Świadczone przez Wnioskodawcę usługi zarządzania projektami, nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26... - Interpretacja - IPTPP1/443-667/12-4/MW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.11.2012, sygn. IPTPP1/443-667/12-4/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi zarządzania projektami, nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 w związku z art. 43 ust. 17a ustawy oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 w związku z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 07 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2012r. (data wpływu 02 listopada 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług zarządzania następującymi projektami:

  • ;
  • ;
  • ;
  • ;
  • ;
  • ;
  • ;
  • ;
  • .

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług zarządzania następującymi projektami:

  • ;
  • ;
  • ;
  • ;
  • ;
  • ;
  • ;
  • ;

oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

Wniosek został uzupełniony w dniu 02 listopada 2012r. zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego, przeformułowania pytania i przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

  1. Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektem pn. A przypisane do stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia tj.: bieżące weryfikowanie postępu projektu, sprawozdawczość, przygotowywanie Wniosków Beneficjenta o Płatność, wprowadzanie zmian w projekcie, bieżące kontakty z Instytucją Pośredniczącą. Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 85% ze środków EFS; wkład własny -15% pochodzi z budżetu jst) przez Zespół Szkół Mechanizacji Rolnictwa oraz Centrum Kształcenia Praktycznego (placówki kształcenia zawodowego, których organem prowadzącym i wnioskodawcą projektu jest Powiat) w ramach Działania 9.2 POKL Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i adresowany jest do uczniów i słuchaczy realizatorów projektu. Usługa zarządzania projektem (w tym stanowisko specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia), stanowi nieodłączny element projektu, zarówno w jego części opisowej (pkt 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem), jak i w budżecie (koszty usługi zawarte są w budżecie projektu).
  2. Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektem pn. B przypisane do stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia tj.: monitoring postępu projektu, sprawozdawczość, przygotowanie Wniosków Beneficjenta o Płatność, wprowadzanie zmian w projekcie, bieżące kontakty z Instytucją Pośredniczącą. Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 85% ze środków EFS; wkład własny-15% pochodzi z budżetu jst) przez Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych (placówkę kształcenia zawodowego, którego organem prowadzącym i wnioskodawcą projektu jest Powiat) w ramach Działania 9.2 POKL Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i adresowany jest do uczniów realizatora projektu. Usługa zarządzania projektem (w tym stanowisko Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia), stanowi nieodłączny element projektu, zarówno w jego części opisowej (pkt 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem), jak i w budżecie (koszty usługi zawarte są w budżecie projektu).
  3. Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektem pn. C, określone dla stanowiska Specjalista ds. sprawozdawczości i rozliczenia tj.: bieżące weryfikowanie postępu projektu, sprawozdawczość, przygotowanie Wniosków Beneficjenta o Płatność, wprowadzenie zmian w projekcie, bieżące kontakty z Instytucją Pośredniczącą. Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 85% ze środków EFS; wkład własny -15% pochodzi z budżetu jst) przez Centrum Edukacji Zawodowej (placówkę kształcenia zawodowego, której organem prowadzącym i wnioskodawcą projektu jest Powiat) w ramach Działania 9.2 POKL Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i adresowany jest do uczniów realizatora projektu. Usługa zarządzania projektem (w tym stanowisko Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia), stanowi nieodłączny element projektu, zarówno w jego części opisowej (pkt 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem), jak i w budżecie (koszty usługi zawarte są w budżecie projektu).
  4. Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektem pn. D, określone dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia tj. bieżące weryfikowanie postępu projektu, zgodność wydatków z budżetem, sprawozdawczość, przygotowywanie Wniosków Beneficjenta o Płatność, wprowadzenie zmian w projekcie, bieżące kontakty z Instytucją Pośredniczącą. Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 85% ze środków EFS; wkład własny 15% pochodzi z budżetu jst) przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych (placówkę kształcenia zawodowego, której organem prowadzącym i wnioskodawcą projektem jest Powiat ) w ramach Działania 9.2 POKL Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i adresowany jest do uczniów realizatora projektu. Usługa zarządzania projektem (w tym stanowisko Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia), stanowi nieodłączny element projektu, zarówno w jego części opisowej (pkt 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem), jak i w budżecie (koszty usługi zawarte są w budżecie projektu).
  5. Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektem pn. E, określone dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu tj.: bieżące weryfikowanie postępu projektu, kwalifikowalność uczestników, zgodność wydatków z budżetem, sprawozdawczość, przygotowywanie Wniosków Beneficjenta o Płatność, wprowadzanie zmian w projekcie, bieżące kontakty z Instytucją Pośredniczącą. Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 85% ze środków EFS; wkład własny niepieniężny -15% wniesiony jest przez Miasto, partnera projektu) przez Y (Lider) oraz Miasto (Partner). Grupę docelową stanowią uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych (placówka kształcenia zawodowego, której organem prowadzącym jest Miasto) w ramach Działania 9.2 POKL Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Projekt obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego. Usługa zarządzania projektem (w tym stanowisko Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu), stanowi nieodłączny element projektu, zarówno w jego części opisowej (pkt 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem), jak i w budżecie (koszty usługi zawarte są w budżecie projektu).
  6. Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektem pn. F, określone dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu tj.: bieżące weryfikowanie postępu projektu, kwalifikowalność uczestników, zgodność wydatków z budżetem, sprawozdawczość, przygotowywanie Wniosków Beneficjenta o Płatność, wprowadzanie zmian w projekcie, bieżące kontakty z Instytucją Pośredniczącą. Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 85% ze środków EFS; wkład własny niepieniężny 15% wniesiony jest przez Miasto partnera projektu) przez Y. (Lider) oraz Miasto (Partner). Grupę docelową stanowią uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych (placówka kształcenia zawodowego, której organem prowadzącym jest Miasto) w ramach Działania 9.2 POKL Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Projekt obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego. Usługa zarządzania projektem (w tym stanowisko Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu), stanowi nieodłączny element projektu, zarówno w jego części opisowej (pkt 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem), jak i w budżecie (koszty usługi zawarte są w budżecie projektu).
  7. Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektem pn. G, określone dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu tj.: bieżące weryfikowanie postępu projektu kwalifikowalność uczestników, zgodność wydatków z budżetem, sprawozdawczość, przygotowywanie Wniosków Beneficjenta o Płatność, wprowadzenie zmian w projekcie, bieżące kontakty z Instytucją Pośredniczącą. Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 85% ze środków EFS; wkład własny niepieniężny 15% wniesiony jest przez Powiat partnera projektu) w ramach Działania 9.2 POKL Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Projekt obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego. Usługa zarządzania projektem (w tym stanowisko Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu), stanowi nieodłączny element projektu, zarówno w jego części opisowej (pkt 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem) jak i w budżecie (koszty usługi zawarte są w budżecie projektu).
  8. Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektem pn. H, określone dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu tj.: bieżące weryfikowanie postępu projektu, kwalifikowalność uczestników, zgodność wydatków z budżetem, sprawozdawczość, przygotowywanie Wniosków Beneficjenta o Płatność, wprowadzanie zmian w projekcie, bieżące kontakty z Instytucją Pośredniczącą. Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 85% ze środków EFS; wkład własny niepieniężny 15% wniesiony jest przez Powiat, partnera projektu) przez Stowarzyszenie (Lider) oraz Powiat (Partner). Grupę docelową stanowią uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego (placówka kształcenia zawodowego, której organem prowadzącym jest Powiat) w ramach Działania 9.2 POKL Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Projekt obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego. Usługa zarządzania projektem (w tym stanowisko Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu), stanowi nieodłączny element projektu, zarówno w jego części opisowej (pkt 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem) jak i w budżecie (koszty usługi zawarte są w budżecie projektu).
  9. Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektem pn. I, określone dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu tj.: bieżące weryfikowanie postępu projektu, kwalifikowalność uczestników, zgodność wydatków z budżetem, sprawozdawczość, przygotowywanie Wniosków Beneficjenta o Płatność, wprowadzenie zmian w projekcie, bieżące kontakty z Instytucją Pośredniczącą. Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 100% ze środków EFS) przez Liceum Ogólnokształcące w ramach Działania 9.3 POKL Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego w formach szkolnych. Grupę docelową stanowią osoby dorosłe zgłaszające z własnej inicjatywy chęć kształcenia ustawicznego w formach szkolnych. Projekt obejmuje usługi w zakresie przekwalifikowania zawodowego. Usługa zarządzania projektem (w tym stanowisko Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu), stanowi nieodłączny element projektu, zarówno w jego części opisowej (pkt 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem) jak i w budżecie (koszty usługi zawarte są w budżecie projektu).
  10. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od stycznia 2013 r. realizować będzie projekt w którym jest Wnioskodawcą pn. . Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 100% ze środków EFS) w ramach Działania 9.2 POKL Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Projekt obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego. Grupę docelową stanowią uczniowie Zespołu Szkół Gastronomicznych. W ramach projektu planowany jest zakup nw. sprzętów, wyposażenia, artykułów, materiałów oraz usług niezbędnych do realizacji zaplanowanych zajęć w zakresie kształcenia zawodowego:
    1. stoły chłodnicze
    2. stół grzewczy z nadstawką
    3. wózek do talerzy
    4. urządzenie do nowoczesnej technologii sous vite
    5. urządzenie do nowoczesnej technologii pacojet
    6. laptopy z oprogramowaniem
    7. projektor multimedialny
    8. piec konwekcyjno-parowy
    9. obieraczka do warzyw i ziemniaków
    10. kostkarkę do lodu
    11. ekspres do kawy
    12. drobny sprzęt gastronomiczny (noże, deski, zastawa, miski, bielizna stołowa, sztućce)
    13. artykuły spożywcze do warsztatów gastronomicznych
    14. podręczniki dla uczniów i materiały do zajęć
    15. szafa na dokumentację projektową
    16. drukarka laserowa do dokumentacji laserowej
    17. usługa dowozu uczniów i nauczycieli na praktyki i wizyty studyjne do partnera zagranicznego
    18. usługa ewaluacji rezultatów projektu
    19. usługa zarządzania projektem

Ponoszone wydatki w związku z realizacją ww. projektu związane będą z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy świadczona w ramach projektu pn. A (realizującego usługi kształcenia zawodowego) usługa zarządzania tym projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia podlega zwolnieniu od towaru i usług (VAT)...

  • Czy świadczona w ramach projektu pn. B (realizującego usługi kształcenia zawodowego) usługa zarządzania tym projektem określona dla stanowiska Specjalisty d. sprawozdawczości i rozliczenia podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (VAT)...
  • Czy świadczona w ramach projektu pn. C (realizującego usługi kształcenia zawodowego) usługa zarządzania tym projektem określona dla stanowiska Specjalista ds. sprawozdawczości i rozliczenia podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (VAT)...
  • Czy świadczona w ramach projektu pn. D (realizującego usługi kształcenia zawodowego) usługa zarządzania tym projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (VAT)...
  • Czy świadczona w ramach projektu pn. E (realizującego usługi kształcenia zawodowego) usługa zarządzania tym projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (VAT)...
  • Czy świadczona w ramach projektu pn. F (realizującego usługi kształcenia zawodowego) usługa zarządzania tym projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (VAT)...
  • Czy świadczona w ramach projektu pn. G (realizującego usługi kształcenia zawodowego) usługa zarządzania tym projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (VAT)...
  • Czy świadczona w ramach projektu pn. H (realizującego usługi kształcenia zawodowego) usługa zarządzania tym projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (VAT)...
  • Czy świadczona w ramach projektu pn. I (realizującego usługi w zakresie przekwalifikowania zawodowego) usługa zarządzania tym projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (VAT)...

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    1. W związku z faktem, że projekt pn. A realizowany jest w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.2 i zgodnie z interpretacją Ministra Rozwoju Regionalnego (pismo w załączeniu) realizuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego oraz ponieważ świadczona usługa zarządzania projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia jest ściśle z tymi usługami (kształcenia zawodowego) powiązania, podlega ona zwolnieniu od podatku od towarów i usług VAT.
    2. W związku z faktem,że projekt pn. B realizowany jest w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.2 i zgodnie z interpretacją Ministra Rozwoju Regionalnego (pismo w załączeniu) realizuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego oraz ponieważ świadczona usługa zarządzania projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia jest ściśle z tymi usługami (kształcenia zawodowego) powiązana, podlega ona zwolnieniu od podatku od towarów i usług VAT.
    3. W związku z faktem, że projekt pn. C realizowany jest w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.2 i zgodnie z interpretacją Ministra Rozwoju Regionalnego (pismo w załączeniu) realizuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego oraz ponieważ świadczona usługa zarządzania projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia jest ściśle z tymi usługami (kształcenia zawodowego) powiązana, podlega ona zwolnieniu od podatku od towarów i usług VAT.
    4. W związku z faktem, że projekt pn. D realizowany jest w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.2 i zgodnie z interpretacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (pismo w załączeniu) realizuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego oraz ponieważ świadczona usługa zarządzania projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości i rozliczenia jest ściśle z tymi usługami (kształcenia zawodowego) powiązana, podlega ona zwolnieniu od podatku od towarów i usług VAT.
    5. W związku z faktem, że projekt pn. E realizowany jest w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.2 i zgodnie z interpretacją Ministra Rozwoju Regionalnego (pismo w załączeniu) realizuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego oraz ponieważ świadczona usługa zarządzania projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu jest ściśle z tymi usługami (kształcenia zawodowego) powiązana, podlega ona zwolnieniu od podatku od towarów i usług VAT.
    6. W związku z faktem, że projekt pn. F realizowany jest w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.2 i zgodnie z interpretacją Ministra Rozwoju Regionalnego (pismo w załączeniu) realizuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego oraz ponieważ świadczona usługa zarządzania projektem określona dla stanowiska Specjalista ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu jest ściśle z tymi usługami (kształcenia zawodowego) powiązana, podlega ona zwolnieniu od podatku od towarów i usług VAT.
    7. W związku z faktem, że projekt pn. G realizowany jest w ramach priorytetu IX, Działanie 9.2 i zgodnie z interpretacją Ministra Rozwoju Regionalnego (pismo w załączeniu) realizuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego oraz ponieważ świadczona usługa zarządzania projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu jest ściśle z tymi usługami (kształcenia zawodowego) powiązana, podlega ona zwolnieniu od podatku od towarów i usług VAT.
    8. W związku z faktem, że projekt pn. H realizowany jest w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.2 i zgodnie z interpretacją Ministra Rozwoju Regionalnego (pismo w załączeniu) realizuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego oraz ponieważ świadczona usługa zarządzania projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu jest ściśle z tymi usługami (kształcenia zawodowego) powiązana, podlega ona zwolnieniu od podatku od towarów i usług VAT.
    9. w związku z faktem, że projekt pn. I realizowany jest w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.2 i zgodnie z interpretacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (pismo w załączeniu) realizuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego oraz ponieważ świadczona usługa zarządzania projektem określona dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu jest ściśle z tymi usługami (kształcenia zawodowego) powiązana, podlega ona zwolnieniu od podatku od towarów i usług VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

    Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    W świetle art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

    Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

    1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
    2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

    oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

    Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

    Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

    Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

    1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
    2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
    3. finansowane w całości ze środków publicznych

    -oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

    Na podstawie ust. 17 cyt. wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

    1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
    2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

    Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

    Ponadto zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

    Stosownie do § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

    W myśl natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

    1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub
    2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

    Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

    Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

    Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi zarządzania ww. projektami. Usługi zarządzania projektami zostały określone dla stanowiska Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu i obejmują bieżące weryfikowanie postępu projektu, kwalifikowalność uczestników, zgodność wydatków z budżetem, sprawozdawczość, przygotowywanie Wniosków Beneficjenta o Płatność, wprowadzanie zmian w projekcie, bieżące kontakty z Instytucją Pośredniczącą. Projekty realizowane są przez odrębne od Wnioskodawcy podmioty beneficjentów. Beneficjenci projektów wymienionych w punktach 1-8 opisu stanu faktycznego, otrzymali dofinansowanie 85% ze środków EFS, natomiast beneficjent projektu wymienionego w punkcie 9, otrzymał dofinansowanie 100% ze środków EFS. Projekty wymienione w punktach 1-8 realizowane są w ramach Działania 9.2 POKL Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, natomiast projekt wymieniony w punkcie 9 w ramach Działania 9.3 POKL Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego w formach szkolnych. Projekty obejmują usługi w zakresie kształcenia zawodowego (projekty nr 1-8) lub przekwalifikowania zawodowego (projekt nr 9). Usługi zarządzania poszczególnymi projektami (w tym stanowisko Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu), stanowią nieodłączny element projektów, zarówno w ich części opisowej (pkt 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem), jak i w budżecie (koszty usługi zawarte są w budżecie projektu).

    Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dla ww. usług nie spełnia przesłanek o charakterze podmiotowym i przedmiotowym wymienionych w pkt 26, bowiem z okoliczności sprawy nie wynika, iż jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, czy też jednostką badawczo-rozwojową. Zainteresowany nie jest również jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a usługi będące przedmiotem wniosku nie są usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

    Usługi zarządzania projektem, które są przedmiotem wniosku, nie są to również usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

    Wątpliwości Wnioskodawcy, świadczącego usługi w zakresie zarządzania projektami, sprowadzają się do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług jako usług ściśle związanych z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

    Aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 1170), związek to stosunek różnych elementów łączących się ze sobą, wpływających na siebie, oddziaływających na siebie; spójność, łączność, powiązanie.

    Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują usług "ściśle związanych". Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 oraz z § 13 ust. 9 rozporządzenia, wynika, iż nie dotyczą one usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

    Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął, iż świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za "ściśle związane" z działalnością edukacyjną a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

    Zgodnie z ww. regulacjami zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (przykładowo szkoleniowymi) mają zastosowanie, jeżeli:

    • usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,
    • usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
    • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

    Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż zleceniodawcami opisanych we wniosku usług wykonywanych przez Wnioskodawcę są podmioty (beneficjenci, otrzymujący dofinansowanie z EFS) realizujące poszczególne projekty. Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, czyli usług podstawowych, lecz świadczy tylko usługi zarządzania poszczególnymi projektami. Zatem należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami związanymi z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, jednak usługi podstawowe świadczone są przez inne podmioty.

    Tym samym nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 43 ust. 17a ustawy oraz § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zgodnie z którymi zwolnienie z opodatkowania stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jednakże tylko do tych, które dokonywane są przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

    Wobec powyższego, w świetle art. 43 ust. 17a ustawy oraz § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz podmiotów będących beneficjentami i realizatorami ww. projektów, nie są usługami ściśle związanymi z usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, i tym samym nie mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

    Dlatego też, stanowisko Wnioskodawcy, iż świadczone usługi zarządzania projektami jako ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego winny być zwolnione z opodatkowania, jest nieprawidłowe.

    Jak wynika z cytowanych przepisów zwolnienie dla towarów czy usług ściśle związanych z usługami podstawowymi zwolnionymi od podatku obejmuje wyłącznie usługi świadczone przez ten sam podmiot, który świadczy usługę główną zwolnioną z opodatkowania na rzecz usługobiorcy, a nie dotyczy usług świadczonych przez Wnioskodawcę w celu wykonania przez inne podmioty usług szkoleniowych. Innymi słowy Wnioskodawca nie może upatrywać zwolnienia od podatku dla dokonywanych przez siebie czynności tylko dlatego, że usługi podstawowe w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego świadczone przez inne podmioty podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

    Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi zarządzania ww. projektami, nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 w związku z art. 43 ust. 17a ustawy oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 w związku z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia

    Tym samym Wnioskodawca winien stosować taką stawkę VAT jaka obowiązuje dla dokonywanych przez niego usług, niezależnie od tego do jakich czynności (zwolnionych czy opodatkowanych) następnie wykorzysta te świadczone usługi inny podmiot.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Odnośnie dokumentu stanowiącego załącznik do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

    Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania usług zarządzania projektami. Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. został załatwiony interpretacją Nr IPTPP1/443-667/12-5/MW.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 703 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi