
Temat interpretacji
Otrzymana refundacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.Przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu agregatu, który będzie wykorzystywany w działalności opodatkowanej podatnika.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej refundacji na utworzenie stanowiska pracy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej refundacji na utworzenie stanowiska pracy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż paliw na stacji w miejscowości B. W dniu 3 lipca 2012 r. Spółka podpisała ze Starostą umowę na doposażenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej. W ramach tej umowy zatrudniła jedną osobę bezrobotną oraz nabyła od podatnika VAT czynnego agregat, za kwotę brutto 50.061,00 zł, w tym podatek naliczony w kwocie 9.361,00 zł., która to dostawa została udokumentowana przez sprzedawcę fakturą VAT. Spółka otrzymała ww. fakturę w dniu 31 lipca 2012 r. Zamierza pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony związany z nabyciem agregatu w rozliczeniu za lipiec 2012 r. W związku z ww. nabyciem, w dniu 1 sierpnia 2012 r. strona otrzymała zwrot wydatków na zakup agregatu w kwocie 17.000,00 zł i jednocześnie złożyła oświadczenie w Urzędzie Pracy, iż nie pomniejszy kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem agregatu. Przedmiotowy agregat będzie wykorzystywany przez Spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy Spółka ma obowiązek uznać otrzymaną refundację w kwocie 17.000,00 zł na utworzenie jednego stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki podatkowej w wysokości 23,00%...
- Czy Spółka ma prawo w rozliczeniu za miesiąc lipiec 2012 r. ująć w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług podatek naliczony związany z nabyciem agregatu, udokumentowany fakturą VAT z dnia 31 lipca 2012 r. oraz pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony w kwocie 9.361,00 zł za miesiąc lipiec 2012 r....
Zdaniem Wnioskodawcy, utworzenie stanowiska pracy w ramach zawartej umowy oraz otrzymanie z tego tytułu refundacji na doposażenie stanowiska pracy, nie stanowi usługi o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem. Spółka wskazała, iż z uwagi na powyższe nie ma obowiązku uznać otrzymaną refundację na utworzenie jednego stanowiska pracy dla bezrobotnego za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki podatkowej w wysokości 23,00 %.
W odniesieniu do pytania drugiego Spółka wskazała, iż na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, ma prawo w rozliczeniu za miesiąc lipiec 2012 r. zaewidencjonować w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług, podatek naliczony w kwocie 9.36100 zł, związany z nabyciem agregatu (udokumentowany fakturą VAT z dnia 31 lipca 2012 r.) oraz ma prawo do pomniejszenia w rozliczeniu za miesiąc lipiec 2012 r. podatku należnego o podatek naliczony. Stwierdziła, iż bez znaczenia w przedmiotowej sprawie należy uznać fakt, iż otrzymując opisaną na wstępie refundację na doposażenie stanowiska pracy strona złożyła oświadczenie w Urzędzie Pracy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jak wynika z powołanego powyżej przepisu pod pojęciem świadczenia usług należy rozumieć wykonywanie przez jedną ze stron (usługobiorcę) określonych czynności na rzecz zlecającego (usługodawcy) w zamian za określone wynagrodzenie. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Zatem świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności z innym podmiotem.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z cytowanego powyżej art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o ile nie zachodzą przesłanki wynikające z treści art. 88 ustawy, wykluczające to prawo.
Stosownie do ust. 10 pkt 1 cytowanego artykułu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.
W przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi (art. 86 ust 12 ustawy).
Na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Z treści wniosku wynika, iż Spółka jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż paliw. W dniu 3 lipca 2012 r. podpisała ze Starostą umowę na doposażenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej. W ramach niniejszej umowy zatrudniła jedną osobę bezrobotną oraz nabyła od podatnika VAT czynnego agregat. Spółka otrzymała fakturę VAT w dniu 31 lipca 2012 r. Zamierza pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony związany z nabyciem agregatu w rozliczeniu za miesiąc lipiec 2012 r. W związku z ww. nabyciem w dniu 1 sierpnia 2012 r. strona otrzymała zwrot wydatków na zakup agregatu i jednocześnie złożyła oświadczenie w Urzędzie Pracy, iż nie pomniejszy kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem agregatu. Urządzenie będzie wykorzystywane przez Spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że utworzenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji otrzymana refundacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Należy wskazać, iż skoro - jak wynika z treści wniosku - zakupiony agregat będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych (w prowadzonej działalności w zakresie stacji paliw), Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. zakupem, o ile nie zaistniały przesłanki określone w art. 88 wykluczające to prawo. Prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w otrzymanej w dniu 31 lipca 2012 r. fakturze VAT przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy, w rozliczeniu za miesiąc lipiec 2012 r., o ile w dniu otrzymania faktury Spółka miała prawo do dysponowania agregatem jak właściciel. Tym samym fakturę tą należało ująć w ewidencji zakupów za ten miesiąc.
W tym miejscu należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków w sferze prawa podatkowego i w tym zakresie dokonano oceny stanowiska w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, natomiast nie zawiera oceny zgodności działań Spółki z obowiązującymi odrębnymi przepisami prawa, w tym m.in. dotyczącymi refundacji zakupów przez Urząd Pracy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 905 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
