Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji pro... - Interpretacja - IPTPP2/443-724/12-2/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.10.2012, sygn. IPTPP2/443-724/12-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2012 r. (data wpływu 16 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest dobrowolnym samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób o celach niezarobkowych działającym na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W dniu 22.03.2012 r. Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla operacji (projektu) w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Celem operacji jest umożliwienie uczestnikom imprezy udziału w kultywowaniu lokalnych zwyczajów i tradycji poprzez prezentację zakupionych strojów ludowych i organizację imprezy. Zgodnie z celami określonymi w PROW na lata 2007-2013 dla Małych Projektów, jak i Lokalnej Strategii Rozwoju LGD Stowarzyszenie działanie to wpływać będzie na podnoszenie jakości życia na obszarze sołectwa poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie wartości kulturowych, historycznych i naturalnych obszaru. Obchody 50-lecia Stowarzyszenia miały charakter imprezy plenerowej dla mieszkańców wsi i okolic. Odbyły się 17 czerwca 2012 r. pod wiatą usytuowaną na placu za budynkiem byłej szkoły . Program miał na celu zapewnienie integracji lokalnej społeczności dobrej i kulturalnej zabawy dla najszerszego grona mieszkańców - od najmłodszych po osoby starsze. Program obchodów 50-lecia istnienia Stowarzyszenia zapewnił prezentację tej organizacji, pokazał jej działalność, historię i osiągnięcia. Podczas występów, jak i przemówień włodarzy gminy, sołectwa mieszkańcy częstowali się kołaczem, kawą, chlebem ze smalcem. Zaś w godzinach wieczornych odbyła się wspólna zabawa.

Poprzez organizację imprezy promowane były następujące walory lokalne:

  • stroje ludowe strój ludowy dla kobiet i mężczyzn; strój dla kobiet składa się z długiej spódnicy z naszytym żółtym pasem, białej bluzki z kołnierzem koronkowym, oplecka z haftem, fartucha zawiązywanego. Strój dla mężczyzn składa się z białej koszuli i kamizelki z haftem;
  • obrzędy historyczny zarys powstania i działalności, historii i osiągnięć;
  • kołacz kołacz tradycyjny, regionalny z unijnym certyfikatem jakości.

Grupą docelową odbiorców są mieszkańcy wsi i okolicy dorośli i dzieci, w liczbie około 250 osób, impreza jest ogólnodostępna, bez odpłatności, nie jest dochodowa.

Program spotkania był następujący:

  • 15:00 msza święta pod wiatą ,
  • 15:45 wystąpienia starosty, wójta gminy, sołtysa oraz prezesa Stowarzyszenia,
  • 16:15 występy zespołów,
  • 19:00 zabawa taneczna.

Realizacja projektu przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców, pobudzi ich aktywność, zachęci do uczestnictwa w życiu wsi, do kultywowania miejscowych tradycji, obrzędów i zwyczajów oraz innych inicjatyw podejmowanych przez lokalnych liderów. Sześć strojów ludowych męskich i sześć strojów ludowych damskich służyć będzie nie tylko na przedmiotowej imprezie, ale zostanie wykorzystane już na najbliższych dożynkach gminnych, podczas korowodu dożynkowego, które odbędą się jesienią tego roku. Stroje ponadto zostaną wykorzystane do corocznych obchodów patrona wsi, które przypadają na dzień 21 stycznia, kiedy to mieszkańcy tradycyjnie udają się z pielgrzymką do kościoła parafialnego, a w godzinach popołudniowych spotykają się w budynku OSP. Innym zwyczajem wiejskim jest procesja Bożego Ciała z obrazem patrona wsi, który niosą mężczyźni i kobiety ubrani właśnie w nowo nabyte stroje.

Zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu p.n. nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie Odnowy Wsi nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu p.n. ,, są wystawione na: Stowarzyszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów osi, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług, a zakupy towarów i usług w związku z realizacją operacji (projektu) nie będą służyły czynności opodatkowanej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z wniosku wynika, iż Stowarzyszenie realizuje projekt pn. w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Celem operacji jest umożliwienie uczestnikom imprezy udziału w kultywowaniu lokalnych zwyczajów i tradycji poprzez prezentację zakupionych strojów ludowych i organizację imprezy. Zgodnie z celami określonymi w PROW na lata 2007-2013 dla Małych Projektów, jak i Lokalnej Strategii Rozwoju LGD działanie to wpływać będzie na podnoszenie jakości życia na obszarze sołectwa poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie wartości kulturowych, historycznych i naturalnych obszaru. Zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu są wystawione na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w ramach realizacji operacji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym wskazano, iż towary i usługi nabywane w ramach realizacji operacji nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 165 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi