Temat interpretacji
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pt.,,.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Fundacja (Wnioskodawca) jest organizacją non-profit. Wykonuje tylko czynności zwolnione z podatku od towarów i usług i po wyrejestrowaniu się jest zwolnionym podatnikiem VAT (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007 r.). Do statutowych celów Fundacji należy m.in. podnoszenie świadomości prawnej społeczeństwa poprzez udzielanie bezpłatnej pomocy prawnej. Wnioskodawca realizuje obecnie wiele projektów finansowanych z funduszy europejskich i budżetu państwa. Jednym z nich jest projekt realizowany od dnia 1 lipca 2012 roku pt. . Projekt ten jest finansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji. Zarządzająca na poziomie krajowym środkami europejskimi Władza Wdrażająca Programy Europejskie podlegająca Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, nałożyła na Fundację obowiązek dołączenia do raportu finansowego, kopię indywidualnej interpretacji potwierdzającą, że Fundacja nie może odzyskać opłacanego podatku VAT (co jest warunkiem kwalifikowalności podatku od towarów i usług). Uzyskanie takiej interpretacji jest zatem niezbędne do rozliczenia już wydanych środków i uzyskania dalszej części dofinansowania projektu.
Środki z dotacji zgodnie z umową przechowywane są na ogólnym rachunku Fundacji (nie ma obowiązku korzystania z odrębnego subkonta).
Faktury za zakupione towary i usługi będą wystawiane na Wnioskodawcę czyli Fundację. Dofinansowanie odbędzie się w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, wdrażanego w latach 2007-2013, jako część programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
Fundacja od 1 kwietnia 2007 roku nie składa deklaracji VAT 7, jest zwolnionym podatnikiem VAT. Fundacja jest zarejestrowanym, ale nie jest czynnym podatnikiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca będący zwolnionym podatnikiem VAT (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007 r.) jest uprawniony do odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% procentach ze środków własnych Fundacji...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest uprawniony do odliczania lub odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% procentach ze środków własnych Fundacji.
Zgodnie z art. 86 ustawy, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż jako nieprowadząca działalności gospodarczej organizacja non-profit, Fundacja nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani do jego odzyskania (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007 r.). W związku z powyższym, podatek VAT należy uznać za koszt kwalifikowalny w projekcie.
Wykorzystywane środki nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatek VAT płacony w cenie zakupywanych do projektu towarów i usług, nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Fundacji nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z otrzymanych od Władzy Wdrażającej kwot na realizację projektu nie wynika żadna sprzedaż, a więc dotacja nie ma wpływu na cenę, tym samym więc nie jest wliczana do obrotu. Stąd nie ma prawnej możliwości do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w rozliczeniach na deklaracji VAT-7 z Urzędem Skarbowym. Jeśli niemożliwym jest odliczenie podatku VAT na deklaracji VAT-7 od Urzędu Skarbowego, dlatego może on być kosztem kwalifikowalnym w realizowanym projekcie. W budżecie realizowanego projektu kosztem kwalifikowalnym są wartości brutto.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Fundacja) będący organizacją non-profit, wykonuje tylko czynności zwolnione z podatku od towarów i usług i po wyrejestrowaniu się jest zwolnionym podatnikiem VAT (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007 r.). Do statutowych celów Fundacji należy m.in. podnoszenie świadomości prawnej społeczeństwa poprzez udzielanie bezpłatnej pomocy prawnej. Wnioskodawca realizuje obecnie wiele projektów finansowanych z funduszy europejskich i budżetu państwa. Jednym z nich jest projekt realizowany od dnia 1 lipca 2012 roku pt. . Projekt ten jest finansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji. Faktury za zakupione towary i usługi będą wystawiane na Wnioskodawcę. Dofinansowanie odbędzie się w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, wdrażanego w latach 2007-2013, jako część programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi. Ponadto Zainteresowany wskazał, że nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, podatek VAT należy uznać za koszt kwalifikowalny w projekcie. Wykorzystywane środki nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatek VAT płacony w cenie zakupywanych do projektu towarów i usług, nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca podatek VAT płacony w cenie zakupywanych do projektu towarów i usług, nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. ,,, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 170 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi