Temat interpretacji
zastosowanie 8% stawki podatku VAT dla dostawy fosforanów
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6.07.2012 r. (data wpływu 13.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla dostawy fosforanów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla dostawy fosforanów.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim produkcja pasz dla zwierząt (premiksów i mieszanek paszowych) oraz sprzedaż hurtowa w zakresie: różnych rodzajów pasz, materiałów paszowych, dodatków paszowych, premiksów oraz mieszanek paszowych.
Spółka kupuje na potrzeby własnej produkcji oraz w celu dalszej odsprzedaży fosforany paszowe głównie od kontrahenta zagranicznego z Unii Europejskiej oraz dodatkowe ilości od spółek krajowych.
Spółka dystrybuuje między innymi następujące fosforany (dalej łącznie jako Fosforany):
- Paszowy fosforan dwuwapniowy uwodniony (DCP),
- Paszowy fosforan jednowapniowy (MCP),
- Paszowy fosforan magnezowy (MGP),
- Paszowy fosforan wapniowy z zawartością sodu (DFP), które przeznaczone są nie tylko bezpośrednio do mieszanek paszowych, ale także do premiksów, które dopiero w dalszych procesach produkcyjnych (mieszanie) są elementem (składnikiem) mieszanek paszowych.
Fosforany te zakwalifikowane zostały przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) w grupowaniu PKWiU 20.13.42.0, tj. Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu.
Odbiorcami Fosforanów są m.in.:
- producenci mieszanek paszowych i premiksów;
- dystrybutorzy dodatków i materiałów paszowych;
- podatnicy podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, produkujący pasze na własne potrzeby.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaką stawkę podatku od towarów i usług (VAT) winna zastosować Spółka przy sprzedaży Fosforanów...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 55 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej uVAT) przy sprzedaży opisanych w stanie faktycznym Fosforanów należy zastosować obniżoną stawkę podatku od towarów i usług (dalej VAT) w wysokości 8% (7% po dniu 31 grudnia 2013 r.) bez względu na nabywcę.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 uVAT, podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23 % (22% po dniu 31 grudnia 2013 r.).
Wśród towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. podlegających opodatkowaniu według stawki obniżonej 8% (7% po dniu 31 grudnia 2013 r.) w pozycji 55 znajdują się Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu - wyłącznie związki fosforowe do mieszanek paszowych.
Według obniżonej stawki opodatkowane są więc towary podlegające grupowaniu ex 20.13.42.0 (symbol PKWiU 2008), o ile są one przeznaczone do mieszanek paszowych.
Zgodnie z definicją legalną mieszkanka paszowa oznacza mieszaninę złożoną z co najmniej dwóch materiałów paszowych, zawierającą dodatki paszowe lub ich niezawierającą, przeznaczoną do doustnego karmienia zwierząt, w postaci mieszanek paszowych pełnoporcjowych lub uzupełniających (art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach w związku z art. 3 ust. 2 lit. h Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz).
Przedmiotowe Fosforany przeznaczone są nie tylko bezpośrednio do mieszanek paszowych, ale także do premiksów, które dopiero w dalszych procesach produkcyjnych (mieszanie) są elementem (składnikiem) mieszanek paszowych.
Premiksy to mieszanki dodatków paszowych lub mieszanki jednego lub więcej dodatków paszowych z materiałami paszowymi lub wodą, stosowanymi jako nośniki nieprzeznaczone do bezpośredniego żywienia zwierząt (art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach w związku z art. 2 ust. 2 lit. e Rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 sierpnia 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt).
Z przytoczonego powyżej brzmienia pozycji 55 załącznika nr 3 do uVAT wynika jedynie, że Fosforany winny być przeznaczone do mieszanek paszowych. Istotne z punktu widzenia tej regulacji jest więc ostateczne przeznaczenie Fosforanów. Podkreślenia wymaga, że ustawodawca nie wskazuje tu na wymóg bezpośredniości.
Formułowanie dodatkowego wymogu bezpośredniości przeznaczenia towaru stałoby w jawnej sprzeczności z literalnym brzmieniem powyższej regulacji.
Za taką interpretacją wskazanych przepisów przemawia również wyinterpretowana przez Trybunał Konstytucyjny z art. 2 Konstytucji RP zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika/płatnika (in dubio pro tributario / in dubio contra fiscum). Podatnik nie może być obciążany obowiązkiem podatkowym, który nie jest możliwy do przewidzenia na podstawie przepisów prawa podatkowego (Wyrok NSA z 24.11.1999 r., I SA/Wr 1093/98, niepubl.).
W związku z powyższym uznać należy, że obniżona stawka podatku VAT winna mieć zastosowanie do wszystkich wymienionych w stanie faktycznym Fosforanów - także tych, które trafiają do mieszanek paszowych jedynie pośrednio, w formie premiksów i innych tego typu produktów.
Zgodnie z § 7 ust. 4 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu związków fosforowych do mieszanek paszowych (PKWIU ex 20.13.42.0), (CN 2835) wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.
Jak słusznie jednak wskazuje Minister Finansów w interpretacjach indywidualnych Z uwagi na fakt, że obniżona stawka podatku na dostawę produktów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU ex 20.13.42.0 została w przepisach podatkowych wymieniona w dwóch aktach prawnych, tj. w ustawie oraz rozporządzeniu, należy przyjąć, iż dostawa związków fosforanowych polega opodatkowaniu preferencyjną 8% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy, bez spełnienia dodatkowych warunków wynikających z rozporządzenia, tj. bez względu na nabywcę oraz na przeznaczenie (interpretacja Indywidualna z dnia 6 lutego 2012 r., sygn. ILPP2/443-1533/11-3/AKr).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.
Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.
W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (aktualnie 8%), ustawodawca zawarł w poz. 55 produkty objęte symbolem PKWiU ex 20.13.42.0 o nazwie Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu wyłącznie związki fosforowe do mieszanek paszowych.
Zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.
Przez PKWiU ex zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce Towar (grupa towarów). Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.
W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU sprzedawanych przez Wnioskodawcę wyrobów.
Ponadto zgodnie z treścią § 7 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu, związków fosforowych do mieszanek paszowych (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN 2835) () - wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.
Przepis ust. 4 stosuje się do dostawy pod warunkiem, że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej (§ 7 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia).
Na podstawie § 7 ust. 6 rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:
- imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;
- określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;
- datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.
Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją pasz dla zwierząt oraz sprzedażą hurtową w zakresie różnych rodzajów pasz, materiałów paszowych, dodatków paszowych, premiksów oraz mieszanek paszowych. Wnioskodawca zakupuje na potrzeby własne oraz w celu dalszej odsprzedaży fosforany paszowe od kontrahenta zagranicznego z UE oraz od spółek krajowych. Fosforany przeznaczone są bezpośrednio do mieszanek paszowych lub do premiksów, które w dalszych procesach produkcyjnych stają się elementem mieszanek paszowych. Główny Urząd Statystyczny w Łodzi zaklasyfikował fosforany do symbolu PKWiU (2008) 20.13.42.0 jako Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu. Fosforany będące przedmiotem obrotu w Spółce są dostarczane odbiorcom, którymi są producenci mieszanek paszowych i premiksów, dystrybutorzy dodatków i materiałów paszowych oraz podatnicy podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, produkujący pasze na własne potrzeby.
Z uwagi na fakt, że obniżona stawka podatku na dostawę produktów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU ex 20.13.42.0 została w przepisach podatkowych wymieniona w dwóch aktach prawnych, tj. w ustawie oraz rozporządzeniu, należy przyjąć, iż dostawa związków fosforanowych podlega opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką VAT na podstawie załącznika nr 3 do ustawy, bez spełnienia dodatkowych warunków wynikających z rozporządzenia, tj. bez względu na nabywcę oraz na przeznaczenie.
Reasumując, z uwagi na powołane uregulowania oraz opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca jest dostawcą produktów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 20.13.42.0 Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu uznać należy, że ich dostawa jest opodatkowana 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z poz. 55 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego. Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru będącego przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego w złożonym wniosku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 508 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie