Temat interpretacji
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. ... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. ....
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz sposobu reprezentacji.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Instytut planuje realizację projektu pod nazwą: ....
Projekt pn. ..., będzie realizowany w Instytucie w okresie od 01.01.2013 r. do 31.03.2015 r. Głównym założeniem projektu jest wdrożenie nowoczesnego systemu informatycznego wspomagającego pracę szpitala oraz uruchomienie na jego bazie usług elektronicznych dla obywateli. Oprócz wdrożenia systemu komponentami projektu będą zadania zmierzające do uzupełnienia bazy sprzętowej (sprzęt komputerowy i serwerowy) oraz infrastruktury teletechnicznej (sieć komputerowa i pomieszczenie serwerowni). Po zakończeniu projektu Instytut będzie dysponował kompleksowym i zintegrowanym systemem medycznym. Odbiorcami projektu będą zarówno pacjenci jak i personel szpitala. Pacjenci będą mogli skorzystać z dwóch planowanych usług tj. dostępu do własnej dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej oraz informacji z rejestru oczekujących na hospitalizacje. Dostęp dla pacjentów będzie zapewniony przez dedykowany portal internetowy. W wyniku realizacji projektu personel szpitala (głównie medyczny) będzie miał zapewniony większy dostęp do systemu informatycznego. Dodatkowo funkcjonalność planowanego systemu pokryje wszystkie obszary niezbędne do zagwarantowania kompleksowej obsługi pacjentów. Bezpośrednim skutkiem wdrożenia będzie podniesienie jakości obsługi oraz procesu leczenia a także zwiększenie dostępności do świadczeń medycznych dla wszystkich potencjalnych pacjentów Instytutu. Dodatkowo wskutek wdrożenia nowoczesnych technologii wzrośnie jakość i wydajność pracy oraz zwiększy się poziom funkcjonowania zasobów informatycznych. Zwiększony dostęp do zasobów informatycznych pozwoli również racjonalizować i optymalizować pracę personelu.
W ramach projektu pn. ... przewidziana jest realizacja następujących zadań merytorycznych:
- Zakup sprzętu komputerowego;
- Rozbudowa systemu HIS;
- Rozbudowa i modernizacja sieci LAN;
- Zakup sprzętu serwerowego i oprogramowania serwerowego;
- Utworzenie serwerowni;
- Zakup usług wdrożeniowych.
W celu sfinansowania inwestycji Instytut planuje z dniem 30.03.2012 r. złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa IV Społeczeństwo informacyjne, Działanie IV,2 E-usługi publiczne.
Wydatki związane z projektem w całości będą związane ze świadczonymi przez Instytut usługami zgodnie z art. 43 ust, 18 ustawy tj. (...) opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (...) wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.
Instytut jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Instytut. Zakupione w ramach projektu towary i usługi w całości będą wykorzystywane przez Instytut do czynności w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanymi tj. do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy podatnikowi - Instytutowi w związku z planowanymi w ramach wyżej opisanego projektu zakupami towarów i usług, przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, głównym założeniem projektu pn. ... jest wdrożenie nowoczesnego systemu informatycznego wspomagającego pracę szpitala oraz uruchomienie na jego bazie usług elektronicznych dla obywateli. Projekt będzie realizowany w Instytucie, beneficjentem projektu będzie Instytut.
Wydatki związane z projektem w całości będą związane ze świadczonymi przez Instytut usługami opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Instytut posiada wpis do rejestru zakładów opieki zdrowotnej.
Oprócz wdrożenia systemu komponentami projektu będą zadania zmierzające do uzupełnienia bazy sprzętowej (sprzęt komputerowy i serwerowy) oraz infrastruktury teletechnicznej (sieć komputerowa i pomieszczenie serwerowni). Po zakończeniu projektu Instytut będzie dysponował kompleksowym i zintegrowanym systemem medycznym. Odbiorcami projektu będą zarówno pacjenci jak i personel szpitala. Pacjenci będą mogli skorzystać z dwóch planowanych usług tj. dostępu do własnej dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej oraz informacji z rejestru oczekujących na hospitalizacje. Dostęp dla pacjentów będzie zapewniony przez dedykowany portal internetowy.
W wyniku realizacji projektu personel szpitala (głównie medyczny) będzie miał zapewniony większy dostęp do systemu informatycznego. Dodatkowo funkcjonalność planowanego systemu pokryje wszystkie obszary niezbędne do zagwarantowania kompleksowej obsługi pacjentów. Bezpośrednim skutkiem wdrożenia będzie podniesienie jakości obsługi oraz procesu leczenia a także zwiększenie dostępności do świadczeń medycznych dla wszystkich potencjalnych pacjentów Instytutu. Dodatkowo wskutek wdrożenia nowoczesnych technologii wzrośnie jakość i wydajność pracy oraz zwiększy się poziom funkcjonowania zasobów informatycznych. Zwiększony dostęp do zasobów informatycznych pozwoli również racjonalizować i optymalizować pracę personelu.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się z podatku VAT i usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.
Jak wynika z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że wydatki w ramach projektu związane będą z czynnościami nie opodatkowanymi, dokonywanie obliczeń naliczonego podatku jest ustawowo zabronione.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 w/w ustawy podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawa przewiduje możliwość odliczenia podatku naliczonego w art. 86. Prawo to przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, co w przypadku opisywanej sytuacji nie będzie miało miejsca.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z planowanym do zrealizowania projektem.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie występujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje realizację projektu pod nazwą: .... Instytut jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Zakupione w ramach projektu towary i usługi w całości będą wykorzystywane do czynności w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanymi tj. do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca poniesione wydatki w ramach ww. projektu związane będą z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. ..., ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Ponadto w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż poniesione wydatki w ramach ww. projektu związane są z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisem zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi