzie zakupione w ramach projektu () roboty budowlane.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W związku z powyższym, ponieważ możliwym jest, iż Gmina () będzie wykonując usługi opodatkowane podatkiem VAT wykorzystywać roboty budowlane zakupione w ramach projektu (), będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego od wykonywania czynności opodatkowanych o kwotę podatku VAT naliczonego w wysokości 22% z faktury wystawionej z tytułu wykonania w miesiącu listopadzie 2010 r. usług budowlanych zakupionych w ramach projektu ().
Ponadto, w piśmie uzupełniającym z dnia 4 maja 2011 r. stwierdzono, iż jeśli Gmina będzie wykonując usługi opodatkowane podatkiem VAT wykorzystywać roboty budowlane zakupione w ramach projektu (), to będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego od wykonywania czynności opodatkowanych o kwotę podatku VAT naliczonego w wysokości 22% z faktury wystawionej z tytułu wykonania w miesiącu listopadzie 2010 r. usług budowlanych zakupionych w ramach ww. projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Podstawą do odliczenia podatku naliczonego stanowią faktury, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, wystawione na podatnika.
Tut. Organ podkreśla jednak, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Nadmienia się, że w art. 88 ust. 3a ustawy wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m. in. w przypadku, gdy:
- sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
- wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
- w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
- transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ww. ustawy).
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. zadania z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina (zarejestrowany podatnik podatku VAT) zawarła w dniu 22 grudnia 2009 r. umowę na roboty budowlane w ramach projektu (). Gmina zawarła również umowę z inspektorem nadzoru budowlanego, który wykonuje w jej imieniu czynności inspektora nadzoru. Strony ustaliły, iż Wykonawca będzie otrzymywał zapłatę częściowo za wykonane faktycznie roboty. Podstawą do zapłaty jest Przejściowe Świadectwa Płatności wystawiane przez Wykonawcę i zaakceptowane przez Inżyniera. Inżynier aby zaakceptować Przejściowe Świadectwo Płatności sporządza Protokół z Inspekcji Inżyniera (EIP) oraz zatwierdza Książkę Obmiarów.
Gmina, ani Inżynier w imieniu Gminy, nie potwierdzają odbioru robót w formie odrębnych protokołów odbiorów. Gmina () uznała jednak (co potwierdza również Inżynier), iż za potwierdzenie wykonania robót przez Wykonawcę uznać należy zatwierdzenie przez Inżyniera Książki Obmiarów. Wykonawca zrealizował określoną część robót budowlanych w miesiącu listopadzie 2010 r. na potwierdzenie wykonania tych robót Inżynier Kontraktu sporządził Protokół z Inspekcji Inżyniera (EIP) oraz zatwierdził Książkę Obmiarów dnia 29 grudnia 2010 r.
Przejściowe Świadectwo Płatności zostało wystawione przez Wykonawcę dnia 5 stycznia 2011 r. Na tej podstawie Wykonawca wystawił fakturę VAT, w której wykazał stawkę podatku VAT w wysokości 23%, następnie fakturę tę skorygował i wykazał stawkę podatku VAT w wysokości 22%. W dniu 11 lutego 2011 r. Gmina zapłaciła Wykonawcy za roboty budowlane wykonanych w miesiącu listopadzie 2010 r., które zostały zatwierdzone w Książce Obmiarów dnia 29 grudnia 2010 r.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania w granicach określonych przez ustawy, które precyzyjnie ustalają zakres przedmiotowy jej działania. Ponadto, wszelkie działania podejmowane przez Gminę wynikają z realizacji zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.
Zadanie objęte projektem () jest zadaniem własnym gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, gdyż m. in. zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Gmina obecnie nie wyklucza możliwości, iż obiekt, o którym mowa we wniosku będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W tym miejscu należy zauważyć, że w wezwaniu z dnia 20 kwietnia 2011 r. nr ILPP1/443-262/11-2/BD tut. Organ sformułował następujące pytanie: czy Gmina będzie wykorzystywała obiekt, o którym mowa we wniosku, do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli osiągania obrotów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, czy też do wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT...
Jednakże w piśmie z dnia 4 maja 2011 r. będącym odpowiedzią na ww. wezwanie Gmina nie udzieliła jednoznacznej odpowiedzi na zadane pytanie.
Zatem w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych i opisu sprawy należy stwierdzić, że jeżeli zakupione towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wówczas zostanie spełniony warunek wskazany w art. 86 ust. 1 i Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wyłącznie w takiej sytuacji, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturze VAT wystawionej z tytułu wykonania w miesiącu listopadzie 2010 r. usług budowlanych w wysokości 22%, a także pod warunkiem nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT. Rozstrzygnięcie dotyczące stawki podatku VAT, zawarte zostało w odrębnej interpretacji nr ILPP1/443-262/11-4/BD z dnia 12 maja 2011 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP1/443-262/11-4/BD, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu