Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 19 lipca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 maja 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu .
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółdzielnia (czynny podatnik podatku od towarów i usług) korzysta z dofinansowania projektów unijnych realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W związku z tym, że Spółdzielnia oświadczyła, iż podatek od towarów i usług jest kwalifikowany, instytucja pośrednicząca w projekcie zażądała dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez właściwą izbę skarbowej na podstawie art. 14-14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa w odniesieniu do wszystkich realizowanych projektów, stwierdzającą możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie realizowanego projektu. Spółdzielnia prowadzi jednocześnie sprzedaż opodatkowaną, dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego (m. in. najem lokali użytkowych, opłaty eksploatacyjne pobierane za czynności wykonywane na rzecz osób i członków spółdzielni, którym przysługują własnościowe prawa do lokali użytkowych i garaży) oraz sprzedaż zwolnioną od tego podatku, która takiego prawa nie daje (tj. opłaty eksploatacyjne pobierane za czynności wykonywane na rzecz osób i członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych itp.).
W ramach ww. projektu, Spółdzielnia dokona następującego zakresu prac: opracowanie dokumentacji projektowej, wykonanie monitoringu wizyjnego, remont sieci oświetleniowych, remont chodników, wykonanie nowych parkingów i miejsc postojowych, remont parkingów i zatok postojowych, remont śmietników, przebudowa dróg dojazdowych do budynków, remont kanalizacji sanitarnej i deszczowej, remont nawierzchni dróg, rekultywacja terenów zielonych, montaż obiektów małej architektury, zakup sprzętu do utrzymania i konserwacji terenów zielonych i osiedlowych, remont i wykonanie placów zabaw. W związku z tym, że wyżej wymieniony zakres prac służyć będzie działalności podstawowej Spółdzielni związanej wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną od podatku (wyłącznie budynki mieszkalne). Spółdzielnia nie może odliczyć podatku naliczonego, ponieważ zwolnienie nie daje podstaw do odliczenia. Nieodliczony podatek można uznać w całości jako wydatek kwalifikowany w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie projektu.
W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.
Czy Spółdzielnia może odliczyć podatek naliczony od zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną od podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W związku z tym, że wyżej wymieniony zakres prac służyć będzie działalności podstawowej Spółdzielni związanej wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną od podatku (wyłącznie budynki mieszkalne), nie może odliczyć podatku naliczonego, ponieważ zwolnienie nie daje podstaw do odliczenia. Nieodliczony podatek można uznać w całości jako wydatek kwalifikowany w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ze złożonego wniosku wynika, że w ramach projektu rewitalizacji osiedli, Spółdzielnia dokona następującego zakresu prac: opracowanie dokumentacji projektowej, wykonanie monitoringu wizyjnego, remont sieci oświetleniowych, remont chodników, wykonanie nowych parkingów i miejsc postojowych, remont parkingów i zatok postojowych, remont śmietników, przebudowa dróg dojazdowych do budynków, remont kanalizacji sanitarnej i deszczowej, remont nawierzchni dróg, rekultywacja terenów zielonych, montaż obiektów małej architektury, zakup sprzętu do utrzymania i konserwacji terenów zielonych i osiedlowych, remont i wykonanie placów zabaw. Wyżej wymieniony zakres prac służyć będzie działalności podstawowej Spółdzielni związanej wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną od podatku (wyłącznie budynki mieszkalne).
Na tym tle Spółdzielnia powzięła wątpliwość dotyczącą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizowanym projektem rewitalizacji osiedli.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku nie występuje związek zakupów ze sprzedaż opodatkowaną, nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji Spółdzielnia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.
Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Jednocześnie informuje się, że pozostałe kwestie poruszone we wniosku zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy