Temat interpretacji
1.Czy Spółka będzie miała możliwość dokonywania odliczenia VAT zawartego w fakturach wystawionych na Spółkę i dotyczących realizacji projektu?
2.Czy otrzymane faktury na realizację projektu należy uznać w kwotach brutto jako wydatki kwalifikowalne?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 27 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 16 stycznia 2013 r., do BKIP w Piotrkowie Tryb. 18 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją programu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją programu pn. , oraz uznania podatku VAT za wydatek kwalifikowalny.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 16 stycznia 2013 r., do BKIP w Piotrkowie Tryb. 18 stycznia 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego, sformułowania pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.(ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku).
Wnioskodawca prowadzi zakład opiekuńczo-leczniczy (ZOL). Jest to jedyna działalność Spółki. Wnioskodawca posiada PKD 86.22.Z - praktyka lekarska specjalistyczna.
ZOL to forma stacjonarnej opieki długoterminowej. Zadaniem ZOL jest stałe objęcie całodobową pielęgnacją i kontynuacja leczenia osób przewlekle chorych oraz osób, które przebyły leczenie szpitalne i mają ukończony proces diagnozowania, a nie wymagają już dalszej hospitalizacji w oddziale szpitalnym.
Świadczenie pielęgnacyjne i opiekuńcze przeznaczone jest dla osób, które wymagają całodobowej, intensywnej opieki i pielęgnacji oraz kontynuacji leczenia. Pacjenci posiadają całodobową opiekę lekarską i pielęgniarską i całodzienne wyżywienie. Ponadto odbywają zajęcia prowadzone przez wyspecjalizowanych rehabilitantów.
Warunkiem działania ZOL jest wpisanie na listę zakładów leczniczych prowadzoną przez urzędy wojewódzkie. Spółka posiada wpis na listę wojewody.
Spółka świadcząc usługi, korzysta z ustawowego zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług, wg którego zwolnione z VAT są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Definicja działalności leczniczej określona jest w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej. W art. 8 tej ustawy wymieniono rodzaje działalności leczniczej. Są to m.in. stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne w szpitalach i innych jednostkach niż szpitale.
W art. 9 ust. 1 ww. ustawy określono, że stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne mogą polegać na udzielaniu całodobowych świadczeń zdrowotnych które obejmują swoim zakresem pielęgnację, opiekę i rehabilitację pacjentów niewymagających hospitalizacji oraz zapewnienia pomieszczeń i wyżywienia, a także prowadzenia edukacji zdrowotnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych udziela się w przypadku świadczeń w zakładach opiekuńczo-leczniczych.
Reasumując Spółka korzysta z ustawowego zwolnienia z podatku od towarów i usług, ponieważ:
- prowadzi zakład opiekuńczo-leczniczy,
- świadczy usługi w zakresie opieki medycznej,
- jest wpisana na listę zakładów leczniczych prowadzonych przez Wojewodę.
Obecnie Spółka prowadzi ZOL we własnym budynku, w którym znajduje się 70 łóżek. Podjęto decyzję o rozbudowie ZOL o dalsze 150 łóżek. Spółka otrzymała promesę dofinansowania z funduszy unijnych.
Zarząd Województwa przyznając Spółce dofinansowanie do budowy zakładu opiekuńczo-leczniczego zażądał od Spółki interpretacji prawnej, udzielanej przez Izbę Skarbową potwierdzającą, iż działalność Spółki w zakresie świadczenia usług opieki medycznej jest zwolniona z podatku od towarów i usług.
Spółka będzie realizowała projekt z funduszy unijnych podniesienie konkurencyjności poprzez stworzenie nowoczesnego zakładu opiekuńczo-leczniczego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
- Czy Spółka będzie miała możliwość dokonywania odliczenia VAT zawartego w fakturach wystawionych na Spółkę i dotyczących realizacji projektu...
- Czy otrzymane faktury na realizację projektu należy uznać w kwotach brutto jako wydatki kwalifikowalne...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), Spółka nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi ustawowo zwolnione z VAT na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
Spółka otrzyma dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach programu pod nazwą "" zarejestrowanego w październiku 2012 r.
Spółka będzie otrzymywała faktury od firm budowlanych, świadczących usługi wykończeniowe i od dostawców wyposażenia.
Skoro Spółka jest ze względu na rodzaj swojej działalności zwolniona z VAT, to nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu.
Wnioskodawca uważa, że otrzymane faktury, w kwotach brutto winny być w całości uznane za koszt realizacji projektu, bez możliwości zwrotu VAT-u naliczonego w jakiejkolwiek postaci.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W myśl art. 3 pkt 2 ustawy ordynacja podatkowa przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.
W świetle powyższego należy stwierdzić, iż organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
W związku z powyższym, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją programu pn.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, prowadzi zakład opiekuńczo-leczniczy (ZOL). Jest to jedyna działalność Spółki. Wnioskodawca posiada PKD 86.22.Z - praktyka lekarska specjalistyczna. ZOL to forma stacjonarnej opieki długoterminowej. Zadaniem ZOL jest stałe objęcie całodobową pielęgnacją i kontynuacja leczenia osób przewlekle chorych oraz osób, które przebyły leczenie szpitalne i mają ukończony proces diagnozowania, a nie wymagają już dalszej hospitalizacji w oddziale szpitalnym. Świadczenie pielęgnacyjne i opiekuńcze przeznaczone jest dla osób, które wymagają całodobowej, intensywnej opieki i pielęgnacji oraz kontynuacji leczenia. Pacjenci posiadają całodobową opiekę lekarską i pielęgniarską i całodzienne wyżywienie. Ponadto odbywają zajęcia prowadzone przez wyspecjalizowanych rehabilitantów. Warunkiem działania ZOL jest wpisanie na listę zakładów leczniczych prowadzoną przez urzędy wojewódzkie. Spółka posiada wpis na listę wojewody.
Spółka świadcząc usługi, korzysta z ustawowego zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług, wg którego zwolnione z VAT są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Spółka nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi ustawowo zwolnione z VAT na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
Spółka otrzyma dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach programu pod nazwą "". Wnioskodawca uważa, że otrzymane faktury, w kwotach brutto winny być w całości uznane za koszt realizacji projektu, bez możliwości zwrotu VAT-u naliczonego w jakiejkolwiek postaci.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem od towarów i usług. Nadto Zainteresowany nie jest płatnikiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ poniesione wydatki są związane z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu będą służyły do czynności zwolnionych z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie jest przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 319 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi