Temat interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2011r. (data wpływu 5 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pod nazwą xxx jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pod nazwą xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 marca 2012r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie działa na mocy:
- ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2001 nr 79, poz. 855 ze zm.);
- Statut Stowarzyszenia.
Wnioskodawca jest ogólnopolskim, patriotycznym stowarzyszeniem i prowadzi działalność pożytku publicznego. Celem Stowarzyszenia jest m.in.: stwarzanie warunków do wszechstronnego. intelektualnego, społecznego, duchowego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju człowieka; kształtowanie osobowości człowieka odpowiedzialnego, przy poszanowaniu jego prawa do wolności, prawdy, sprawiedliwości, demokracji, samorządności, równouprawnienia, tolerancji i przyjaźni; stwarzanie warunków do nawiązywania i utrwalania silnych więzi międzyludzkich ponad podziałami rasowymi, narodowościowymi i wyznaniowymi; upowszechnianie wiedzy o świecie przyrody, przeciwstawianie się jego niszczeniu przez cywilizację, kształtowanie potrzeby kontaktu z nieskażoną przyrodą.
Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT i składa deklarację VAT-7
Wnioskodawca w dniu 6 września 2011r. roku podpisał umowę przyznania pomocy nr zz pomiędzy Samorządem Województwa Związkiem Harcerstwa Polskiego na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 xxx. Celem jest poprawa warunków życia ludności wiejskiej i promocja dywersyfikacji działalności gospodarczej; rozwój atrakcyjności wypoczynku letniego i weekendowego terenu gminy w okolicach rzeki L. powstanie ośrodka rekreacyjno-turystycznego z ofertą dla mieszkańców regionu i okolicy; budowanie małej infrastruktury na terenie o walorach przyrodniczo-krajobrazowych, jakim jest zakole L.; tworzenie na terenie gminy warunków do rozwoju ekoturystyki; tworzenie na terenie gminy warunków do rozwoju i promocji wytworów kultury regionu.
W ramach realizacji operacji zakupione zostaną: altana ogrodowa z możliwością montażu wewnątrz kominka ogrodowego, sprzęt nagłośnieniowy, projektor multimedialny, kominek ogrodowy wykonany z piaskowca wraz z możliwością grillowania i wyprowadzenia ogrzewania, ławki widowiskowe, zestaw zieleni, drzewek iglastych oraz krzewów ozdobnych. Zadania realizowane w ramach operacji: prace brukarskie wykonanie podestów z bruku betonowego, przygotowanie terenu pod realizację zadania roboty ziemne.
Wszystkie działania Wnioskodawcy są działaniami, które ofiarowane były i będą bezpłatnie beneficjentom; towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane na cele statutowe.
Zgodnie z interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie która dotyczy podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia Związku Harcerstwa Polskiego z opodatkowania podatkiem VAT opieki nad dziećmi i młodzieżą w formie organizacji kolonii, półkolonii.
W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż usługi i towary nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. działania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi przepisami odliczenie podatku VAT przysługuje co do zasady w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych.
Wskazane prawo wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Podstawowym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 6 września 2011r. roku podpisał umowę przyznania pomocy z Samorządem Województwa na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 xxx. Celem jest poprawa warunków życia ludności wiejskiej i promocja dywersyfikacji działalności gospodarczej; rozwój atrakcyjności wypoczynku letniego i weekendowego terenu gminy w okolicach rzeki L.; powstanie ośrodka rekreacyjno-turystycznego z ofertą dla mieszkańców regionu i okolicy; budowanie małej infrastruktury na terenie o walorach przyrodniczo-krajobrazowych, jakim jest zakole L.; tworzenie na terenie gminy warunków do rozwoju ekoturystyki; tworzenie na terenie gminy warunków do rozwoju i promocji wytworów kultury regionu.
W ramach realizacji operacji zakupione zostaną: altana ogrodowa z możliwością montażu wewnątrz kominka ogrodowego, sprzęt nagłośnieniowy, projektor multimedialny, kominek ogrodowy wykonany z piaskowca wraz z możliwością grillowania i wyprowadzenia ogrzewania, ławki widowiskowe, zestaw zieleni, drzewek iglastych oraz krzewów ozdobnych.
Zadania realizowane w ramach operacji: prace brukarskie wykonanie podestów z bruku betonowego, przygotowanie terenu pod realizację zadania roboty ziemne.
Wszystkie działania Wnioskodawcy są działaniami, które ofiarowane były i będą bezpłatnie beneficjentom. Usługi i towary nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów. O tym, czy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT podatnik określa w momencie zakupu. Jak wskazał Wnioskodawca usługi i towary nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Uwzględniając więc unormowanie zawarte w powołanym na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.
W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą xxx.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż wszystkie działania Wnioskodawcy są działaniami, które ofiarowane były i będą bezpłatnie beneficjentom. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy czynności statutowe wykonywane przez Wnioskodawcę są opodatkowane podatkiem VAT. Powyższe nie było przedmiotem oceny, bowiem w tym zakresie nie przedstawiono pytania. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług do działań odpłatnych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach