Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP1/443-964/11/BJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2011, sygn. ITPP1/443-964/11/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 5 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Rewitalizacja centrum Starego Rynku w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 5 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Rewitalizacja centrum Starego Rynku w ramach Regionalnego programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miejska uzyskała dofinansowanie, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, na realizację projektu pn. Rewitalizacja centrum Starego Rynku. W zakres projektu wchodzi budowa nowych ciągów pieszo-jezdnych z kostki kamiennej, oświetlenia drogowego, fontanny, kanalizacji deszczowej. Przebudowywana jest również sieć wodociągowa oraz energetyczna. W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż zadania te są konieczne ze względów technicznych, gdyż występują kolizje z zaprojektowanymi i wykonywanymi elementami infrastruktury technicznej miejskiej. W efekcie tych działań administratorzy sieci wodociągowej i elektroenergetycznej nie będą mieli dodatkowych korzyści ekonomicznych. Koszty niekwalifikowane obejmują w szczególności projekt budowlany oraz przyłącza wodociągowe. Dofinansowanie stanowi 70% kosztów kwalifikowanych. Po zakończeniu realizacji zadania nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu korzystania z zrewitalizowanego Rynku. Gmina będzie utrzymywać projekt w przyszłości. Przedmiotowy projekt inwestycyjny będzie realizowany w latach 2010-2012.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Miejska realizująca zadanie publiczne o charakterze lokalnym, w zakresie zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej pn. Rewitalizacja centrum Starego Rynku może odliczyć podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją wyżej wymienionego projektu...

Zdaniem Gminy, realizując zadania publiczne o charakterze lokalnym, w zakresie zaspakajania zbiorowych potrzeb społecznych nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi. Projekt będzie realizowany nieodpłatnie, w związku z tym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie będzie wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej. Ponadto nie ma możliwości skorzystania z przepisów rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Powyższe kwestie zostały uregulowane w analogiczny sposób w rozporządzeniu z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. (rozdział 9 oraz (§ 8 ust. 3 i 4).

Natomiast do dnia 31 grudnia 2010 r. tożsama regulacja obowiązywała na podstawie powołanego przez Wnioskodawcę rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina uzyskała dofinansowanie, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, na realizację projektu pn. Rewitalizacja centrum Starego Rynku. Realizacja projektu odbędzie się w latach 2010-2012. W zakres projektu wchodzi budowa nowych ciągów pieszo-jezdnych, oświetlenia drogowego, fontanny, kanalizacji deszczowej. Ze względów technicznych przebudowana będzie też sieć wodociągowa i energetyczna, (przebudowa tych sieci nie przysporzy korzyści finansowych administratorom tych sieci). Jak wskazano zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Projekt będzie realizowany nieodpłatnie.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż o ile towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie posłużą do wykonywania czynności opodatkowanych, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu. Nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy