Temat interpretacji
Miejsce świadczenia i opodatkowania usług polegających na opracowaniu projektu opakowań oraz zmian w istniejących projektach kartoników do proszków.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu 8 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 7 listopada 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług polegających na opracowaniu projektu opakowań oraz zmian w istniejących projektach kartoników do proszków - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 września 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 7 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług polegających na opracowaniu projektu opakowań oraz zmian w istniejących projektach kartoników do proszków.
W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka dokonuje sprzedaży towarów (proszków do prania) na rzecz podatnika mającego siedzibę w Londynie. Podmiot ten nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku VAT UE, nie posiada numeru VAT oraz nie figuruje w bazie VIES. Kontrahent ten w nazwie firmy posiada skrót LLC, który oznacza Limited Liability Partnership". Jest to forma działalności gospodarczej w Wielkiej Brytanii oznaczająca rodzaj spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Na fakturach sprzedaży Spółka wykazuje w polu nabywcy: nazwę firmy, adres, kraj, a miejsce na wpisanie numeru identyfikacji podatkowej pozostawia puste. Spółka regularnie wysyła zapytanie do kontrahenta o poinformowanie o ewentualnej zmianie w zakresie rejestracji na potrzeby VAT-UE. W związku z kontynuacją współpracy ww. kontrahent zlecił wykonanie usług dodatkowych, t.j. opracowanie projektu opakowań oraz opracowanie zmian w istniejących projektach kartoników do proszków. Spółka powyższą usługę ujęła w fakturze ze stawką NP" wraz z adnotacją, że obowiązek podatkowy leży po stronie nabywcy. Wartość transakcji została wpisana w poz. 21 deklaracji VAT-7 traktując tą usługę jako export usług. Transakcja nie była wykazana w informacji podsumowującej. Kontrahent z Wielkiej Brytanii nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy powyższe usługi dodatkowe na rzecz kontrahenta prowadzącego działalność gospodarczą w Wielkiej Brytanii, nie posiadającego numeru VAT-UE, zostały prawidłowo zakwalifikowane na potrzeby podatku od towarów i usług jako eksport usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika miejscem świadczenia usług jest, co do zasady, miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług). Według Spółki, dla potrzeb stosowania przepisów w zakresie określenia miejsca świadczenia usług ustawa wprowadza definicję podatnika. Po powołaniu treści art. 28a pkt 1 ustawy, Spółka wskazała, że pojęcie podatnika obejmuje zatem nie tylko podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w ustawie o podatku od towarów i usług, czyli podatników podatku od towarów i usług określonych w art. 15 tej ustawy, lecz również podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w innych systemach prawnych, której definicja odpowiada tej przyjętej w polskich przepisach. Definicja podatnika obejmuje również podatników podatku od wartości dodanej, czy podatku o podobnym charakterze, a w przypadku gdy w danym systemie prawnym brak jest tego rodzaju podatków, każdy podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą odpowiadającą działalności gospodarczej określonej w przepisach o podatku od towarów i usług. Zdaniem Spółki, Jej kontrahent został zidentyfikowany jako podatnik w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, a usługa - wykazana w fakturze sprzedaży - jako usługa niepodlegająca opodatkowaniu przez sprzedawcę, a jedynie przez nabywcę. Brak rejestracji kontrahenta jako czynnego podatnika VAT-UE nie pozwolił ująć tej usługi zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Dla prawidłowego rozliczenia podatku z tytułu świadczenia usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania.
Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.
Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a pkt 1 ustawy wynika, iż przez podatnika należy rozumieć:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.
Na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca - zwane "informacjami podsumowującymi".
Z powyższego przepisu wynika, iż podatnicy są zobowiązani do ujmowania usług w informacjach podsumowujących w sytuacji, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:
- usługi są świadczone na rzecz podatników od wartości dodanej lub unijnych osób prawnych, zidentyfikowanych na potrzeby tego podatku w innym państwie członkowskim,
- usługobiorcy są zobowiązani do zapłaty podatku z tytułu importu usług w swoich państwach członkowskich,
- świadczone usługi, w państwie usługobiorcy, nie podlegają zwolnieniu lub stawce 0%.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje sprzedaży proszków do prania na rzecz podatnika mającego siedzibę w Londynie. Podmiot ten (odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) nie jest zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnatrzwspólnotowych, nie posiada numeru identyfikacyjnego VAT oraz nie figuruje w bazie VIES. Ponadto nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności. W związku z kontynuacją współpracy ww. kontrahent zlecił Spółce wykonanie usług dodatkowych, tj. opracowanie projektu opakowań oraz zmian w istniejących projektach kartoników do proszków.
Uwzględniając fakt, iż kontrahent z Londynu prowadzący działalność gospodarczą jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług - zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium Wielkiej Brytanii. Zatem usługi te nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Skoro Spółka wykonuje ww. usługi na rzecz podatnika niezidentyfikowanego na potrzeby podatku od wartości dodanej, nie ma obowiązku składania informacji podsumowujących z tytułu ich świadczenia.
Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii uznania dokonanej dostawy za eksport towarów, dokonano w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-1257a/11/RS.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy