Czy istnieje prawna możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu? - Interpretacja - ITPP1/443-972/12/JJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.10.2012, sygn. ITPP1/443-972/12/JJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina znajduje się w trakcie realizacji projektu. Na ww. inwestycję została zawarta umowa o dofinansowanie projektu, w ramach Osi Projektowej 2 Turystyka, Działanie 2.1 Wzrost potencjału turystycznego, Poddziałanie 21.4 Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 zawarta w dniu 31 grudnia 2010 r. pomiędzy Województwem a Gminą. Zgodnie z aneksem do umowy o dofinansowanie projektu wartość projektu wynosi 7.288.146,18 zł:

  • wydatki kwalifikowane projektu - 7.024.348,14 zł;
  • środki europejskie (EFRR) - 5.970.695,9 zł - co stanowi 85% wydatków kwalifikowanych;
  • wkład własny beneficjenta - 1.053.652,24 zł - co stanowi 15% wydatków kwalifikowanych.

Rozpoczęcie realizacji nastąpiło w dniu 3 września 2007 r., a zakończenie finansowe w dniu 31 sierpnia 2012 r. Projekt ma służyć podniesieniu atrakcyjności turystycznej, dzięki czemu podmioty świadczące usługi turystyczne na obszarze objętym projektem uzyskają realną szansę rozwoju poprzez zwiększenie dochodów z turystyki. W ramach projektu przewidziano budowę:

  1. stanicy z bosmanatem, 2 pomostami, punktem odbioru nieczystości płynnych i stałych,


    1. projektuje się budowę - przebudowę i rozbudowę istniejącego budynku Stanicy wraz z pomostami cumowniczymi oraz bosmanatem i punktem odbioru nieczystości płynnych i stałych;
    2. budynek usytuowany jest w północnej części działki nad jeziorem;
    3. wyznaczona lokalizacja jest obszarem istniejącego budynku bosmanatu przeznaczonego do rozbiórki;
    4. pomosty pływające zlokalizowane będą przy nabrzeżu jeziora w części północnej działki, składające się z 11 segmentów o długości 8,0 m i szerokości 2,40 m;
    5. bosmanat - pow. użytkowa - 610,55 m22, kubatura 2 971,19 m2 (budynek wyposażony w instalacje: kanalizacyjną, wodociągową, elektryczną, telekomunikacyjną);
  2. umocnienia linii brzegowej - 390 mb, promenady o długości 513 mb, ścieżki rowerowej 487 mb,
  3. fontanny - nowoczesnej fontanny opartej na dyszach z zaworami elektromagnetycznymi z pomnikiem rybaka zlokalizowana w posadzce centralnego, koncentrycznego placu,
  4. zaplecza sanitarnego dla turystów - z wydzielonymi stanowiskami obozowymi, drogą wewnętrzną, budynkiem sanitarno-higienicznnym, wiatą kuchenną, placem zabaw dla dzieci, boiskiem do siatkówki, punktem opróżniania ścieków z caravaningów (znajdującym się w pobliżu wjazdu na teren zaplecza sanitarnego dla turystów, przy recepcji) oraz kranem z wężem (umożliwiającym zarówno spłukanie całego stanowiska, jak i napełnienie wodą zbiorników w przyczepach); ponadto planuje się oświetlenie całego terenu wraz z zapleczem;
  5. żeglarstwo lodowe (zakup kompletnych bojlerów) - 5 szt.

Z ciągu rowerowo-pieszego, promenady, fontanny, pomostów będą korzystali nieodpłatnie mieszkańcy oraz turyści. Budynek bosmanatu, budynek sanitarny, zaplecze sanitarne, punkt opróżniania ścieków z caravaningów, bojlery zostaną przekazane w nieodpłatne użytkowanie wyłonionej jednostce organizacyjnej Gminy. Jednostka ta będzie m.in. udostępniała odpłatne korzystanie z ww. obiektów oraz bojlerów. Pobierana odpłatność będzie stanowiła jej przychodów, który zostanie przeznaczony na finansowanie bieżącego utrzymania obiektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu...

Zdaniem Gminy, w związku z tym, że obiekty zmodernizowane lub wybudowane (wraz z urządzeniami i wyposażeniem) w ramach omawianego projektu zostaną przekazane nieodpłatnie ww. jednostce organizacyjnej nie ma możliwości odzyskania w ramach przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. poniesionego kosztu podatku VAT. W związku z realizacją projektu, którego zakres Gmina ponownie opisuje wskazuje, iż inwestycja zostanie przekazana do nieopłatnego użytkowania wyłonionej jednostce organizacyjnej Gminy. Jednostka ta będzie m.in. udostępniała odpłatne korzystanie z ww. obiektów oraz bojlerów. Pobierana odpłatność będzie stanowiła jej przychody, który zostanie przeznaczony na finansowanie bieżącego utrzymania obiektu. Nieodpłatne przekazanie do użytkowania majątku powstałego w trakcie realizacji inwestycji nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz, że nie będzie miał zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie powstałej infrastruktury odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w rozdziale 12 przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 8 tego rozporządzenia.

Wskazać należy, iż w kolejno obowiązujących rozporządzeniach Ministra Finansów:

  • z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336),
  • z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.),
  • z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.),

jak również w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), powyższe regulacje zostały zawarte w identycznym brzmieniu (rozdział 9).

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina realizuje projekt, w ramach Osi Projektowej 2 Turystyka. Działanie 2.1 Wzrost potencjału turystycznego, Poddziałanie 21.4 Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W ramach projektu przewidziano m. in. budowę stanicy wodnej z bosmanatem, 2 pomostami, punktem odbioru nieczystości płynnych i stałych, umocnienie linii brzegowej, budowę fontanny, zaplecza sanitarnego dla turystów oraz zakup 5 szt. kompletnych bojerów. Z treści wniosku wynika, iż realizacja działania nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, lecz wykonywaniem zadań własnych Gminy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Gminę, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Gminie nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 953 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy