Temat interpretacji
prawo do odliczenia od zakupów związanych z realizacją projektu szkoleniowego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02.08.2012 r. (data wpływu 07.08.2012 r.) uzupełnionym w dniu 13.11.2012 r. (data wpływu 16.11.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 02.11.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 07.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia od zakupów związanych z realizacją projektu szkoleniowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07.08.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia od zakupów związanych z realizacją projektu szkoleniowego.
Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 13.11.2012 r., złożonym w dniu 13.11.2012 r. (data wpływu 16.11.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 02.11.2012 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni dostała dofinansowanie z programu POKL realizowanego przez Instytucję Wdrażania Programów Unijnych na projekt szkoleniowy. Jest to projekt szkoleń ogólnych adresowany do pracowników przedsiębiorstw działających na terenie województwa . Projekt ten ma charakter otwarty, adresowany jest do różnych przedsiębiorstw. Celem projektu jest zmiana podejścia menedżerów do zarządzania z tradycyjnego na innowacyjne, wyposażenie ich w umiejętności niezbędne do bycia skutecznym liderem, tworzenie warunków do wspierania kadr i rozwoju innowacyjności w przedsiębiorstwach. Szkolenia będą się odbywać w wynajętych salach, prowadzone będą przez trenerów-podwykonwaców, którzy zgodnie z rynkową regułą wystawiają faktury VAT w ramach prowadzonych działalności gospodarczych. Są to osoby fizyczne, które nie są jednostkami objętymi systemem oświaty ani nie uzyskały akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Ilość osób przeszkolonych w projekcie: 700, z tego zatrudnieni w małym przedsiębiorstwie: 50, w średnim przedsiębiorstwie: 195, w dużym przedsiębiorstwie: 455.
Wartość projektu: 2.928.381,06 zł; wkład własny: 709.513,20 zł; dofinansowanie: 2.218.867,86 zł; poziom dofinansowania projektu: 76%.
Wkładem własnym jest wynagrodzenie wypłacane przez pracodawcę pracownikowi za czas, w którym pracownik bierze udział w szkoleniu zamiast świadczyć dla pracodawcy umówioną pracę. W przypadkach, w których wynagrodzenie będzie niższe niż wartość szkolenia, pracodawca dopłaca Wnioskodawczyni różnicę za szkolenie pracownika.
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że jest czynnym podatnikiem VAT. Ponadto wkład własny to wynagrodzenie wypłacane przez pracodawcę swojemu pracownikowi, który bierze udział w dofinansowanym szkoleniu realizowanym przez Wnioskodawczynię. Nie są to środki wpłacane Wnioskodawczyni, a więc nie stanowią wynagrodzenia za świadczone usługi.
Nabywane towary i usługi w ramach projektu są związane z usługami szkoleniowymi. Według subiektywnego odczucia podatnika, co było napisane na str. 4 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz par. 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia (przywołane na str. 2 i 4 wniosku) zwalniają z opodatkowania świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe. Jednak o tym, czy te usługi szkoleniowe są opodatkowane czy zwolnione, nie decyduje subiektywne odczucie podatnika, a stan faktyczny. Właściwym do interpretacji przepisów prawa podatkowego w postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej jest organ podatkowy, a nie podatnik.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawczyni może obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych produktów i usług w ramach projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Należy zauważyć, że stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia z podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są między innymi środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Przepisy te należy interpretować w ten sposób, że nie odnoszą się tylko i wyłącznie do podmiotów dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami publicznymi. Istotne jest by dana usługa została faktycznie sfinansowana ze środków publicznych, nie ma natomiast znaczenia kto jest ich bezpośrednim dysponentem. Przez sfinansowanie należy rozumieć pokrycie kosztów danej usługi, w tym również otrzymanie płatności za usługę szkoleniową od dysponenta środków publicznych.
Podsumowując powołane wyżej przepisy Wnioskodawca uważa, że nie może obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych produktów i usług w ramach projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT i otrzymała dofinansowanie z programu POKL realizowanego przez Instytucję Wdrażania Programów Unijnych na projekt szkoleniowy. Jest to projekt szkoleń ogólnych adresowany do pracowników przedsiębiorstw działających na terenie województwa . Projekt ten ma charakter otwarty, adresowany jest do różnych przedsiębiorstw. Celem projektu jest zmiana podejścia menedżerów do zarządzania z tradycyjnego na innowacyjne, wyposażenie ich w umiejętności niezbędne do bycia skutecznym liderem, tworzenie warunków do wspierania kadr i rozwoju innowacyjności w przedsiębiorstwach. Szkolenia będą się odbywać w wynajętych salach, prowadzone będą przez trenerów podwykonawców, którzy zgodnie z rynkową regułą wystawiają faktury VAT w ramach prowadzonych działalności gospodarczych. Są to osoby fizyczne, które nie są jednostkami objętymi systemem oświaty ani nie uzyskały akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Wartość projektu:2.928.381,06 zł; wkład własny: 709.513,20 zł; dofinansowanie: 2.218.867,86 zł; poziom dofinansowania projektu: 76%.
Ponadto Wnioskodawczyni wskazuje iż wkład własny to wynagrodzenie wypłacane przez pracodawcę swojemu pracownikowi, który bierze udział w dofinansowanym szkoleniu realizowanym przez Wnioskodawczynię. Nie są to środki wpłacane Wnioskodawczyni, a więc nie stanowią wynagrodzenia za świadczone usługi.
Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonywania zakupów w związku z realizacją projektu szkoleniowego.
Należy w tym miejscu odnieść się do regulacji dotyczących zwolnień usług szkoleniowych stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy przedmiotowe szkolenia są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:
- czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
- czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77/1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej.
Przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit i) dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Szkolenie będące przedmiotem wniosku skierowane jest do pracowników małych, średnich i dużych przedsiębiorstw na terenie województwa mazowieckiego, a ich celem jest zmiana podejścia menedżerów do zarządzania z tradycyjnego na innowacyjne, wyposażenie ich w umiejętności niezbędne do bycia skutecznym liderem, tworzenie warunków do wspierania kadr i rozwoju innowacyjności w przedsiębiorstwach. Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że tak scharakteryzowane usługi szkoleniowe należy uznać za usługi kształcenia zawodowego korzystające ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia gdyż jak wskazała Wnioskodawczyni usługi te są w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych i jak wskazano powyżej są to usługi kształcenia zawodowego.
Analizując przedstawiony stan faktyczny oraz przepisy prawa podatkowego obowiązujące w tym zakresie Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do odliczenia z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, bowiem mając na uwadze wskazany na wstępie przepis art. 86 ust. 1 ustawy w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną - usługa będzie objęta zwolnieniem od podatku w trybie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, stąd też Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją szkoleń dla pracowników przedsiębiorstw działających na terenie województwa.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 401 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie