Sprzedaż przedmiotowego towaru przez Wnioskodawcę, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług objęta jest mechanizmem tzw... - Interpretacja - IPTPP2/443-61/12-9/IR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.05.2012, sygn. IPTPP2/443-61/12-9/IR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Sprzedaż przedmiotowego towaru przez Wnioskodawcę, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług objęta jest mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia, polegającym na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu, po spełnieniu warunków wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.) uzupełnione pismami: z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 28 marca 2012 r.) i z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie udokumentowania i rozliczenia dostawy towarów fakturą VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie udokumentowania i rozliczenia dostawy towarów fakturą VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 marca 2012 r. i z dnia 23 kwietnia 2012 r. poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego i własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będąc producentem żywic klejowych i utwardzaczy stosowanych w przemyśle drzewnym wykorzystuje w procesie produkcji katalizator srebrowy. Właściwości katalityczne srebra powodują bowiem, że znajduje ono zastosowanie jako katalizator reakcji utleniania, np. podczas produkcji formaldehydu z metanolu i powietrza. Tym samym Wnioskodawca wykorzystuje srebro wyłącznie w ściśle określonym celu gospodarczym - procesie technologicznym odwodornienia metanolu do formaldehydu. Z czasem w trakcie procesu technologicznego katalizator srebrowy ulega zanieczyszczeniu i stopieniu. Aby utrzymać określone parametry produkcyjno-jakościowe wymagana jest okresowa wymiana wsadu katalizatora srebrowego i jego regeneracja (rafinacja). Kierowany do rafinacji wsad Wnioskodawca traktuje jako złom. Proces rafinacji sprowadza się do oczyszczenia złomu i pozyskania zregenerowanego wsadu (kryształki o średnicy 0,2 mm), który zawsze był i jest traktowany jako oczyszczony złom srebrowy.

W maju 2011 r. Wnioskodawca wysłał partię próbną 10 kg do m z zapytaniem o ofertę kupna złomu srebrowego. Wywóz do m. miał na celu określenie strat powstałych przy rafinacji katalizatora. Następnie m.. złożyła propozycję nabycia katalizatora srebrowego. W przypadku transakcji z m.. jej przedmiotem było srebro używane w procesie produkcji jako wsad katalizatora - złom srebrowy.

Zgodnie z ustaleniami stron sprzedający dostarczył złom do magazynów kupującego, a następnie po komisyjnym zważeniu oraz ocenie możliwości dokonania rafinacji sprzedający wystawił fakturę bez naliczania podatku od towarów i usług.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Podmiot, na rzecz którego Wnioskodawca dokonał sprzedaży towaru będącego przedmiotem wniosku jest podatnikiem podatku VAT.
  3. Dostawa towaru, o którym mowa we wniosku nie jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
  4. Symbol PKWiU właściwy dla towaru będącego przedmiotem wniosku 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.
  5. Transakcja dostawy towaru będącego przedmiotem wniosku miała miejsce 9 maja 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zrealizowanie wyżej opisanej transakcji, należy traktować jako dostawę i zarazem nabycie złomu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy prawidłowo wystawiono fakturę bez naliczonego podatku od towarów i usług z przeniesieniem obowiązku podatkowego na nabywcę...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 7 (w brzmieniu z maja 2011 r.) podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Według Wnioskodawcy w zaistniałym stanie faktycznym dokonuje dostawy złomu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 w warunkach określonych w tym przepisie. Katalizator srebrowy jest używany przez Zainteresowanego jedynie w procesie produkcji. Po jego zakończeniu Wnioskodawca nie poddaje złomu obróbce tylko w stanie nieprzerobionym sprzedaje kupującemu.

W ocenie Zainteresowanego, z podatkowo-prawnego punktu widzenia nie ma dla Wnioskodawcy znaczenia, czy kupujący odsprzedaje następnie zakupiony towar jako złom, czy poddaje go procesowi obróbki i ostatecznie sprzedaje jako metal szlachetny. W tym stanie rzeczy, zdaniem Wnioskodawcy za prawidłowe należy uznać stanowisko, iż opodatkowaniu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podlega nabycie złomu przez kupującego, a nie sprzedaż metali szlachetnych przez sprzedającego.

Nadto w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany doprecyzował, iż prawidłowo wystawiona przez Wnioskodawcę faktura, w stanie faktycznym opisanym we wniosku powinna zawierać symbol PKWiU 38.11.58.0 i nie powinna zawierać kwoty podatku od towarów i usług. W związku bowiem z faktem dokonania dostawy towarów mających charakter odpadów innych niż niebezpieczne zawierających metal, opodatkowaniu powinien podlegać na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 nabywca i to on powinien wystawić fakturę z uwzględnieniem kwoty podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do poprawności udokumentowania dostawy towarów, o której mowa we wniosku, Wnioskodawca podkreśla, iż w zaistniałym (i przedstawionym we wniosku) stanie faktycznym przedmiotem dostawy są odpady związków metali szlachetnych (srebra) stosowane do odzysku metali szlachetnych. Tym samym, należy je objąć symbolem 38.11.58.0., a w wystawionej fakturze należy zawrzeć adnotację, iż podatek VAT rozlicza nabywca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ podatkowy informuje, iż niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 30 czerwca 2011r.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Przy czym jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Z kolei na podstawie przepisu art. 17 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Z powyższych przepisów wynika, że art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa złomu.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

  1. nabywcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,
  2. dostawcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,
  3. dostawca złomu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,
  4. dostawa złomu nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywcy złomu nie powinni rozliczać VAT z tytułu dostaw złomu.

Tym samym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 7 ustawy, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary mieszczące się w pojęciu złomu, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1a ustawy w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

W myśl § 5 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT, będąc producentem żywic klejowych i utwardzaczy stosowanych w przemyśle drzewnym, wykorzystuje w procesie produkcji katalizator srebrowy. Właściwości katalityczne srebra powodują bowiem, że znajduje ono zastosowanie jako katalizator reakcji utleniania, np. podczas produkcji formaldehydu z metanolu i powietrza. Tym samym Zainteresowany wykorzystuje srebro wyłącznie w ściśle określonym celu gospodarczym - procesie technologicznym odwodornienia metanolu do formaldehydu. Z czasem w trakcie procesu technologicznego katalizator srebrowy ulega zanieczyszczeniu i stopieniu. Aby utrzymać określone parametry produkcyjno-jakościowe wymagana jest okresowa wymiana wsadu katalizatora srebrowego i jego regeneracja (rafinacja). Kierowany do rafinacji wsad traktuje jako złom. Proces rafinacji sprowadza się do oczyszczenia złomu i pozyskania zregenerowanego wsadu (kryształki o średnicy 0,2 mm), który zawsze był i jest traktowany jako oczyszczony złom srebrowy. W maju 2011 r. Wnioskodawca wysłał partię próbną 10 kg do m. z zapytaniem o ofertę kupna złomu srebrowego. Wywóz do m. miał na celu określenie strat powstałych przy rafinacji katalizatora. Następnie m. złożyła propozycję nabycia katalizatora srebrowego. W przypadku transakcji z m.. jej przedmiotem było srebro używane w procesie produkcji jako wsad katalizatora - złom srebrowy. Zgodnie z ustaleniami stron sprzedający dostarczył złom do magazynów kupującego, a następnie sprzedający wystawił fakturę bez naliczania podatku od towarów i usług. Nadto Wnioskodawca wskazał, iż podmiot, na rzecz którego dokonał sprzedaży jest podatnikiem podatku VAT. Transakcja dostawy przedmiotowego towaru miała miejsce 9 maja 2011 r. Dostawa ww. towaru nie jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Symbol PKWiU właściwy dla towaru będącego przedmiotem wniosku 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii czy zrealizowanie wyżej opisanej transakcji, należy traktować jako dostawę i zarazem nabycie złomu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy prawidłowo wystawiono fakturę bez naliczonego podatku od towarów i usług z przeniesieniem obowiązku podatkowego na nabywcę...

Odnosząc się do kwestii zakwalifikowania towaru, o którym mowa we wniosku, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do złomu należy stwierdzić, iż przepisy ustawy nie definiują pojęcia złomu.

Ustawodawca, na potrzeby stosowania ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, do dnia 1 lipca 2011 r. nie odwoływał się także do klasyfikacji statystycznych, celem identyfikacji danej czynności.

Kierując się zatem wykładnią historyczną i celowościową należy zaznaczyć, że przez złom dla potrzeb stosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy należy rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych (aluminium, cynk, miedź, ołów), jak również złom metali szlachetnych.

Jednocześnie zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego PWN złom stanowią niepotrzebne, zużyte przedmioty metalowe, pojazdy, maszyny lub odpady poprodukcyjne zbierane jako surowiec wtórny (źródło: słownik on-line http://sjp.pwn.pl). Natomiast w metalurgii pod pojęciem złomu rozumie się przedmioty metalowe, przeznaczone do wykorzystywania w procesie recyklingu poprzez ich ponowne przetopienie. Do złomu w myśl powyższej definicji należą np. metalowe odpady produkcyjne, wyroby metalowe nie nadające się do naprawy, elementy konstrukcji pochodzące z rozbiórki, odpady komunalne z metalu, wyeksploatowane samochody, maszyny, urządzenia i ich części, konstrukcje stalowe uszkodzone mechaniczne lub skorodowane itp.

Zatem w kontekście przedstawionych okoliczności, a w szczególności, iż wykorzystywany w procesie produkcji katalizator srebrowy z czasem ulega zanieczyszczeniu i stopieniu, dlatego też wymagana jest okresowa wymiana wsadu katalizatora srebrowego i jego regeneracja (rafinacja), która sprowadza się jak wskazał Wnioskodawca do oczyszczenia złomu i pozyskania zregenerowanego wsadu traktowanego jako oczyszczony złom srebrowy, zdaniem tut. Organu należy uznać przedmiotowy towar, za złom o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Tym samym do dostawy ww. towaru należy zastosować metodę opodatkowania dostawy przez nabywcę.

W związku z powyższym sprzedaż przedmiotowego towaru przez Wnioskodawcę, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług objęta jest mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia, polegającym na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu, po spełnieniu warunków wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Tym samym Wnioskodawca dokumentując dostawy ww. towaru, winien wystawić fakturę, zgodnie z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia nie wykazując stawki, kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Ponadto podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż od dnia 1 lipca 2011 r. ustawa o podatku od towarów i usług definiuje pojęcie złomu poprzez wprowadzenie załącznika nr 11 do ustawy zawierającego listę towarów uznanych za złom dla potrzeb art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Pod pozycją 6 ww. załącznika zostały wymienione Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal określone symbolem PKWiU 38.11.58.0

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, u. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi