Opodatkowanie świadczonych usług. - Interpretacja - ITPP2/443-809/12/PS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2012, sygn. ITPP2/443-809/12/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie świadczonych usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik prowadzi kancelarię prawną i biuro tłumaczeń z siedzibą w Niemczech, zarejestrowaną jako firma jednoosobowa, w wynajętym tam biurze. W Niemczech jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług VAT (Umsatzsteuer) czynnym i posiada nadany w Niemczech NIP VAT UE. Prowadzi również zarejestrowaną w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą kancelarię prawną i biuro tłumaczeń, z siedzibą w S., w wynajętym tam biurze. Jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada nadany w Polsce NIP VAT UE. Podatnik posiada miejsce zamieszkania w mieście S. (Polska), nie posiada miejsca zamieszkania w Niemczech. Z tytułu zleceń wykonywanych na terytorium Niemiec, niemiecka kancelaria podatnika wystawia rachunki, opodatkowane niemieckim podatkiem VAT, ze stawką 19%. Podatnik zamierza przekazać do wykonania Jego polskiej kancelarii część zleceń uzyskiwanych przez Jego niemiecką kancelarię (polski podmiot będzie podwykonawcą zleceń otrzymanych przez niemiecką kancelarię). Polski podmiot, w celu umożliwienia wykonania usług, otrzymywać będzie środki na prowadzenie bieżącej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany w Polsce, wykonujący zlecenia na rzecz prowadzonej przez niego w Niemczech kancelarii (podwykonawstwo), świadczy usługi wyłączone z regulacji ustawy o podatku od towarów i usług i czy właściwie je dokumentuje...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na zachodzącą tożsamość podmiotową zarówno w Niemczech, jak i w Polsce jest to ta sama osoba fizyczna należy w niniejszym stanie faktycznym w drodze analogii zastosować unormowania odnoszące się do przedsiębiorców zagranicznych działających na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w formie oddziału. Po powołaniu treści art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej stwierdził Pan, że w takiej sytuacji czynności wykonywane przez oddział na rzecz spółki macierzystej, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Uznaje się je bowiem jako czynności wewnątrzzakładowe (czynności wewnętrznego gospodarowania podmiotem). Następnie zauważył Pan, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem, podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dalej powołując treść art. 8 ust. 1 ww. ustawy wskazał, że z powyższych przepisów wynika, iż aby doszło do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  1. świadczenie musi mieć charakter odpłatny,
  2. świadczenie musi być uznane za wykonane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  3. świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  4. świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy.

W Pana ocenie, w przedmiotowej sprawie z całą pewnością stwierdzić można, iż nie zostanie spełniony warunek wymieniony w pkt 3, bowiem czynności wykonywane pomiędzy polskim podmiotem, a podmiotem zagranicznym nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz innej osoby fizycznej lub prawnej. Wskazał Pan, że w analogiczny wniosek wypływa z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 23 marca 2006 r. w sprawie sprawa FCE Bank plc C-210/04. Opisane przez podatnika działania, polegające na wykonywaniu części zleceń na rzecz jego niemieckiej kancelarii, nie stanowią żadnej z wymienionych powyżej czynności. W szczególności sprzedaż usługi samemu sobie jest czynnością prawnie bezskuteczną. Uważa Pan, że w rozumieniu obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług opisane wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem, albowiem świadczenie usług podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, na podstawie którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych. W analizowanej sytuacji działalność prowadzona jest przez jedną i tą samą osobę fizyczną, a więc stosunek taki nie istnieje. Nie jest możliwa również wzajemność świadczeń. W konsekwencji działania te należy traktować jak czynności wewnątrzzakładowe i należy dokumentować je jedynie dla celów rozliczenia z podatku dochodowego dowodem wewnętrznym, o którym mowa w art. 20 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z póżn. zm.). Nie ma natomiast konieczności dokumentowania tych czynności fakturą wewnętrzną. Czynności świadczone przez podatnika nie mieszczą się bowiem w dyspozycji art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 () art. 8 ust. 1 ustawy.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ustęp 7 cyt. artykułu stanowi, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 6 pkt 2, przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Ponadto należy odwołać się również do krajowych regulacji odrębnych. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447), przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą

Z treści złożonego wniosku wynika, iż prowadzi Pan kancelarię prawną i biuro tłumaczeń z siedzibą w Niemczech, zarejestrowaną jako firma jednoosobowa. W Niemczech jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług VAT (Umsatzsteuer) czynnym i posiada nadany w Niemczech NIP VAT UE. Prowadzi Pan również zarejestrowaną w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą kancelarię prawną i biuro tłumaczeń, z siedzibą w mieście S. Jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada nadany w Polsce NIP VAT UE. Posiada Pan miejsce zamieszkania Polsce, nie posiada miejsca zamieszkania w Niemczech. Z tytułu zleceń wykonywanych na terytorium Niemiec, niemiecka kancelaria wystawia rachunki, opodatkowane niemieckim podatkiem VAT, ze stawką 19%. Zamierza Pan przekazać do wykonania swojej polskiej kancelarii część zleceń uzyskiwanych przez kancelarię niemiecką (polski podmiot będzie podwykonawcą zleceń otrzymanych przez niemiecką kancelarię). W celu umożliwienia wykonania usług polski podmiot otrzymywać będzie środki na prowadzenie bieżącej działalności.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że czynności wykonywane na rzecz kancelarii położonej na terytorium Niemiec przez kancelarię w Polsce, nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jak słusznie Pan wskazał sprzedaż usługi samemu sobie jest czynnością prawnie bezskuteczną. Usługą jest zespół czynności wykonywanych przez jeden podmiot na rzecz innego podmiotu w celu zaspokojenia jego potrzeb. Fakt, że działania pomiędzy kancelariami zostaną ze sobą powiązane i skoordynowane w toku współpracy nie oznacza, iż kancelaria otrzymująca zlecenia świadczyć będzie odpłatne usługi na rzecz kancelarii zlecającej. W przedmiotowej sprawie prowadzenie przez Pana odrębnych kancelarii stanowi jedynie formę organizacyjno-prawną, za pomocą której wykonuje jako osoba fizyczna działalność gospodarczą na terytorium Polski i na terytorium Niemiec. Tym samym zachowana jest tożsamość podmiotowa i podatkowa między kancelarią zlecającą wykonanie usług, a kancelarią przyjmującą zlecenie. Tak więc wykonanie ww. czynności na zlecenie kancelarii położonej w Niemczech nie powinno być dokumentowane fakturami VAT, w tym fakturami wewnętrznymi.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii sposobu dokumentowania wykonywanych czynności dla celów rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż nie postawiono w tym zakresie pytania, a w części E.2. RODZAJ SPRAWY wniosku ORD-IN zaznaczono jedynie pkt 55 podatek od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy