Prawo do odliczenia podatku związanego z nakładami inwestycyjnymi poniesionymi na budowę, których nie można przypisać tylko i wyłącznie do czynności o... - Interpretacja - IPPP3/443-1313/11-2/JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.12.2011, sygn. IPPP3/443-1313/11-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku związanego z nakładami inwestycyjnymi poniesionymi na budowę, których nie można przypisać tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych bądź zwolnionych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29.09.2011 r. (data wpływu 03.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.10.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest instytucją kultury, jednostką organizacyjną Samorządu Województwa. W 2010 roku Wnioskodawca rozpoczął budowę inwestycji pn. Zmiana sposobu użytkowania budynku .. Inwestycja finansowana jest ze środków własnych budżetu Samorządu Województwa. Środki finansowe przeznaczone są na budowę, wyposażenie obiektu jak również na urządzenie terenu. Nowopowstały obiekt będzie służył działalności opodatkowanej jak i zwolnionej z uwagi na to, że w obiekcie będzie się znajdować biblioteka wraz z czytelnią i medioteką, które to będą ogólnie dostępne, do korzystania na miejscu. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, proporcja w obecnym okresie wynosi 100%, ponieważ nie występuje sprzedaż zwolniona. Nabywane w trakcie trwania inwestycji towary i usługi są opodatkowane podatkiem od towarów usług, gdzie podatek VAT jest odliczany w 100%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien pomniejszać podatek VAT od nakładów inwestycyjnych, proporcjonalnie do udziału powierzchni biblioteki wraz z czytelnią i medioteką w stosunku do całej powierzchni budynku wraz z terenem wokół budynku...

  • Czy podatek VAT od wydatków na wyposażenie biblioteki, czytelni i medioteki nie powinien być odliczany w ogóle...

    Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że działalność bibliotek jest zwolniona z podatku od towarów usług, podatek VAT związany z nakładami inwestycyjnymi powinien być pomniejszany o procentowy udział biblioteki, czytelni i medioteki w stosunku do całej powierzchni budynku i terenu wokół budynku.Ponadto zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT od zakupu wyposażenia nie powinien być odliczany.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.

    Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

    Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

    Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

    Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90 od ust. 4 do 10 powołanej ustawy.

    Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (np. opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

    Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest instytucją kultury, jednostką organizacyjną Samorządu Województwa. W 2010 roku Wnioskodawca rozpoczął budowę inwestycji pn. Zmiana sposobu użytkowania budynku . Inwestycja finansowana jest ze środków własnych budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego. Środki finansowe przeznaczone są na budowę, wyposażenie obiektu jak również na urządzenie terenu. Nowopowstały obiekt będzie służył działalności opodatkowanej jak i zwolnionej z uwagi na to, że w obiekcie będzie się znajdować biblioteka wraz z czytelnią i medioteką, które to będą ogólnie dostępne, do korzystania na miejscu. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, proporcja w obecnym okresie wynosi 100%, ponieważ nie występuje sprzedaż zwolniona.

    Wnioskodawca powziął wątpliwość czy powinien pomniejszać podatek VAT od nakładów inwestycyjnych, proporcjonalnie do udziału powierzchni biblioteki wraz z czytelnią i medioteką w stosunku do całej powierzchni budynku wraz z terenem wokół budynku oraz czy podatek VAT od wydatków na wyposażenie biblioteki, czytelni i medioteki nie powinien być odliczany w ogóle.

    Biorąc pod uwagę opisane okoliczności na tle powołanych przepisów, Wnioskodawca ma obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

    Jeżeli dokonanie bezpośredniej alokacji nie jest możliwe, czyli w przypadku zakupu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz zwolnionymi z opodatkowania, których nie można jednoznacznie przypisać do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej lub zwolnionej z opodatkowania), Wnioskodawca nie może odliczyć podatku naliczonego zawartego w cenie tego zakupu, w pełnym zakresie. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części, w jakiej nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi. Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom opodatkowanym. Ważne jest aby niniejsze wyodrębnienie stanowiło właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi w stosunku do całości podatku naliczonego, który jest związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i czynnościami zwolnionymi z opodatkowania.

    W świetle powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków w zakresie, w jakim nabycia te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy (powstaniem podatku należnego). Natomiast w odniesieniu do wydatków, które wiążą się z czynnościami zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

    Z uwagi na powyższe, zdaniem tutejszego Organu, w przedmiotowym przypadku, zastosowanie metody klucza powierzchniowego obiektu przez Wnioskodawcę odliczając podatek VAT od nakładów inwestycyjnych, których nie można powiązać z działalnością opodatkowaną lub zwolnioną z opodatkowania jest właściwe z uwagi na fakt, iż umożliwi to alokację podatku wg powierzchni wykorzystywanej do czynności opodatkowanych oraz czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia. Jak już wspomniano najważniejsze znaczenie w tym względzie ma rzeczywiste faktyczne przyporządkowanie nabywanych towarów i usług do wykonywanych czynności. Ponadto słuszne jest stwierdzenie Wnioskodawcy, iż od wydatków na wyposażenie biblioteki, czytelni i medioteki podatek VAT nie powinien być odliczany.

    Reasumując za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w odniesieniu do zakupionego wyposażenia przeznaczonego w całości na potrzeby wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT biblioteki, czytelni i medioteki Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. W odniesieniu natomiast do kosztów związanych z nakładami inwestycyjnymi poniesionymi na budowę inwestycji pn. Zmiana sposobu użytkowania budynku .., których nie można przypisać tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych bądź zwolnionych Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zastosowaniu wskazanego w treści wniosku klucza powierzchniowego.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie