Czy prawidłowo przyjęto, iż honorarium za wykonanie zrealizowanej usługi kulturalnej jest zwolnione od podatku VAT? - Interpretacja - ITPP1/443-918/12/MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.10.2012, sygn. ITPP1/443-918/12/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy prawidłowo przyjęto, iż honorarium za wykonanie zrealizowanej usługi kulturalnej jest zwolnione od podatku VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonanej usługi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012 r. został złożony wniosek, udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonanej usługi.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (twórca ilustracji i filmu animowanego), jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W związku z prowadzoną działalnością jest czynnym płatnikiem VAT. W kwietniu i maju 2012 r., na zamówienie stowarzyszenia będącego instytucją kultury, Wnioskodawca zrealizował usługę kulturalną - autorskie warsztaty pod nazwą X. Odbiorcami tej usługi były osoby przed 23 rokiem życia - uczniowie i studenci. Udział w zajęciach był dla uczestników bezpłatny. Usługa ta w szczególności polegała na:

  1. przygotowaniu własnej koncepcji warsztatów,
  2. przygotowaniu autorskich materiałów szkoleniowych dla uczestników,
  3. opracowaniu szczegółowego scenariusza zajęć,
  4. osobistym prowadzeniu warsztatów wraz z autorskim nadzorem nad pracami uczestników.

Podmiot zamawiający wspomnianą usługę u podatnika to Stowarzyszenie, z siedzibą w G. Stowarzyszenie jest instytucją kultury - prowadzi działania z zakresu animacji kultury na terenie T. Na realizację przedmiotowych warsztatów Stowarzyszenie otrzymało dotacje. Za wykonana usługę kulturalną, Wnioskodawca otrzymał od zamawiającego honorarium autorskie. Honorarium to wypłacono na podstawie wystawionej przez podatnika faktury VAT. Wnioskodawca, opierając się na własnej interpretacji obowiązującego prawa podatkowego zakwalifikował przychód z wykonania tej usługi jako zwolniony od podatku od towarów i usług

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo przyjęto, iż honorarium za wykonanie zrealizowanej usługi kulturalnej jest zwolnione od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a i b ustawy o VAT, honorarium autorskie za wykonanie usługi powinno być zwolnione od podatku VAT. Uzasadniając prezentowane stanowisko wskazano, iż Wnioskodawca jest indywidualnym twórcą i artystą, wykonawcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Instytucja, która zamówiła u Wnioskodawcy przeprowadzanie usługi kulturalnej jest instytucją kultury, choć nie została utworzona przez organy państwowe czy samorządowe, to jednak jej działalność ma charakter domu kultury - organizatora wydarzeń kulturalnych, edukacji kulturalnej. Odbiorcy wykonanej usługi nie wnosili opłat za udział w warsztatach. Wnioskodawca wykonał pracę twórcy przy przygotowaniu i prowadzeniu wspomnianej usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, natomiast stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Ponadto zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zwolnienie określone w powyższym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Należy również zwrócić uwagę na cel zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te aby mogły korzystać ze zwolnienia świadczone muszą być przez specyficzne podmioty, tj. podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, który jest twórcą ilustracji i filmu animowanego, w kwietniu i maju 2012 r., na zamówienie Stowarzyszenia będącego instytucją kultury, zrealizował usługę kulturalną - autorskie warsztaty pod nazwą X. Odbiorcami tej usługi byli uczniowie i studenci, a udział w zajęciach był dla uczestników bezpłatny. Usługa ta w szczególności polegała na: przygotowaniu własnej koncepcji warsztatów, przygotowaniu autorskich materiałów szkoleniowych dla uczestników, opracowaniu szczegółowego scenariusza zajęć i na osobistym prowadzeniu warsztatów wraz z autorskim nadzorem nad pracami uczestników. Na realizację przedmiotowych warsztatów Stowarzyszenie otrzymało dotacje. Za wykonaną usługę kulturalną, Wnioskodawca otrzymał od zamawiającego honorarium autorskie.

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych przez Wnioskodawcę usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy, na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) do której odwołuje się ustawodawca przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego - zgodnie z art. 1 ust. 2 - są utwory:

  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  2. plastyczne;
  3. fotograficzne;
  4. lutnicze;
  5. wzornictwa przemysłowego;
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  7. muzyczne i słowno-muzyczne;
  8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  9. audiowizualne (w tym filmowe).

Na podstawie art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Z powołanych powyżej przepisów można wywieść, iż twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie przejaw działalności twórczej, należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, iż skoro jak wskazano w treści wniosku Wnioskodawca w zakresie wykonanej usługi związanej ze zorganizowaniem warsztatów kulturalnych, występował jako indywidualny twórca i artysta wykonawca, wynagradzany w formie honorarium, a usługa ta miała związek z kulturą - to usługa ta podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b.

Podkreślić jednakże należy, że kwestia dotycząca uznania Wnioskodawcy za twórcę oraz wykonywanych przez niego czynności za usługi wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 643 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy