Temat interpretacji
Czy Stowarzyszenie powinno od otrzymanej kwoty dotacji naliczyć i odprowadzić podatek VAT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 22 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania dotacji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania dotacji.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca - Stowarzyszenie jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym (w rejestrze stowarzyszeń i innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz w rejestrze przedsiębiorców). Ze względu na fakt, że Stowarzyszenie prowadzi obok działalności statutowej również działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Podstawowym celem działalności Wnioskodawcy jest realizacja przedsięwzięć na rzecz przedsiębiorców oraz na rzecz współpracy przedsiębiorców z instytucjami otoczenia biznesu oraz organizacjami badawczymi, wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, aktywizacja zawodowa i społeczna młodzieży i osób dorosłych, propagowanie profesjonalnego kształcenia menedżerskiego, prowadzenie badań ekonomicznych, świadczenie profesjonalnych usług szkoleniowych, doradczych i konsultingowych oraz promocja gospodarcza w kraju i za granicą, a także ochrona środowiska, upowszechnianie zasad zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.
W ramach prowadzonej działalności statutowej Stowarzyszenie stara się o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zadania z dziedziny edukacji ekologicznej pt. ".". Wnioskowane działanie zakłada organizację cyklu 4 Forów dyskusyjnych dotyczących tematu ochrony środowiska i ochrony klimatu oraz zrównoważonej energetyki i transportu.
Celem Forum jest zwiększenie zainteresowania problematyką Odnawialnych Źródeł Energii oraz podniesienie świadomości ekologicznej wśród szerokiego grona odbiorców - mieszkańców Regionu.
Podczas Forum poruszane będą strategiczne z punktu widzenia kraju oraz regionu tematy, a panelistami będą uznane autorytety w dziedzinie środowiska, energetyki, ekonomii oraz gospodarki - m.in. europosłowie, Marszałek Województwa oraz przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki i Ministerstwa Środowiska. Obecność wysokiej rangi ekspertów i decydentów zagwarantuje wysoki poziom merytoryczny debat oraz zainteresowanie publiczności.
Wszystkie spotkania zorganizowane zostaną w ścisłej współpracy z partnerami - Instytutem Europejskim oraz oddziałem Telewizji. Nawiązywane będą również partnerstwa z przedstawicielami pozostałych mediów - lokalnej prasy oraz serwisów internetowych, co zapewni dotarcie do znacznie większego grona odbiorców, a także pomoże kształtować wizerunek regionu jako województwa przyjaznego rozwojowi odnawialnych źródeł energii, w którym podejmuje się ważne i strategiczne problemy, z uwzględnieniem znaczenia środowiska naturalnego dla rozwoju społeczno-gospodarczego.
W ramach cyklu planowane są następujące wydarzenia:
- Październik 2012/XII Forum klastra Bioenergia dla Regionu/Inteligentne sieci energetyczne oraz magazynowanie energii jako element rozwoju lokalnego, zrównoważonego środowiskowo rynku energii.
- Listopad 2012/XIII Forum klastra Bioenergia dla Regionu/Trójpak energetyczny - prawo gazowe, prawo energetyczne, ustawa o OZE - dyskusja o założeniach, szansach i zagrożeniach dla Województwa
- Grudzień 2012/XV Forum klastra Bioenergia dla Regionu/Nowe modele biznesowe w eko-energetyce. Partnerstwa publiczno-prywatne dla Regionu.
- Styczeń 2013/XVI Forum klastra Bioenergia dla Regionu/Alternatywna polityka transportowa w XXI wieku - zrównoważony transport jako narzędzie redukcji emisji oraz wytwarzania zielonych miejsc pracy.
Planowana jest również organizacja spotkań ewaluacyjnych Forów i działalności Klastra w ramach wnioskowanego projektu. Podczas spotkań poprowadzone zostaną warsztaty o sposobach implementacji zdobytej wiedzy w praktykę gospodarczą i społeczną na poziomie regionalnym. Są one istotnym elementem działalności grupy i mają się przyczynić do zwiększenia nieformalnych interakcji pomiędzy członkami na rzecz zwiększenia wysiłków związanych z Ochroną Środowiska w Regionie, określania wspólnych celów i działań wynikających z wiedzy zdobytej podczas Forów, a także planowania lokalnych proekologicznych działań edukacyjnych dla grup interesariuszy projektów członków Klastra.
W celu realizacji zadania Stowarzyszenie nabywać będzie towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT np.: opracowanie graficzne materiałów, przygotowanie i aktualizacja strony internetowej. Ponieważ wstęp i uczestnictwo w warsztatach i forach będzie bezpłatny- nie nastąpi sprzedaż towarów i usług powstałych na bazie zakupionych na potrzeby zadania towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie powinno od otrzymanej kwoty dotacji naliczyć i odprowadzić podatek VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest także kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi. Dla określenia czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawowy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.
Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną).
Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Planowane wydatki związane z działalnością w zakresie edukacji ekologicznej finansowane przez WFOŚiGW nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Będą mieć związek jedynie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie będzie miała związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny towaru, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.
Zatem dotacja, którą otrzyma Stowarzyszenie nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ,w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności statutowej Stowarzyszenie stara się o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zadania z dziedziny edukacji ekologicznej pt. ".". Wnioskowane działanie zakłada organizację cyklu 4 Forów dyskusyjnych dotyczących tematu ochrony środowiska i ochrony klimatu oraz zrównoważonej energetyki i transportu. W celu realizacji zadania Stowarzyszenie nabywać będzie towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT np.: opracowanie graficzne materiałów, przygotowanie i aktualizacja strony internetowej. Ponieważ wstęp i uczestnictwo w warsztatach i forach będzie bezpłatny- nie nastąpi sprzedaż towarów i usług powstałych na bazie zakupionych na potrzeby zadania towarów i usług.
Z przedstawionych okoliczności wynika, że Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie na realizację zadania związanego z edukacją ekologiczną. Dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie będzie miała związku ze sprzedażą, nie będzie stanowiła dopłaty do ceny towaru, gdyż przeznaczona będzie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia definicji dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano we wniosku przyznana dotacja przeznaczona będzie na pokrycie kosztów realizacji projektu dotyczącego edukacji ekologicznej, to oznacza, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Tym samym otrzymana dotacja nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.
Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie będzie zwiększała obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 302 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi