brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją przez Gminę projektu polegającego na budowie parku tematycznego - Interpretacja - IBPP3/443-469/12/EJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.07.2012, sygn. IBPP3/443-469/12/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją przez Gminę projektu polegającego na budowie parku tematycznego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012r. (data wpływu 15 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przystępuje do realizacji projektu pn. , który uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet III. Turystyka, Działanie 3.2. Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2 Infrastruktura okołoturystyczna podmioty publiczne.

Przedmiotem projektu jest pierwszy etap inwestycji polegający na budowie parku tematycznego, z motywem przewodnim ekologiczno-geologicznym, działającego z nieczynnym kamieniołomie. Projekt obejmuje również utrzymanie i wzbogacenie ciepłolubnych siedlisk naskalnych w celu podniesienia atrakcyjności Parku. Po zakończeniu inwestycji park tematyczny będzie finansowany z budżetu Miasta. W ramach I etapu budowy, będącego przedmiotem niniejszego projektu, zostanie wykonane kompleksowe zagospodarowanie terenu dawnego kamieniołomu, obejmujące następujące działania: wykonanie ścieżek pieszych nieutwardzonych z materiałów naturalnych,które będą się wpisywały w charakter otoczenia. Zaprojektowano ścieżkę główną o szerokości 3,5 m, a także dwie ścieżki alpejskie, ścieżki prowadzące przez pola riplemarków, ścieżki pełniące role uzupełniających cały układ, ścieżkę prowadzącą przez tarasy widokowe oraz układ ścieżek w ogrodzie sensorycznym, wykonanie elementów małej architektury w postaci ławek, koszy na śmieci zarówno w przestrzeni parkowej, jak i w ogrodzie sensorycznym oraz tzw. zegara słonecznego, wykonanie oświetlenia zboczy, eksponując nasadzoną na nich roślinność, wykonanie pomostu widokowego na cały teren, wykonanie zejść na teren kamieniołomu w sposób bezpieczny, jednocześnie zejścia będą wpisywać się w zbocza, utrzymanie i wzbogacenie ciepłolubnych siedlisk skalnych, utworzenie ogrodu sensorycznego, utworzenie pawilonu ochrony i ekspozycji riplemarków, zakup i ustawienie modeli dinozaurów. Repliki dinozaurów 14 sztuk, utworzenie zorganizowanego miejsca na ognisko, na które składają się dwie zadaszone wiaty wraz ze stołami i ławkami, murki kamienne, palenisko oraz kosze do segregowania odpadów i miejsca na drewno, utworzenie placu zabaw dla najmłodszych, atestowane urządzenia na podłożu z piasku, wykonanie wjazdu murki z kamienia oraz rośliny pnące, wykonanie parkingów, instalacja systemu monitoringu wizyjnego oraz budowa pomieszczenia gospodarczego, salki dydaktycznej i stróżówki wraz z małą stacją meteorologiczną.

Źródła finansowania: 85% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, 15% Budżet Miasta.

Koszty kwalifikowane:

  1. Dokumentacja projektu,
  2. Prace przygotowawcze,
  3. Roboty budowlane,
  4. Elementy małej architektury,
  5. Zagospodarowanie zielenią,
  6. Instalacje,
  7. Monitoring wizyjny,
  8. Nadzór inwestorski,
  9. Promocja projektu.

Koszty niekwalifikowane: brak kosztów niekwalifikowanych.

W ramach projektu, podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowany zgodnie z wytycznymi programu. Informuję, że projekt jest realizowany jako zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. (t.j. Dz. U z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm).

Nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT, ponieważ efektem projektu jest urządzony park tematyczny udostępniany nieodpłatnie użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Urząd Miasta nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w gminie. Ponadto Urząd Miasta i Miasto posiada jeden numer identyfikacji podatkowej i składa jedno rozliczenie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przystępuje do realizacji projektu pn. . Nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT, ponieważ efektem projektu jest urządzony park tematyczny udostępniany nieodpłatnie użytkownikom.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wykonanie ww. projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach