prawo do odliczenia podatku naliczonego. - Interpretacja - IPPP1/443-222/12-4/PR

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.05.2012, sygn. IPPP1/443-222/12-4/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 05.03.2012 r. (data wpływu 09.03.2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 07.05.2012r. (data wpływu 09.05.2012r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 27.04.2012r. (skutecznie doręczono w dniu 04.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 07.05.2012 r. (data wpływu 09.05.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 27.04.2012 r. (skutecznie doręczono w dniu 04.05.2012 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Osoba fizyczna w 2013 roku ma zamiar podjąć działalność gospodarczą w zakresie wychowania przedszkolnego. W związku z tym przystąpiła do realizacji projektu (obecnie wniosek jest na etapie uzupełniania) w ramach działania 312 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 współfinansowanego przez Unię Europejską. Głównym celem projektu jest/będzie podjęcie działalności gospodarczej na obszarze wiejskim poprzez budowę, wyposażenie i zatrudnienie w dziedzinie przedszkolnej. Projekt przewiduje budowę budynku przeznaczonego na potrzeby przedszkola, zagospodarowanie terenu i zakup wyposażenia - niezbędnego do jego funkcjonowania (meble, zabawki, itp.). Projekt służy zaspokojeniu potrzeb lokalnej społeczności poprzez wzrost dostępności do wychowania przedszkolnego.W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawczyni dodała, iż przedmiotowe wydatki ponoszone w związku z planowaną inwestycją budowy przedszkola, o której mowa w złożonym wniosku mają związek z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Planowana działalność w związku z w/w inwestycją to: Wychowanie przedszkolne - 85.10.Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w ramach realizowanego projektu działania 312 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 współfinansowanego przez Unię Europejską ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku, usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanymi. Budowa, zagospodarowanie i wyposażenie przedszkola nie jest usługą w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, a inwestycją (usługa, zakup) mającą na celu podjęcie działań zmierzających do świadczenia usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanymi.

W związku z powyższym osoba fizyczna zamierzająca podjąć działalność gospodarczą w zakresie wychowania przedszkolnego poprzez budowę budynku na cele przedszkolne, zagospodarowanie terenu i zakup wyposażenia ma możliwości prawne odzyskania podatku od towarów i usług (VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna w 2013 roku ma zamiar podjąć działalność gospodarczą w zakresie wychowania przedszkolnego, w związku z czym przystąpiła do realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską. Głównym celem projektu jest/będzie podjęcie działalności gospodarczej na obszarze wiejskim poprzez budowę, wyposażenie i zatrudnienie w dziedzinie przedszkolnej. Projekt przewiduje budowę budynku przeznaczonego na potrzeby przedszkola, zagospodarowanie terenu i zakup wyposażenia - niezbędnego do jego funkcjonowania (meble, zabawki, itp.), co oznacza, że zakupiony sprzęt i pomoce nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Projekt służy zaspokojeniu potrzeb lokalnej społeczności poprzez wzrost dostępności do wychowania przedszkolnego. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała wyraźnie, iż przedmiotowe wydatki ponoszone w związku z planowaną inwestycją budowy przedszkola, o której mowa w złożonym wniosku mają związek z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Konfrontując okoliczności sprawy przedstawione we wniosku, z treścią w/w regulacji, nie można przyznać racji stwierdzeniu Wnioskodawcy niewiążącemu przedmiotowych wydatków na wybudowanie przedszkola ze świadczeniem usług w zakresie wychowania przedszkolnego, bowiem z wniosku wprost wynika, iż wydatki, które mają być współfinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, związane z budową i wyposażeniem przedszkola, mają posłużyć Zainteresowanej do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wychowania przedszkolnego, które objęte jest zwolnieniem na mocy wymienionego także we wniosku - art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Sama Zainteresowana zaznacza, iż przedmiotowa inwestycja mającą na celu podjęcie działań zmierzających do świadczenia usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanymi.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z tytułu nabycia w ramach realizacji projektu - towarów i usług, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy dodać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku usług, o których mowa we wniosku, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania. Fakt zwolnienia od podatku przedmiotowych usług przyjęto jako element zdarzenia przyszłego. Końcowo należy dodać, iż w zakresie pytania nr 2 postawionego we wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie