Temat interpretacji
Opodatkowanie świadczonych usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lipca 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Podatnik prowadzi kancelarię prawną i biuro tłumaczeń z siedzibą w Niemczech, zarejestrowaną jako firma jednoosobowa, w wynajętym tam biurze. W Niemczech jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług VAT (Umsatzsteuer) czynnym i posiada nadany w Niemczech NIP VAT UE. Prowadzi również zarejestrowaną w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą kancelarię prawną i biuro tłumaczeń, z siedzibą w S., w wynajętym tam biurze. Jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada nadany w Polsce NIP VAT UE. Podatnik posiada miejsce zamieszkania w mieście S. (Polska), nie posiada miejsca zamieszkania w Niemczech. Z tytułu zleceń wykonywanych na terytorium Niemiec, niemiecka kancelaria podatnika wystawia rachunki, opodatkowane niemieckim podatkiem VAT, ze stawką 19%. Podatnik zamierza przekazać do wykonania Jego polskiej kancelarii część zleceń uzyskiwanych przez Jego niemiecką kancelarię (polski podmiot będzie podwykonawcą zleceń otrzymanych przez niemiecką kancelarię). Polski podmiot, w celu umożliwienia wykonania usług, otrzymywać będzie środki na prowadzenie bieżącej działalności.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany w Polsce, wykonujący zlecenia na rzecz prowadzonej przez niego w Niemczech kancelarii (podwykonawstwo), świadczy usługi wyłączone z regulacji ustawy o podatku od towarów i usług i czy właściwie je dokumentuje...
Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na zachodzącą tożsamość podmiotową zarówno w Niemczech, jak i w Polsce jest to ta sama osoba fizyczna należy w niniejszym stanie faktycznym w drodze analogii zastosować unormowania odnoszące się do przedsiębiorców zagranicznych działających na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w formie oddziału. Po powołaniu treści art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej stwierdził Pan, że w takiej sytuacji czynności wykonywane przez oddział na rzecz spółki macierzystej, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Uznaje się je bowiem jako czynności wewnątrzzakładowe (czynności wewnętrznego gospodarowania podmiotem). Następnie zauważył Pan, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem, podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dalej powołując treść art. 8 ust. 1 ww. ustawy wskazał, że z powyższych przepisów wynika, iż aby doszło do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:
- świadczenie musi mieć charakter odpłatny,
- świadczenie musi być uznane za wykonane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
- świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy.
W Pana ocenie, w przedmiotowej sprawie z całą pewnością stwierdzić można, iż nie zostanie spełniony warunek wymieniony w pkt 3, bowiem czynności wykonywane pomiędzy polskim podmiotem, a podmiotem zagranicznym nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz innej osoby fizycznej lub prawnej. Wskazał Pan, że w analogiczny wniosek wypływa z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 23 marca 2006 r. w sprawie sprawa FCE Bank plc C-210/04. Opisane przez podatnika działania, polegające na wykonywaniu części zleceń na rzecz jego niemieckiej kancelarii, nie stanowią żadnej z wymienionych powyżej czynności. W szczególności sprzedaż usługi samemu sobie jest czynnością prawnie bezskuteczną. Uważa Pan, że w rozumieniu obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług opisane wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem, albowiem świadczenie usług podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, na podstawie którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych. W analizowanej sytuacji działalność prowadzona jest przez jedną i tą samą osobę fizyczną, a więc stosunek taki nie istnieje. Nie jest możliwa również wzajemność świadczeń. W konsekwencji działania te należy traktować jak czynności wewnątrzzakładowe i należy dokumentować je jedynie dla celów rozliczenia z podatku dochodowego dowodem wewnętrznym, o którym mowa w art. 20 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z póżn. zm.). Nie ma natomiast konieczności dokumentowania tych czynności fakturą wewnętrzną. Czynności świadczone przez podatnika nie mieszczą się bowiem w dyspozycji art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 () art. 8 ust. 1 ustawy.
W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Ustęp 7 cyt. artykułu stanowi, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.
Zgodnie z art. 6 pkt 2, przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.
Ponadto należy odwołać się również do krajowych regulacji odrębnych. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447), przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą
Z treści złożonego wniosku wynika, iż prowadzi Pan kancelarię prawną i biuro tłumaczeń z siedzibą w Niemczech, zarejestrowaną jako firma jednoosobowa. W Niemczech jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług VAT (Umsatzsteuer) czynnym i posiada nadany w Niemczech NIP VAT UE. Prowadzi Pan również zarejestrowaną w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą kancelarię prawną i biuro tłumaczeń, z siedzibą w mieście S. Jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada nadany w Polsce NIP VAT UE. Posiada Pan miejsce zamieszkania Polsce, nie posiada miejsca zamieszkania w Niemczech. Z tytułu zleceń wykonywanych na terytorium Niemiec, niemiecka kancelaria wystawia rachunki, opodatkowane niemieckim podatkiem VAT, ze stawką 19%. Zamierza Pan przekazać do wykonania swojej polskiej kancelarii część zleceń uzyskiwanych przez kancelarię niemiecką (polski podmiot będzie podwykonawcą zleceń otrzymanych przez niemiecką kancelarię). W celu umożliwienia wykonania usług polski podmiot otrzymywać będzie środki na prowadzenie bieżącej działalności.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że czynności wykonywane na rzecz kancelarii położonej na terytorium Niemiec przez kancelarię w Polsce, nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jak słusznie Pan wskazał sprzedaż usługi samemu sobie jest czynnością prawnie bezskuteczną. Usługą jest zespół czynności wykonywanych przez jeden podmiot na rzecz innego podmiotu w celu zaspokojenia jego potrzeb. Fakt, że działania pomiędzy kancelariami zostaną ze sobą powiązane i skoordynowane w toku współpracy nie oznacza, iż kancelaria otrzymująca zlecenia świadczyć będzie odpłatne usługi na rzecz kancelarii zlecającej. W przedmiotowej sprawie prowadzenie przez Pana odrębnych kancelarii stanowi jedynie formę organizacyjno-prawną, za pomocą której wykonuje jako osoba fizyczna działalność gospodarczą na terytorium Polski i na terytorium Niemiec. Tym samym zachowana jest tożsamość podmiotowa i podatkowa między kancelarią zlecającą wykonanie usług, a kancelarią przyjmującą zlecenie. Tak więc wykonanie ww. czynności na zlecenie kancelarii położonej w Niemczech nie powinno być dokumentowane fakturami VAT, w tym fakturami wewnętrznymi.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii sposobu dokumentowania wykonywanych czynności dla celów rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż nie postawiono w tym zakresie pytania, a w części E.2. RODZAJ SPRAWY wniosku ORD-IN zaznaczono jedynie pkt 55 podatek od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy