montaż systemów alarmowych w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, opodatkowany jest stawką po... - Interpretacja - IPTPP1/443-878/11-4/IG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.01.2012, sygn. IPTPP1/443-878/11-4/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

montaż systemów alarmowych w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, opodatkowany jest stawką podatku w wysokości 8%, na mocy art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Agencji Ochrony, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2012r. (data wpływu 12 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT na usługi związane z wykonaniem instalacji systemów alarmowych w obiektach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 objętych społecznym programem mieszkaniowym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania 8% stawki podatku VAT na usługi związane z wykonaniem instalacji systemów alarmowych w obiektach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 objętych społecznym programem mieszkaniowym,
  • zastosowania 8% stawki podatku VAT na usługi związane z konserwacją i naprawą systemów alarmowych w obiektach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym,
  • zastosowania 8% stawki podatku VAT na usługi związane z konserwacją i naprawą systemów alarmowych w obiektach mieszkalnych nieobjętych społecznym programem mieszkaniowym.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2012r. (data wpływu 12 stycznia 2012r.) w zakresie reprezentacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca wykonuje m.in. instalacje elektronicznego zabezpieczania (w tym systemy alarmowe i przeciwpożarowe) w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 oraz w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12.

W celu sprawnego działania instalacje te są przez Wnioskodawcę serwisowane. Usługi serwisowe polegają na sprawdzeniu (w terminach określonych w umowach z klientami) poprawności działania i ewentualnej wymianie uszkodzonych elementów.

Wnioskodawca wykonuje także modernizację i naprawy ww. instalacji elektronicznego zabezpieczenia. Na wszystkie ww. usługi Wnioskodawca stosuje 23% stawkę VAT.

  1. W przypadku wykonania instalacji systemów alarmowych w obiektach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 objętych społecznym programem mieszkaniowym Zainteresowany chce zastosować 8% stawkę VAT na te usługi.
  2. W przypadku konserwacji i napraw tych systemów w obiektach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym Wnioskodawca chce skorzystać z opodatkowania 8% stawką VAT.
  3. Zainteresowany chce skorzystać z opodatkowania 8% stawką VAT w przypadku konserwacji i napraw tych systemów w obiektach mieszkalnych nieobjętych społecznym programem mieszkaniowym w przypadku, gdy wartość materiałów (bez VAT) zużytych do przeprowadzonej konserwacji i naprawy nie przekracza 50% wartości usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wykonania instalacji systemów alarmowych w obiektach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 objętych społecznym programem mieszkaniowym Zainteresowany ma prawo zastosować 8% stawkę VAT na te usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do robót instalacyjnych, stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, ma prawo zastosować 8% VAT jeżeli powyższe roboty wykonywane będą w budynkach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W stosunku do konserwacji systemów alarmowych na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, Zainteresowany ma prawo zastosować 8% stawkę VAT do świadczonych usług w zakresie konserwacji tych systemów w budynkach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W stosunku do konserwacji systemów alarmowych na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, Wnioskodawca ma prawo zastosować 8% stawkę VAT do świadczonych usług w zakresie konserwacji tych systemów w obiektach budownictwa mieszkaniowego niezaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdy wartość zużytych do wykonania usług materiałów nie przekracza 50% wartości usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku VAT, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 oraz art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do treści art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy: Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Stosownie do art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei w świetle regulacji pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 ww. artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje m.in. instalacje elektronicznego zabezpieczania (w tym systemy alarmowe i przeciw pożarowe) w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 oraz w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12. W celu sprawnego działania instalacje te są przez Wnioskodawcę serwisowane. Usługi serwisowe polegają na sprawdzeniu (w terminach określonych w umowach z klientami) poprawności działania i ewentualnej wymianie uszkodzonych elementów. Wnioskodawca wykonuje także modernizację i naprawy ww. instalacji elektronicznego zabezpieczenia. Na wszystkie ww. usługi Wnioskodawca stosuje 23% stawkę VAT.

Biorąc pod uwagę ww. powołane definicje: "budowy", "remontu", "modernizacji" oraz "przebudowy", montaż instalacji elektronicznego zabezpieczenia zaliczyć należy do usług modernizacyjnych. Bowiem ma on na celu unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.

W konsekwencji powyższego, biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan prawny, należy stwierdzić, że montaż systemów alarmowych w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, opodatkowany jest stawką podatku w wysokości 8%, na mocy art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej zastosowania 8% stawki podatku VAT na usługi związane z wykonaniem instalacji systemów alarmowych w obiektach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 objętych społecznym programem mieszkaniowym. Natomiast wniosek w części dotyczącej zastosowania 8% stawki podatku VAT na usługi związane z konserwacją i naprawą ww. systemów w obiektach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym został rozpatrzony interpretacja nr IPTPP1/443-878/11-5/IG, zaś w części dotyczącej zastosowania 8% stawki podatku VAT na usługi związane z konserwacją i naprawą ww. systemów w obiektach mieszkalnych nieobjętych społecznym programem mieszkaniowym został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP1/443-878/11-6/IG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Referencje

IPTPP1/443-878/11-5/IG, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-878/11-6/IG, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi