Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi nauki pływania obejmujące zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające stosowne uprawnienia trenerskie oraz stawki podatku VAT dla usług pakietowych polegających na udostępnieniu obiektu sportowego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 września 2011 r. i 4 października 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r. i 5 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi nauki pływania obejmujące zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające stosowne uprawnienia trenerskie oraz stawki podatku VAT dla usług pakietowych polegających na udostępnieniu obiektu sportowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi nauki pływania obejmujące zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające stosowne uprawnienia trenerskie oraz stawki podatku VAT dla usług pakietowych polegających na udostępnieniu obiektu sportowego. Dnia 14 września 2011 r. i 5 października 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca, tj. A Spółka z o.o. jest podmiotem ze 100% udziałem Gminy. Spółka została utworzona na podstawie Uchwały Rady Miasta w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością A Sp. z o.o.
Przedmiotem jej działalności jest przede wszystkim świadczenie usług w zakresie:
- hotelarstwa i gastronomii,
- usług związanych z działalnością obiektów sportowych (Spółka posiada boiska sportowe, bieżnię lekkoatletyczną wraz ze stadionem, itp.),
- usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych (Spółka posiada oddany do użytku obiekt spełniający funkcje Aquaparku oraz pływalnię).
W dniu 13 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wystąpił do właściwego Urzędu Statystycznego , z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji świadczonych usług, uzyskując odpowiedź o klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.
Spółka w ramach posiadanych obiektów sportowych świadczy usługi:
- udostępnienia obiektu sportowego w ramach karnetu wstępu uprawniającego do korzystania ze wszelkich elementów infrastruktury wraz z zapleczem socjalnym,
- nauki pływania prowadzonej przez instruktorów (trenerów) zatrudnianych lub współpracujących ze Spółką,
- pakietowe polegające na udostępnianiu obiektu sportowego, w skład którego wchodzą m. in. pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia wraz z nauką pływania. W celu realizacji usługi pakietowej Spółka zawiera umowę z klientem, w ramach której klient ma możliwość kompleksowego korzystania z obiektu sportowego w wymiarze ok. 60% czasu określonego w pakiecie i nauki pływania w ok. 40% czasu określonego w pakiecie.
Dnia 14 września 2011 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek (pismem z dnia 12 września 2011 r.) wskazując, iż:
- Spółka z o.o. A nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.
- Usługi świadczone przez Wnioskodawcę a związane ze sportem są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Majątek Spółki składający się m. in. z hali sportowej, obiektów typu basen kryty i zewnętrzny wraz z infrastrukturą towarzyszącą zostały wybudowane i przeznaczone do organizowania imprez sportowych, uprawiania sportu zarówno w wymiarze amatorskim jak również wyczynowym. Udostępniając obiekty sportowe, w skład których wchodzą m. in. pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa oraz siłownia, Spółka świadczy usługi zarówno dla osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych bez względu na stopień zaawansowania uprawiania kultury fizycznej. Udostępnienie obiektów następuje na podstawie długookresowych karnetów wstępu jak również na podstawie jednorazowych biletu wstępu. Spółka udostępnia odpłatnie obiekty sportowe również dla szkół, które prowadzą na nich zajęcia propagujące sport w wymiarze edukacyjnym.
- Spółka świadczy usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, w ten sposób, że posiada kilku bilbordów, na których rozwieszane są przez zleceniodawców ich reklamy. Reklama rozmieszczana jest również na obiektach sportowych Spółki oraz w niektórych pokojach hotelowych.
Usługi wstępu na imprezy sportowe świadczone są w ten sposób, że Spółka udostępnia odpłatnie obiekty sportowe na których rozgrywane są zawody sportowe oraz mecze piłkarskie. Spółka wynajmuje odpłatnie również obiekty sportowe organizatorom imprez sportowych. - Spółka świadcząc usługi związane ze sportem, nie osiąga z tej działalności systematycznych zysków, lecz z reguły generuje ujemny wynik finansowy na działalnościach sportowych. Głównymi przyczynami uzyskiwanych strat w ciągu roku są:
- sezonowość oferowanych usług,
- wysokie nakłady inwestycyjne poniesione w związku z wytworzeniem majątku Spółki typu pływalnia, hala sportowa itp., które aktualnie odnajdują odzwierciedlenie w wyniku finansowym za pośrednictwem comiesięcznej amortyzacji,
- poziom sprzedaży ustalony na podstawie możliwości nabywczych rynku lokalnego.
- nauka pływania obejmująca zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające uprawnienia trenerskie - 92.61.10,
- wynajem kompleksu sportowego, w skład którego wchodzi między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia w ramach jednego karnetu - usługi takie nie wystąpiły w przedmiotowym zakresie,
- usługi pakietowe polegające na udostępnieniu obiektu sportowego w skład, którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa. siłownia, korty tenisowe, kręgielnia wraz z nauką pływania prowadzoną przez instruktorów (trenerów) zatrudnionych w Spółce - 92.61.10.
Dnia 5 października 2011 r. Zainteresowany poinformował, iż w poprzednim piśmie uzupełniającym wniosek (z dnia 12 września 2011 r.) Spółka powołała się na Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. W związku z tym Spółka wskazała, iż na podstawie informacji z dnia 1 lutego 2011 r. uzyskanej z Urzędu Statystycznego dokonała następującej kwalifikacji wymienionych we wniosku usług:
- usługi polegające na nauce pływania obejmujące zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające uprawnienia trenerskie, sklasyfikowane są według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 85.51.10.0,
- wynajem kompleksu sportowego, w skład którego wchodzą m. in.: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłowania, korty tenisowe, kręgielnia w ramach jednego karnetu sklasyfikowane są według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 93.29.11.0,
- usługi pakietowe polegające na udostępnieniu obiektu sportowego, w skład którego wchodzą między innymi pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia wraz z nauką pływania prowadzoną przez instruktorów (trenerów) zatrudnionych w spółce, sklasyfikowane są według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 93.11.10.0.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Jaką stawką VAT należy opodatkować:
- usługi nauki pływania obejmujące zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające stosowne uprawnienia trenerskie...
- usługi pakietowe polegające na udostępnianiu obiektu sportowego, w skład którego wchodzą m.in. pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia wraz z nauką pływania prowadzoną przez instruktorów (trenerów) zatrudnionych w Spółce...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zdaniem Spółki w zakresie pytania numer 1.
Usługi nauki pływania obejmujące zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające stosowne uprawnienia trenerskie grupowane są w klasyfikacji statystycznej oznaczonej symbolem 85.51.10.0 i jest opodatkowana stawką 23% przy założeniu, że nie spełnia warunków określonych w zwolnieniu od podatku VAT i w obniżonej stawce VAT 8%.
Wg Spółki ze zwolnienie od podatku VAT korzystają usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
- są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim;
- świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków;
- są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,
z wyłączeniem imprez sportowych, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
A z usług opodatkowanych wg stawki 8% w ramach ww. klasyfikacji korzystać mogą usługi wstępu na imprezy sportowe oraz usługi obiektów sportowych.
Spółka nie spełnia przesłanek koniecznych do zastosowania ww. zwolnienia i stawki obniżonej 8% w ramach klasyfikacji 85.51.10.0.
Zdaniem Spółki w zakresie połączenia usług z pytania nr 2.
Kompleksowe udostępnienie całego obiektu sportowego (w skład, którego wchodzą m. in. pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia) wraz z nauka pływania (indywidualna lub grupowa świadczona dla różnych grup wiekowych) wykonywane przez osobę posiadającą uprawnienia trenerskie w ramach jednego karnetu wiąże się z zastosowaniem stawki właściwej dla PKWIU 93.11.10.0, czyli 8% zgodnie z załącznikiem nr 3 pozycja 179 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Usługi powyższe realizowane są w ramach umowy na pakietowe świadczenie usług obejmujące udostępnianie obiektu sportowego w skład, którego wchodzą m. in. pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia wraz z nauką pływania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług, klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).
Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 29 października 2008 w PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0 wymienione zostały usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Natomiast w grupowaniu 85.51.10.0 zawarte zostały usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.
I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Analiza poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług ujawniła, iż zawarto w niej usługi o symbolu PKWiU 93.11.10.0 usługi związane z działalnością obiektów sportowych.
Ponadto należy wskazać, iż stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
- są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
- świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
- są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem ze 100% udziałem Gminy. Spółka w ramach posiadanych obiektów sportowych świadczy usługi:
- udostępnienia obiektu sportowego w ramach karnetu wstępu uprawniającego do korzystania z wszelkich elementów infrastruktury wraz z zapleczem socjalnym,
- nauki pływania prowadzonej przez instruktorów (trenerów) zatrudnianych lub współpracujących ze Spółką,
- pakietowe polegające na udostępnianiu obiektu sportowego w skład, którego wchodzą m. in. pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia wraz z nauką pływania. W celu realizacji usługi pakietowej Spółka zawiera umowę z klientem w ramach, której klient ma możliwość kompleksowego korzystania z obiektu sportowego w wymiarze ok. 60% czasu określonego w pakiecie i nauki pływania w ok. 40% czasu określonego w pakiecie.
Ponadto Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Spółka świadczy działalność marketingową oraz reklamowo-promocyjną. Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę są związane ze sportem lecz nie osiąga się z ich wykonywania systematycznych zysków. Zainteresowany wskazał, iż usługa nauki pływania obejmująca zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające uprawnienia trenerskie sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 85.51.10.0, natomiast usługi pakietowe polegające na udostępnieniu obiektu sportowego w skład, którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia wraz z nauką pływania prowadzoną przez instruktorów (trenerów) zatrudnionych w Spółce sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż wykonywane przez Zainteresowanego usługi w zakresie nauki pływania obejmującej zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające uprawnienia trenerskie (PKWiU 85.51.10.0) nie mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku. Analiza sprawy, a w szczególności symbolu PKWiU pod jakim sklasyfikowano przedmiotowe usługi, ujawniła iż nie zostały one zawarte w załącznikach do ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie których mogłyby korzystać z obniżonej stawki podatku VAT. Skutkiem powyższego do tych usług zastosowanie znajdzie stawka podatku określona w art. 146a pkt 1 ustawy, w wysokości 23%.
Natomiast świadczone przez Wnioskodawcę usługi pakietowe polegające na udostępnianiu obiektu sportowego w skład, którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia wraz z nauką pływania prowadzoną przez instruktorów (trenerów) zatrudnionych w Spółce, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0, korzystają z obniżonej stawki podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż przedmiotowe usługi sklasyfikowane zostały według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 93.11.10.0. i w konsekwencji na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowane są 8% stawką podatku.
Jednocześnie analiza przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, ujawniła że do przedmiotowych usług Wnioskodawca nie może zastosować zwolnienia od podatku od towarów i usług. Brak takiego uprawnienia wiąże się z faktem, iż Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.
Reasumując, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w zakresie nauki pływania obejmujące zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające uprawnienia trenerskie sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.51.10.0 opodatkowane są 23% stawką podatku od towarów i usług, a usługi pakietowe polegające na udostępnieniu obiektu sportowego w skład, którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa. siłownia, korty tenisowe oraz kręgielnia wraz z nauką pływania prowadzoną przez instruktorów (trenerów) zatrudnionych w Spółce sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0, opodatkowane są 8% stawką podatku od towarów i usług.
Podkreślić jednocześnie należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest bowiem uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.
Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi nauki pływania obejmujące zajęcia z oswajania z wodą oraz zajęcia systematycznej edukacji w zakresie pływania prowadzone przez osoby posiadające stosowne uprawnienia trenerskie oraz stawki podatku VAT dla usług pakietowych polegających na udostępnieniu obiektu sportowego, w stanie faktycznym sprawy. Rozstrzygnięcie w zakresie stawki podatku VAT dla usług wynajmu kompleksu sportowego, w skład którego wchodzą między innymi: pływalnia wraz z zapleczem socjalnym, sala sportowa, siłownia, korty tenisowe, kręgielnia w ramach jednego karnetu zostało zawarte w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-891/11-8/MK z dnia 10 października 2011 r.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP1/443-891/11-8/MK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu