Temat interpretacji
Realizacja zamówień na stałą zabudowę wnękową, kuchenną, łazienkową i pokojową, którą Wnioskodawca zamierza wykonywać w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz lokalach i budynkach sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112, opodatkowana będzie stawką 23%.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.05.2011 r. (data wpływu 17.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla montażu stałej zabudowy wnękowej, kuchennej, łazienkowej i pokojowej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17.06.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla montażu stałej zabudowy wnękowej, kuchennej, łazienkowej i pokojowej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje m. in: roboty budowlane, remontowe, wykończeniowe, instalacyjne i montażowe stolarki budowlanej, które polegają na wyposażaniu pomieszczeń mieszkalnych w meble wbudowane na stałe (stałe zabudowy wnęk lub przestrzeni wnękowych: kuchennych, łazienkowych i pokojowych).
W pierwszej kolejności otrzymuje od swoich klientów zlecenie na wykonanie trwałej zabudowy meblowej w lokalu lub budynku mieszkalnym. Dokonuje pomiarów i sporządza projekt zabudowy wnęki. Po zaakceptowaniu projektu, zakupuje potrzebne materiały: całe płyty meblowe, lustra, blaty, prowadnice, itp., które docina na odpowiednie wymiary, okleja i tak dopasowane elementy zabudowy montuje na stałe we wnęce mieszkania. Poszczególne elementy montowane są w sposób stały do podłoża lub ścian, bądź tak wpasowane w ciąg szafek, że nie można ich przesunąć, czy przestawić. Zabudowanych elementów nie można przenosić w inne miejsce lokalu mieszkalnego, w związku z trwałym przytwierdzeniem do elementów konstrukcyjnych budynku i ścisłym dopasowaniem do wymiarów danej wnęki.
Odpowiadając na pismo Wnioskodawcy z 04.04.2011 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), usługi montażu stałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej (kuchennej, łazienkowej i pokojowej) wykonywane przez producenta elementów tej zabudowy, jak i przez podmiot niebędący producentem montowanych wyrobów, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 43.32.10.0. Roboty te wykonywane są w ramach budowy (wykończenia), remontu lub modernizacji lokalu lub budynku mieszkalnego zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, i zgodnie z art. 41 ust. 12 mogą korzystać z preferencyjnej 8% stawki VAT do całej wartości usługi.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy usługa montażu stałej zabudowy wnękowej, kuchennej, łazienkowej i pokojowej, wykonana z zakupionych materiałów (płyt meblowych, blatów, luster, elementów metalowych itp.) dociętych i oklejonych, dopasowanych na konkretny wymiar wnęki i trwale zamontowanych w budynkach i lokalach mieszkalnych, należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz lokalach i budynkach sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112, podlega opodatkowaniu obniżoną 8% stawką VAT ....
Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez niego roboty instalacyjne stolarki budowlanej w postaci zabudowy stałej w lokalach i budynkach mieszkalnych mogą skorzystać z obniżonej 8% stawki VAT. Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) obowiązującym od 01.01.2011r., stawkę podatku wymienioną w art. 41. ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% m.in. dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz robót konserwacyjnych wykonywanych w budynkach i lokalach mieszkalnych (PKOB 11 i 12). Zgodnie z uchwaloną w dniu 29 października 2010 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych w okresie od 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 (PKWiU 2008). W piśmie otrzymanym przez Wnioskodawcę z GUS w Łodzi - Montaż stałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej (kuchennej, łazienkowej i pokojowej) wykonywane przez producenta elementów tej zabudowy jak i przez podmiot niebędący producentem montowanych wyrobów, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 43.32.10.0.
Zatem, jeśli wykonywane przez Wnioskodawcę czynności montażu stolarki budowlanej wykonywane są w lokalu lub budynku mieszkalnym w ramach budowy, remontu, modernizacji termomodernizacji lub przebudowy, to zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 roku przepisami, zastosowanie znajdzie 8 % stawka podatku VAT (zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy). Wystawiona faktura VAT w takiej sytuacji powinna zawierać jedną pozycję, w której zostanie wykazana pełna wartość świadczonej usługi. Materiał zużyty do wykonania tej usługi stanowi integralny element całej usługi i powinien być objęty taką samą stawką jak usługa.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () - art. 7 ust. 1 ustawy.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku. I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.
Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.
Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2,
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150m2.
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).
Ponadto, na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:
- robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
- robót
konserwacyjnych dotyczących:
- obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
- lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.
Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.
W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:
- budowie należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
- robotach budowlanych należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
- przebudowie należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; () (pkt 7a),
- remoncie należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).
Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi montażu stałej zabudowy wnękowej, kuchennej, łazienkowej i pokojowej wykonanej z zakupionych materiałów (płyt meblowych, blatów, luster, elementów metalowych itp.), dociętych i oklejonych, dopasowanych na konkretny wymiar i trwale zamontowanych w budynkach i lokalach mieszkalnych, należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz lokalach i budynkach sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112. Usługi montażu stałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej (kuchennej, łazienkowej i pokojowej) wykonywane przez producenta elementów tej zabudowy jak i przez podmiot niebędący producentem montowanych wyrobów sklasyfikowane zostały w PKWiU w grupowaniu 43.32.10.0 Roboty instalacyjne stolarki budowlanej.
W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegać będą na zmontowaniu wcześniej nabytych elementów: płyt meblowych, blatów, luster, szyb, elementów metalowych oraz innych elementów niezbędnych do realizacji zamówienia trwałej zabudowy.
Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie wykonania stałej zabudowy wnękowej, kuchennej, łazienkowej i pokojowej nie można uznać za konserwację, remont, modernizację a także budowę, bowiem czynności te nie dotyczą substancji samego budynku. Stałą zabudowę wnękową należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia do ścian, podłoża i sufitu, w przedmiotowej sprawie, pozostaje bez znaczenia, bowiem nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.
Wobec powyższego, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, polegające na wykonaniu stałej zabudowy w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz lokalach i budynkach sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 43.32.10.0 Roboty instalacyjne stolarki budowlanej, nie będą stanowiły usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również usług, o których mowa w § 7 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym przedmiotowe usługi będą podlegały opodatkowaniu 23% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.
Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest wykonanie trwałej zabudowy meblowej w lokalu lub budynku mieszkalnym. Na przedmiotową usługę składa się szereg czynności, w ramach których Wnioskodawca dokonuje pomiarów, sporządza projekt zabudowy, zakupuje potrzebne materiały, docina je na odpowiednie wymiary, okleja i montuje na stałe we wnęce mieszkania. Zużyte do wykonania usługi materiały stanowią integralny element usługi. Wystawiona faktura winna zatem zawierać jedną pozycję, dokumentującą wykonaną usługę montażu trwałej zabudowy wnękowej wraz z zużytymi do wykonania tej usługi materiałami.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie