Temat interpretacji
Czy do kompleksowej usługi organizacji konferencji należy stosować jednolitą stawkę podatku?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2011r. (data wpływu 27 grudnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym usługi organizacji konferencji świadczone przez Wnioskodawcę, obejmujące szereg różnorodnych świadczeń, stanowią jedną kompleksową usługę podlegającą w całości opodatkowaniu według stawki 23% VAT jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 grudnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym usługi organizacji konferencji świadczone przez Wnioskodawcę, obejmujące szereg różnorodnych świadczeń, stanowią jedną kompleksową usługę podlegającą w całości opodatkowaniu według stawki 23% VAT.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca
Spółka oferuje klientom biznesowym (przedsiębiorcom) kompleksową usługę określaną jako organizacja konferencji. W ramach usługi organizacji konferencji Spółka podejmuje się kompleksowych działań w celu przygotowania i przeprowadzenia konferencji, obejmujących przygotowanie konferencji od strony merytorycznej oraz logistycznej, jak również zapewnienia innych uzgodnionych z klientem świadczeń.
Szczegółowy zakres świadczeń zapewnianych przez Spółkę w ramach usługi organizacji konferencji obejmuje każdorazowo:
- opracowanie i realizację programu merytorycznego konferencji, łącznie z przygotowaniem materiałów dydaktycznych takich jak prezentacje, opracowania, itp. (na temat uzgodniony uprzednio z klientem) obowiązkiem Spółki jest dobranie oraz zatrudnienie (np. na podstawie umowy zlecenia) odpowiednio wykwalifikowanych prelegentów, którzy przygotują materiały oraz poprowadzą zajęcia merytoryczne,
- zapewnienie jednej lub więcej sal konferencyjnych, z odpowiednim (uzależnionym od zapotrzebowania) wyposażeniem technicznym, tj. komputer, projektor multimedialny z ekranem, sprzęt nagłaśniający, tablice, papier i przybory do pisania itp.,
- zorganizowanie tzw. przerw kawowych, w ramach których serwowane są napoje gorące (kawa, herbata), napoje orzeźwiające, kanapki, ciastka, przekąski itp., jak również zapewnienie ciepłego posiłku (obiadu i/lub kolacji).
W przypadku, gdy czas trwania konferencji przekracza jeden dzień, w ramach usługi organizacji konferencji Spółka zapewnia dodatkowo zakwaterowanie uczestników konferencji w hotelu Spółki na czas trwania konferencji, jak również zapewnienie uczestnikom wyżywienia (w zakresie uzgodnionym z klientem).
Jeżeli istnieje takie zapotrzebowanie ze strony klienta, w ramach usługi organizacji konferencji Spółka może również zapewnić pewne dodatkowe świadczenia, niezależnie od tego, czy organizacja konferencji wiąże się z noclegiem uczestników w hotelu Spółki (choć w praktyce najczęściej te dodatkowe świadczenia występują w przypadku skorzystania przez klienta dodatkowo z oferty noclegowej). Świadczenia te mogą obejmować przykładowo:
- udostępnienie uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych (z góry określane są zarówno rodzaj dostępnych zabiegów kosmetycznych oraz wymiar, w jakim są udostępniane w ramach usługi organizacji konferencji),
- zorganizowanie bankietu, imprezy tanecznej (lub innej imprezy integracyjnej), ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego,
- zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Spółki, takich jak zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp. (jeśli usługa organizacji konferencji obejmuje ten element, Spółka najczęściej nabywa tego rodzaju świadczenia od podmiotów trzecich).
Cena usługi organizacji konferencji jest każdorazowo indywidualnie uzgadniana z klientem przed rozpoczęciem konferencji i przyjazdem uczestników do hotelu Spółki. Kalkulując cenę za tę usługę Spółka uwzględnia koszty związane z przygotowaniem merytorycznej strony konferencji (przede wszystkim koszt zatrudnienia prelegentów) oraz zaplecza logistycznego, w przypadku konferencji o czasie trwania przekraczającym jeden dzień długość pobytu uczestników konferencji w hotelu (liczbę noclegów), jak również pozostałe oferowane w ramach usługi świadczenia zapewniane samodzielnie (wyżywienie, zabiegi kosmetyczne, imprezy integracyjne, itp.) oraz nabywane od podmiotów trzecich współpracujących ze Spółką.
Szczegółowy kosztorys uwzględniający poszczególne świadczenia może stanowić załącznik do umowy z klientem. Niemniej, ostateczna cena skalkulowana jest zawsze łącznie dla całej usługi. Z tytułu omawianej usługi Spółka wystawia klientowi fakturę VAT zawierającą jedną pozycję organizacja konferencji (tj. nie wymienia na fakturze odrębnie poszczególnych świadczeń składających się na tę usługę).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy opisane powyżej usługi organizacji konferencji świadczone przez Wnioskodawcę, obejmujące szereg różnorodnych świadczeń, stanowią jedną kompleksową usługę podlegającą w całości opodatkowaniu według stawki 23% VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi organizacji konferencji, obejmujące szereg różnorodnych świadczeń, stanowią jedną kompleksową usługę podlegającą w całości opodatkowaniu według stawki 23% VAT.
W pierwszej kolejności należy przytoczyć koncepcję tzw. świadczeń złożonych, których sposób traktowania w zakresie podatku VAT był przedmiotem kilku orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE (ETS), m.in. w sprawach C-349/96 Card Protection Plan oraz C-41/04 Levob. Zgodnie z orzecznictwem ETS, jeśli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy ocenić, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności faktyczne, w jakich dokonywana jest transakcja, czy z perspektywy podatku VAT stanowią one odrębne świadczenia (każde podlegające opodatkowaniu według właściwych dla niego zasad), czy też jedno kompleksowe świadczenie. Z reguły, każda czynność powinna być uznawana za odrębną i niezależną. Jednak ETS podkreślił również, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, gdyż takie działanie zakłóca funkcjonowanie systemu VAT. Należy więc ustalić, czy podatnik dostarcza konsumentowi (nabywcy) kilka niezależnych świadczeń, czy jedno świadczenie o kompleksowym charakterze. Ocena ta powinna być przy tym dokonywana z perspektywy nabywcy.
Zdaniem ETS, z jednolitym świadczeniem dla celów podatku VAT mamy do czynienia m.in. w przypadku, gdy pewne elementy składające się na to świadczenie można uznać za konstytutywne (świadczenie główne, decydujące o charakterze transakcji), podczas gdy pozostałe powinny być postrzegane jako świadczenia o charakterze pomocniczym względem świadczenia głównego. Te ostatnie nie stanowią, z punktu widzenia nabywcy, celu samego w sobie, lecz jedynie służą lepszemu wykorzystaniu świadczenia głównego.
Należy podkreślić, że jeśli w ramach kompleksowego świadczenia można wyróżnić świadczenie o charakterze głównym oraz świadczenia o charakterze pomocniczym, te ostatnie dzielą sposób opodatkowania w zakresie VAT właściwy dla świadczenia głównego (m.in. w zakresie stawki VAT, zasad powstawania obowiązku podatkowego itd.).
Odnosząc powyższe uwagi do czynności wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, zdaniem Spółki wszystkie czynności (świadczenia) zapewniane przez Spółkę w ramach usług organizacji konferencji należy uznać dla celów podatku VAT za jedną kompleksową usługę.
Jak wyżej wspomniano, przy ocenie charakteru świadczeń złożonych należy uwzględniać przede wszystkim perspektywę klienta (nabywcy usługi). Zlecając Spółce opisaną w niniejszym wniosku usługę organizacji konferencji klient oczekuje, że podejmie ona wszelkie niezbędne działania, aby w uzgodnionym terminie wskazane przez niego osoby mogły uczestniczyć w konferencji poświęconej określonemu zagadnieniu. Zadaniem Spółki jako organizatora jest przygotowanie konferencji zarówno od strony merytorycznej (łącznie z przygotowaniem szczegółowego programu zajęć oraz zapewnieniem odpowiednich wykładowców), jak i logistycznej (sale konferencyjne, niezbędny sprzęt i materiały, zakwaterowanie i wyżywienie uczestników w trakcie trwania konferencji dłuższej niż jeden dzień). Spółka odpowiada również za zorganizowanie zajęć o charakterze rekreacyjnym, pozwalających uczestnikom konferencji zrelaksować się w czasie wolnym od zajęć merytorycznych. Biorąc pod uwagę ekonomiczny sens transakcji, należy uznać, że jej zasadniczym celem z punktu widzenia klienta, jako podmiotu zainteresowanego zapewnieniem określonej grupie osób (pracownikom, kontrahentom) uczestnictwa w konferencji na dany temat, jest powierzenie podmiotowi zewnętrznemu (Spółce) ciężaru organizacji całego wydarzenia.
Dlatego nie można przyjąć, że poszczególne czynności (świadczenia) zapewniane przez Spółkę w ramach usług organizacji konferencji stanowią z punktu widzenia jej klienta odrębne i niezależne cele gospodarcze, co pozwalałoby je uznać za odrębne i niezależne świadczenia (usługi) dla celów podatku VAT (każde opodatkowane według właściwych dla niego zasad). Wydzielanie tych czynności jako osobnych usług byłoby działaniem sztucznym, w kontekście ekonomicznego celu transakcji. Wszystkie one stanowią bowiem element jednej kompleksowej usługi.
Jednocześnie należy uznać, że podstawowym świadczeniem, nadającym charakter całej usłudze, są podejmowane przez Spółkę działania organizacyjne, warunkujące prawidłowy (zgodny z oczekiwaniami klienta) przebieg konferencji. Podkreślenia w tym miejscu wymaga, że działania podejmowane przez Spółkę nie ograniczają się do zapewnienia samej infrastruktury dla celów konferencji (np. sal konferencyjnych i bazy noclegowej z wyżywieniem), w której to sytuacji po stronie klienta pozostawiony byłby bardzo istotny element organizacyjny polegający na przygotowaniu części merytorycznej konferencji. Działania Spółki obejmują również ten ostami aspekt (cześć merytoryczną), w związku z czym można mówić o pełnym uwolnieniu klienta od kwestii organizacyjnych związanych z planowaną konferencją. Ten kompleksowy charakter działań podejmowanych przez Spółkę przesądza o tym, że z perspektywy VAT mamy do czynienia z jedną złożoną usługą, w ramach której dominującym elementem jest usługa organizacji konferencji. Poszczególne, wymienione powyżej świadczenia, które są lub mogą być zapewniane w ramach tej złożonej usługi (takie jak np. zapewnienie noclegu z wyżywieniem, zajęcia rekreacyjne), mają jedynie charakter pomocniczy, których wykonanie umożliwia prawidłową realizację zasadniczego przedmiotu transakcji.
Uwzględniając powyższe, wszystkie czynności realizowane przez Spółkę na rzecz klienta, jako elementy jednej kompleksowej usługi organizacji konferencji, powinny być jednolicie traktowane z punktu widzenia przepisów o podatku VAT (świadczenia o charakterze pomocniczym dzielą sposób opodatkowania właściwy dla usługi głównej, m.in. w zakresie stawki podatku VAT).
Analiza przepisów ustawy o VAT oraz przepisów wykonawczych prowadzi do wniosku, że ustawodawca nie przewidział możliwości stosowania stawki obniżonej podatku VAT (ani zwolnienia z tego podatku) dla usług organizacji konferencji. Zdaniem Spółki świadczone przez nią usługi organizacji konferencji powinny być w całości opodatkowane według stawki 23% VAT (art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy o VAT), a zatem stawka ta powinna mieć zastosowanie w odniesieniu do wszystkich czynności realizowanych przez Spółkę w ramach usług organizacji konferencji (w tym m.in. usług noclegowych i gastronomicznych).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ww. ustawy o VAT).
W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Zatem pod pojęciem świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to co do zasady niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Należy podkreślić, iż w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje się na konieczność traktowania, dla celów podatkowych, złożonego działania podatnika, jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów. Oznacza to, że jeżeli podatnik wykonuje więcej niż jedno świadczenie na rzecz klienta i są one ze sobą powiązane tak, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić, to te elementy lub świadczenia dla celów podatku od towarów i usług stanowią jedną całość lub jedną usługę. Ponadto, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja. Po pierwsze zatem, czy są to świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie, a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku to jedno świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług.
Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.
W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Z wniosku wynika, że Spółka oferuje klientom biznesowym (przedsiębiorcom) kompleksową usługę określaną jako organizacja konferencji. W ramach usługi organizacji konferencji Spółka podejmuje się kompleksowych działań w celu przygotowania i przeprowadzenia konferencji, obejmujących przygotowanie konferencji od strony merytorycznej oraz logistycznej, jak również zapewnienia innych uzgodnionych z klientem świadczeń. W przypadku, gdy czas trwania konferencji przekracza jeden dzień, w ramach usługi organizacji konferencji Spółka zapewnia dodatkowo zakwaterowanie uczestników konferencji w hotelu Spółki na czas trwania konferencji, jak również zapewnienie uczestnikom wyżywienia (w zakresie uzgodnionym z klientem). Jeżeli istnieje takie zapotrzebowanie ze strony klienta, w ramach usługi organizacji konferencji Spółka może również zapewnić pewne dodatkowe świadczenia, niezależnie od tego, czy organizacja konferencji wiąże się z noclegiem uczestników w hotelu Spółki.
Cena usługi organizacji konferencji jest każdorazowo indywidualnie uzgadniana z klientem przed rozpoczęciem konferencji i przyjazdem uczestników do hotelu Spółki. Kalkulując cenę za tę usługę Spółka uwzględnia koszty związane z przygotowaniem merytorycznej strony konferencji (przede wszystkim koszt zatrudnienia prelegentów) oraz zaplecza logistycznego, w przypadku konferencji o czasie trwania przekraczającym jeden dzień długość pobytu uczestników konferencji w hotelu (liczbę noclegów), jak również pozostałe oferowane w ramach usługi świadczenia zapewniane samodzielnie (wyżywienie, zabiegi kosmetyczne, imprezy integracyjne, itp.) oraz nabywane od podmiotów trzecich współpracujących ze Spółką.
Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się kombinacja różnych czynności, prowadzących do określonego celu do wykonania świadczenia podstawowego (głównego), na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi podstawowej.
Należy zauważyć, iż opisana powyżej usługa organizacji konferencji świadczona na rzecz kontrahentów jest usługą złożoną tzn. taką, która łączy w sobie usługę konferencji sensu stricto i przyporządkowane do niej usługi związane z ponoszeniem kosztów, które są nierozerwalnie ze sobą związane, takich jak: zorganizowanie tzw. przerw kawowych, w ramach których serwowane są napoje gorące (kawa, herbata), napoje orzeźwiające, kanapki, ciastka, przekąski itp., jak również zapewnienie ciepłego posiłku (obiadu i/lub kolacji), zakwaterowanie uczestników konferencji w hotelu Spółki na czas trwania konferencji, jak również zapewnienie uczestnikom wyżywienia oraz zapewnienie pewnych dodatkowych świadczeń (np. zorganizowanie bankietu, imprezy tanecznej lub innej imprezy integracyjnej, ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego, zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Spółki, takich jak zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp.).
Należy podkreślić, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punku widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych, gdy tworzą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, podstawowej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
W ocenie tut. organu, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż świadczone przez niego, a opisane we wniosku usługi organizacji konferencji obejmujące przygotowanie merytoryczne i logistyczne konferencji, ale także przygotowanie innych świadczeń, niezwiązanych ściśle z przebiegiem konferencji stanowią usługi kompleksowe.
Jak wynika z wniosku, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w celu zrealizowania usługi organizacji konferencji, można wydzielić w sposób niebudzący wątpliwości co do ich charakteru oraz związku z przygotowaniem konferencji i są to niewątpliwie:
- opracowanie i realizacja programu merytorycznego konferencji, łącznie z przygotowaniem materiałów dydaktycznych takich jak prezentacje, opracowania, itp. (na temat uzgodniony uprzednio z klientem) obowiązkiem Spółki jest dobranie oraz zatrudnienie (np. na podstawie umowy zlecenia) odpowiednio wykwalifikowanych prelegentów, którzy przygotują materiały oraz poprowadzą zajęcia merytoryczne,
- zapewnienie jednej lub więcej sal konferencyjnych, z odpowiednim (uzależnionym od zapotrzebowania) wyposażeniem technicznym, tj. komputer, projektor multimedialny z ekranem, sprzęt nagłaśniający, tablice, papier i przybory do pisania itp.,
- zorganizowanie tzw. przerw kawowych, w ramach których serwowane są napoje gorące (kawa, herbata), napoje orzeźwiające, kanapki, ciastka, przekąski itp., jak również zapewnienie ciepłego posiłku (obiadu i/lub kolacji).
Natomiast co do świadczeń dodatkowych takich jak:
- zorganizowanie bankietu, imprezy tanecznej (lub innej imprezy integracyjnej), ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego oraz
- zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Spółki, takich jak zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp.,
będą stanowiły również element usługi głównej jaką jest konferencja, o ile te dodatkowe świadczenia nie będą stanowiły przeważającego elementu powyższej usługi, który mógłby np. z racji wymiaru czasowego przekształcić się w oddzielną usługę oraz o ile świadczenia te nie mają charakteru wystawnego czy wykwintnego lub okazałego, lecz są realizowane w sposób zwyczajowo przyjęty.
W ramy kompleksowości usług organizowania konferencji nie można wpisać natomiast świadczeń polegających na udostępnieniu uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych. Zdaniem organu, świadczenia te stanowią odrębny rodzaj usług oferowanych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Ponadto z zawartego we wniosku opisu nie wynika, by były one ściśle związane z merytorycznym lub logistycznym przygotowaniem konferencji. Zapewnienie uczestnikom konferencji tego typu zabiegów nie stanowi zatem elementu składowego kompleksowej usługi organizacji konferencji świadczonej przez Wnioskodawcę, lecz odrębną usługę, która stanowi uatrakcyjnienie pobytu uczestników.
Jak bowiem podkreślono powyżej, jeżeli w skład świadczonej usługi wchodzą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, podstawowej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej. Za taką czynność uznać należy w przedmiotowej sprawie oferowane przez Wnioskodawcę zabiegi kosmetyczne, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej jaką jest konferencja. Innymi słowy, konferencja nie straci na wartości w przypadku wyłączenia tego typu usług.
W związku z powyższym, uwzględniając treść wskazanej wyżej regulacji art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług, stwierdzić należy, że w przypadku świadczenia usług organizacji konferencji, za podstawę opodatkowania przyjąć należy kwotę obrotu wynikającą ze zrealizowania czynności ściśle związanych z przygotowaniem i odbyciem konferencji, natomiast usługi dodatkowe (w tym udostępnienie uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych), które nie stanowią elementu składowego tej usług, należy potraktować jako usługi odrębne.
Jak wynika z powołanego wyżej art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 23%. Zatem do opisanej usługi organizacji konferencji należy zastosować 23% stawkę podatku, natomiast do pozostałych usług, które nie wchodzą w jej skład stawkę podatku właściwą dla poszczególnych, odrębnie świadczonych usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.
Jednocześnie tut. organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.
Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach