Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-565/12/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.06.2012, sygn. ITPP2/443-565/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 15 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawę ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20 poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64 poz. 427). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, działającym jako lokalne partnerstwo publiczno - prawne. Pragnie odgrywać aktywną rolę w życiu wsi, gminy, powiatu a być może nawet województwa. Bierze czynny udział w życiu wsi wykazując zainteresowanie rozwiązywaniem problemów otoczenia we własnym zakresie. Dzięki działaniom Stowarzyszenia mieszkańcy starają się efektywnie uczestniczyć w życiu wsi oraz nabywać nowe umiejętności poprzez szkolenia, kursy, imprezy kulturalnointegracyjne, a także zacieśniają więzy społeczne. Wraz z mieszkańcami postanowiono zrealizować projekt. We wsi znajduje się działka nr 231, która jest własnością Gminy D. ze zbiornikiem wodnym i pozostałym placem do zagospodarowania. Planuje w ramach projektu:

  • oczyszczenie z mułu, pogłębienie, dorybienie, kołkowanie, faszynowanie zbiornika wodnego,
  • adaptację pozostałego terenu; gdy zostanie on oczyszczony i pogłębiony będzie służył do zebrania nadmiaru wody,
  • obecnie znajdują się też tam ryby, o które Stowarzyszenie chce zadbać i dokupić narybku,
  • pozostały plac uporządkować, aby stał się stałym miejscem spotkań społeczności wsi na świeżym powietrzu, poprzez wyrównanie terenu, zrobienie ogniska z kamieni, ławek, stołu, huśtawek, posadzeniu tuj oraz organizacji spotkania integracyjnego w formie ogniska i zawodów wędkarskich, co przyczyni się do zespolenia społeczności lokalnej.

Adaptacja tego terenu wiąże się z kosztami zakupu:

  • drewna z lasu do kołkowania zbiornika wodnego,
  • wykonania ławek, stołu, huśtawek,
  • impregnatu do drewna,
  • śrub zamkowych, nakrętek, gwoździ, pędzli, łańcucha, karabińczyków, szpilek,
  • narybku.

W ramach działań Stowarzyszenie planuje zorganizować uroczyste otwarcie zaadoptowanego terenu. zawody wędkarskie w których będą mogli uczestniczyć zainteresowani mieszkańcy. Zostaną zakupione nagrody za 1, 2, 3 miejsca oraz na upominki za udział dla pozostałych zawodników. Stowarzyszenie planuje zakupić:

  • 3 wędki, 3 kołowrotki, 3 krzesełka wędkarskie,
  • spławiki, zanętę, haczyki, żyłki, podpórki, siatki,

Będzie to spotkanie integracyjne w formie ogniska, na które zostaną zakupione:

  • 100 talerzyków, kubków, widelców, noży jednorazowych,
  • 5 musztard, 5 ketchupów,
  • 20 kg. kiełbasy,
  • 50 szt. różnych napoi,
  • 500 szt. serwetek gastronomicznych,
  • worki na śmieci.

Rzeczowymi efektami operacji będzie wzrost integracji mieszkańców dzięki wspólnemu spotkaniu integracyjnemu - ognisko i zawody wędkarskie oraz pracy. Trwałym efektem realizacji zadania będzie renowacja zbiornika wodnego i stworzenie stałego miejsca spotkań na świeżym powietrzu na zagospodarowanym terenie, co podniesie świadomość kulturalną mieszkańców, sprawi ich aktywizację i poprawi estetykę wsi, przyczyni się do podniesienia atrakcyjności turystycznej w regionie.

Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem planowanym przez Stowarzyszenie, które nie otrzyma z tytułu realizacji projektu żadnych profitów, nie będzie prowadzona sprzedaż w czasie realizacji projektu. Pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w par. 8 ust. 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm). Niniejszy wniosek jest przedstawieniem stanu faktycznego. Realizacja wydarzenia jest w toku planowania - projekt zrealizowany zostanie w najbliższych miesiącach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego związanego z ww. zakupami w ramach realizacji opisanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Ponownie wskazał, że zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną i nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w paragrafie 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazał, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienie zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 888 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy