Temat interpretacji
Usługi wykonania przyłącza kanalizacji zewnętrznej czyli usługi wykonane poza bryłą budynku będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT. Usługi wykonania przyłącza kanalizacji wewnętrznej będą korzystały z preferencyjnej 8% stawki podatku VAT jeśli usługa będzie wykonana wewnątrz obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011r. (data wpływu 23 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2011r. (data wpływu 17 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- ustalenia stawki podatku VAT od usługi wykonania przyłącza kanalizacji zewnętrznej do budynku jest prawidłowe,
- ustalenia stawki podatku VAT od usługi wykonania przyłącza kanalizacji wewnętrznej budynku jest prawidłowe,
- ustalenia stawki podatku VAT od usługi wykonania przyłącza kanalizacji zewnętrzno-wewnętrznej do budynku jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 maja 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT od usługi wykonania przyłącza kanalizacji do budynku.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2011r. (data wpływu 17 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 sierpnia 2011r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 10 sierpnia 2011r.):
Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, VAT-R złożony dnia 27 marca 2006r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie instalacji sanitarnych od 27 marca 2006r. Przedmiotową usługę wykonania przyłącza kanalizacyjnego będzie świadczyła firma Wnioskodawcy. Odbiorcą będzie klient osoba prywatna (fizyczna). Na wykonanie przyłącza kanalizacyjnego będzie składał się montaż rurociągów od granicy posesji do budynku mieszkalnego jedno i wielorodzinnego. Usługa będzie wykonana za odpłatnością na rzecz firmy Wnioskodawcy. Nikt nie będzie partycypował w kosztach. Usługa będzie wykonana wewnątrz i na zewnątrz budynku. Usługa będzie wykonana w ramach budowy oraz modernizacji polegającej na wpięciu się do budowanej przez miasto kanalizacji, a rezygnacji z szamb. W przypadku gdy usługa jest wykonywana wewnątrz obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym symbol PKOB to 1121.
W związku z powyższym zadano następujące pytania
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 sierpnia 2011r.):
- Jaka jest stawka podatku VAT w przypadku wykonywania przyłącza kanalizacji tylko i wyłącznie zewnętrznej...
- Jaka jest stawka VAT w przypadku kanalizacji wewnętrznej (PKOB 1121)...
- Jaka jest stawka VAT w przypadku wykonywania kanalizacji mieszanej zewnętrzno-wewnętrznej...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w piśmie z dnia 10 sierpnia 2011r.), jeżeli kanalizacja jest tylko zewnętrzna obowiązuje VAT 23%. Jeżeli jest kanalizacja wewnętrzna lub zewnętrzno-wewnętrzna 8%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:
- za prawidłowe w zakresie ustalenia stawki podatku VAT od usługi wykonania przyłącza kanalizacji zewnętrznej do budynku,
- za prawidłowe w zakresie ustalenia stawki podatku VAT od usługi wykonania przyłącza kanalizacji wewnętrznej budynku,
- za nieprawidłowe w zakresie ustalenia stawki podatku VAT od usługi wykonania przyłącza kanalizacji zewnętrzno-wewnętrznej do budynku.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.
Art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).
Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.
Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).
Obiekty budownictwa mieszkaniowego to, budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).
Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:
- towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
- robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
- robót konserwacyjnych dotyczących:
- obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
- lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,
Z przedstawionych powyżej przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011r. 8% stawka podatku VAT może być zastosowana wyłącznie w stosunku do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, objętych programem społecznego budownictwa mieszkaniowego, oraz robót konserwacyjnych, dotyczących obiektów wskazanych w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 powyższego rozporządzenia.
W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie instalacji sanitarnych. Przedmiotową usługę wykonania przyłącza kanalizacyjnego będzie świadczyła firma Wnioskodawcy. Odbiorcą będzie klient osoba prywatna (fizyczna). Na wykonanie przyłącza kanalizacyjnego będzie składał się montaż rurociągów od granicy posesji do budynku mieszkalnego jedno i wielorodzinnego. Usługa będzie wykonana za odpłatnością na rzecz firmy Wnioskodawcy. Usługa będzie wykonana wewnątrz i na zewnątrz budynku. Usługa będzie wykonana w ramach budowy oraz modernizacji polegającej na wpięciu się do budowanej przez miasto kanalizacji, a rezygnacji z szamb. W przypadku gdy usługa jest wykonywana wewnątrz obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym symbol PKOB to 1121.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część mieszkaniowa budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).
Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 cyt. ustawy).
W powołanej wyżej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie budowy i remonty budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.
Powyższe potwierdzają przepisy art. 146 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r., obniżoną do 7% stawką VAT objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumiało się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Podkreślić w tym miejscu należy, iż w art. 146 ust. 3 ustawy zawarta jest legalna definicja infrastruktury towarzyszącej. Przepis ten nie został uchylony, jedynie skończył się (z dniem 31 grudnia 2007r.) przewidziany w tym przepisie okres stosowania na jego podstawie obniżonej stawki podatku. Zgodnie z treścią tego przepisu, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
-jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Przejściowość powyższego przepisu polega jedynie na tym, że ustała przewidziana w nim możliwość stosowania na czas określony obniżonej do 7% stawki podatku dla tego rodzaju robót.
Od dnia 1 stycznia 2011r. preferencyjną 8% stawkę podatku stosuje się tylko w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy związanych wyłącznie z budownictwem mieszkaniowym objętym programem społecznego budownictwa mieszkaniowego oraz robót konserwacyjnych, dotyczących obiektów wskazanych w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 powołanego wyżej rozporządzenia. Tym samym obecnie obowiązujące przepisy nie przewidują obniżenia stawki podatku dla dostawy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Utrata mocy przez ww. przepis przejściowy spowodowała, iż do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy oraz robót konserwacyjnych obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zastosowanie ma podstawowa, 23% stawka podatku.
Mając na uwadze powyższe - uznać trzeba, że do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zalicza się zewnętrzne (względem budynku) sieci rozprowadzające. Natomiast jedynie sieci znajdujące się wewnątrz budynku (w jego bryle) są elementem tego budynku.
I tak, w myśl powyższego wszelkie prace dotyczące sieci wewnętrznych w budynkach mieszkalnych (w budownictwie mieszkaniowym) są pracami dotyczącymi budownictwa mieszkaniowego, natomiast roboty ogólnobudowlane, tj. roboty dotyczące sieci kanalizacyjnej wykonane poza bryłą budynku należą do prac związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.
Zatem biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż usługi wykonania przyłącza kanalizacji zewnętrznej czyli usługi wykonane poza bryłą budynku będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT. Usługi wykonania przyłącza kanalizacji wewnętrznej będą korzystały z preferencyjnej 8% stawki podatku VAT jeśli usługa będzie wykonana wewnątrz obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym. Natomiast do usługi wykonania przyłącza kanalizacji zewnętrzno-wewnętrznej do budynku nie może być zastosowana, jak wskazał Wnioskodawca jedna stawka 8%, usługę tą należy rozdzielić i oddzielnie opodatkować właściwą stawką, a więc dla usługi wykonania przyłącza kanalizacji zewnętrznej (znajdującej się poza bryłą budynku) stawkę 23%, dla usługi wykonania przyłącza kanalizacji wewnętrznej (tj. części kanalizacji znajdującej się w bryle budynku) stawkę 8%, jeśli usługa będzie wykonana wewnątrz obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia stawki podatku VAT od usługi wykonania przyłącza kanalizacji zewnętrznej do budynku oraz od usługi wykonania przyłącza kanalizacji wewnętrznej budynku jest prawidłowe, natomiast w zakresie ustalenia stawki podatku VAT od usługi wykonania przyłącza kanalizacji zewnętrzno-wewnętrznej do budynku należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach