Temat interpretacji
Czy w związku z realizacją Projektu i ponoszonymi z tego tytułu kosztami, udokumentowanymi fakturami VAT, podatnik ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur kosztowych związanych z realizacją projektu (zarówno z faktur, których kwota netto w całości finansowana jest z otrzymanego dofinansowania, jak i z faktur, których tylko część kwoty netto finansowana jest z otrzymanego dofinansowania) zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.10. 2011 r. (data wpływu 07.10. 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12.12.2011 r. (data wpływu 14.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07.10 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12.12.2011 r. (data wpływu 14.12.2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 1.12.2011 r. znak IPPB5/423-983/11-2/AS, IPPP3/443-1342/11-2/RD (skutecznie doręczone 6.12.2011 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Podatnik w dniu 30-11-2010 roku podpisał umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Przedmiotem podpisanej umowy jest dofinansowanie Projektu Liderzy Edukacji w szkołach powiatu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa została zawarta pomiędzy Jednostką Wdrażania Programów Unijnych a podatnikiem.
W ramach umowy, podatnikowi - zwanemu w umowie Beneficjentem- zostaje przyznane dofinansowanie na realizację Projektu pt. Liderzy Edukacji w szkołach powiatu .. Część dofinansowania, zgodnie z podpisaną umową, pochodzi ze środków europejskich, część stanowi dotacja celowa z budżetu krajowego.
Podatnik w ramach podpisanej umowy zobowiązuje się do realizacji Projektu na podstawie złożonego wniosku. Podatnik jest Liderem Projektu i jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
W unijnym projekcie Liderzy Edukacji w szkołach powiatu .. proponowane są 52 formy kursowe. Niektóre z nich są realizowane w ramach 2, 3 a nawet 4 edycji. Formy kursowe (ich liczba i zakres treści) zostały tak dobrane by wyjść naprzeciw najbardziej oczekiwanym potrzebom nauczycieli z terenu czterech powiatów:.., , . i . Każdy z kursów poprzedzony jest dodatkowym, obowiązkowym - dla wszystkich uczestników projektu szkoleniem z równości szans, po 10 godz. na każdy kurs kwalifikacyjny i po 5 godz. na każdy kurs doskonalący. Każdy uczestnik kursu powinien spełniać kryteria określone w regulaminie rekrutacji i uczestnictwa w projekcie, który skierowany jest do nauczycieli, kadry zarządzającej i pracowników administracji zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, a także w urzędach jednostek samorządu terytorialnego z terenu objętego działaniem projektu, tj. powiatu ., .., .. i ..
Podatnik otrzymuje dofinansowanie na wskazane konto bankowe. W związku z realizacją Projektu, ponoszone są różnego rodzaju koszty. Niektóre koszty pokrywane są w całości z otrzymanego dofinansowania, niektóre zaś pokrywane są tylko częściowo z otrzymanego dofinansowania (np. 50% wartości kosztu). Zgodnie z podpisaną umową, kosztami pokrywanymi z dofinansowania mogą być tylko koszty netto wynikające z posiadanych dokumentów zewnętrznych - faktur VAT. Podatek VAT od faktur kosztowych związanych z realizacją Projektu podatnik musi pokryć z własnych środków.
W uzupełnieniu do wniosku Strona podaje, że Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (PODN) jest partnerem w projekcie. W ramach projektu pełni rolę koordynatora merytorycznego szkoleń. Zgodnie z budżetem projektu realizuje następujące zadania: Koordynator Merytoryczny, Specjalista ds. Rekrutacji i Promocji, Specjalista ds. Administracji -osoby pełniące te funkcje zatrudnione są w projekcie przez C Sp. z.o.o. na mocy umów cywilno prawnych.
PODN jako Partner w projekcie nie jest dysponentem transz dofinansowania. Dysponentem transz jest C Sp. z o.o. tj. dofinansowanie wpływa tylko na konto C Sp. z o.o. Projekt jest współfinansowany w 100%. Wkład własny nie występuje. Płatność w kwocie nie wyższej niż 1 124 702,15 PLN pochodzi ze środków europejskich. Płatność w kwocie nie wyższej niż 198 476,85 PLN pochodzi z budżetu krajowego i stanowi dotacje celową.
Kursy i szkolenia prowadzą trenerzy wybierani i akceptowani przez Koordynatora. Merytorycznego (PODN). Z każdym trenerem I C Sp. z o.o. podpisuje umowę cywilnoprawną na realizacje danego modułu w ramach kursu, szkolenia. Uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów.
W związku z realizacją, projektu Wnioskodawca ponosi koszty związane z realizacją dwóch zadań zaplanowanych w budżecie projektu: Zadania 1 - Zarządzania Projektem oraz Zadania 2 - Realizacją Szkoleń.
Zadanie 1 obejmuje koszty zatrudnienia personelu projektu oraz prowadzenia rachunku bankowego projektu.
Zadanie 2 obejmuje koszty związane z organizacją i realizacją kursów i szkoleń, które obejmują: wynagrodzenia trenerów, koszty najmu sal, koszty cateringu (obiad, przerwy kawowe), koszty zakwaterowania uczestników szkoleń, koszty transportu w przypadku szkoleń wyjazdowych, koszty związane z przygotowaniem lub zakupem materiałów dydaktycznych, koszty związane z redakcją i drukiem biuletynu informacyjnego oraz oferty szkoleniowej, koszty związane z prowadzeniem i utrzymaniem strony internetowej projektu www.liderzy-edukacji.pl, koszty związane z opracowaniem graficznym i wydrukiem materiałów informacyjno - promocyjnych projektu (plakaty, ulotki, teczki, notesy, długopisy z nadrukiem) a także zakup sprzętu niezbędnego do realizacji szkoleń.: laptopów do sali szkoleniowej, drukarki, rzutników multimedialnych.
W budżecie projektu wyodrębnione zostały także koszty pośrednie, które obejmują: koszty najmu lokalu na biuro projektu, koszty sprzątania biura projektu i sal szkoleniowych, koszty rozmów telefonicznych, koszty zakupu materiałów biurowych tj. papier, tonery itp.
Wszystkie ww. koszty są wydatkami kwalifikowanymi refundowanymi w 100% z wyjątkiem kosztów VAT, które ponosi C Sp. z o.o.
Niektóre koszty pokrywane są tylko częściowo z dofinansowania, ponieważ są to koszty pośrednie i przysługuje określona kwota na ich refundację, zaś Spółka otrzymuje jedną fakturę za takie usługi (np. koszty usług telekomunikacyjnych).
Zgodnie z wpisem do KRS, przedmiotem działalności spółki. jest:
- działalność wydawnicza - PKD 22.1
- budownictwo - PKD 45
- sprzedaż hurtowa pozostałych artykułów użytku domowego i osobistego - PKD 51.47.Z
- sprzedaż detaliczna książek, gazet i artykułów piśmiennych - PKD 52.47
- obsługa nieruchomości - PKD 70
- doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania PKD 74.14
- działalność w zakresie architektury i inżynierii PKD 74.20
- kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKD 80.42.
Projekt nie jest projektem generującym dochód. Jego realizacja nie przekłada się na działalność komercyjną Spółki. W uzupełnieniu Wnioskodawca dodaje, że art. 86 ustawy o VAT wskazuje, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi () przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ().
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją Projektu i ponoszonymi z tego tytułu kosztami, udokumentowanymi fakturami VAT, podatnik ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur kosztowych związanych z realizacją projektu (zarówno z faktur, których kwota netto w całości finansowana jest z otrzymanego dofinansowania, jak i z faktur, których tylko część kwoty netto finansowana jest z otrzymanego dofinansowania) zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur kosztowych związanych z realizacją projektu (zarówno z faktur, których kwota netto w całości finansowana jest z otrzymanego dofinansowania, jak i z faktur, których tylko część kwoty netto finansowana jest z otrzymanego dofinansowania) zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz ma prawo uznać za koszt uzyskania przychodu naliczony podatek VAT z faktur kosztowych związanych z realizacją Projektu, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy o VAT, od razu wiadomo, iż podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT (np. od usług hotelowych i usług gastronomicznych).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Zgodnie z art. 88 ust 1 pkt 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Zaś art. 88 ust 3a pkt 2 mówi, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług znajduje się w trakcie realizacji projektu szkoleniowego Liderzy Edukacji w szkołach powiatu . dofinansowanego z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z Europejskich Funduszy Społecznych (EFS). Część dofinansowania pochodzi ze środków europejskich, część stanowi dotacja celowa z budżetu krajowego. Szkolenia skierowane są do nauczycieli, kadry zarządzającej i pracowników administracji zatrudnionych w szkołach urzędach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt dotyczy kursów kwalifikacyjnych, które są kursami nadającymi uprawnienia oraz doskonalących, które mają na celu nabycie nowych/rozwój posiadanych kwalifikacji zawodowych. Projekt jest współfinansowany w 100 %. Wkład własny nie występuje a uczestnicy w związku z udziałem w kursach i szkoleniach nie ponoszą żadnych kosztów.
W związku z realizacją Projektu, ponoszone są różnego rodzaju koszty. Niektóre koszty pokrywane są w całości z otrzymanego dofinansowania, niektóre zaś pokrywane są tylko częściowo z otrzymanego dofinansowania (np. 50 % wartości kosztu ).W budżecie projektu wśród kosztów wyodrębnione zostały koszty pośrednie, które obejmują: koszty wynajmu lokalu na biuro projektu, koszty sprzątania biura i sal szkoleniowych, koszty rozmów telefonicznych, koszty zakupu materiałów biurowych tj. papier, tonery itp. Wszystkie ww. koszty są wydatkami kwalifikowanymi refundowanymi w 100 % z wyjątkiem kosztów VAT, które ponosi C Sp. z.o.o. Niektóre koszty pokrywane są tylko częściowo z dofinansowania, ponieważ są to koszty pośrednie i przysługuje określona kwota na ich refundację, zaś Spółka otrzymuje jedną fakturę za takie usługi (np. koszty usług telekomunikacyjnych).
Mając zatem na uwadze wskazany przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w związku z realizacją projektu Liderzy Edukacji w szkołach powiatu .. adresowane do nauczycieli, kadry zarządzającej i pracowników administracji zatrudnionych i ponoszonymi z tego tytułu kosztami nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, w których kwota netto w całości finansowana jest z otrzymanego dofinansowania. Jeśli chodzi o faktury w części finansowane z otrzymanego dofinansowania Wnioskodawca ma obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Jeżeli dokonanie bezpośredniej alokacji nie jest możliwe, czyli w przypadku gdy dokonane zakupy służą obu rodzajom działalności, podatnik może odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia.
Reasumując Wnioskodawca realizując projekt Liderzy Edukacji w szkołach powiatu . na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur, w których kwota netto w całości finansowana jest z otrzymanego dofinansowania. W przypadku faktur w części finansowanych ze środków publicznych, to w tej części wydatków ujętych w fakturze, która służy realizacji przedmiotowego projektu, nie związanej z działalnością opodatkowaną podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, natomiast w pozostałej części Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia o ile posłużą one działalności opodatkowanej.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie