brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT - Interpretacja - IBPP4/443-254/11/E

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.03.2011, sygn. IBPP4/443-254/11/E, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011r. (data wpływu 7 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług w ramach programu Leader jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług w ramach programu Leader.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca działa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na podstawie przepisów:

  • ustawa z dnia 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2007r.),
  • rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005r. w sprawie wspierania Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE 1277 z 21 października 2005r., str. 1),
  • ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.),
  • statut Stowarzyszenia.

Obecnie Stowarzyszenie realizuje program Leader w ramach PROW 2007-2013. Zadaniem Stowarzyszenia jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju i m.in. świadczenie nieodpłatnie usług w zakresie doradztwa, udzielania informacji i obsługi potencjalnych beneficjentów, którzy za pośrednictwem Wnioskodawcy składają wnioski o przyznanie pomocy finansowej na Działanie 413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju. Działanie Wnioskodawcy ma na celu promowanie lokalnych zasobów: przyrodniczych, społecznych, turystycznych i kulturowych. Realizując program Wnioskodawca nie podejmuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług, które są niezbędne przy realizacji programu LEADER i są to: materiały biurowe, środki czystości, wyposażenie biura, usługi telekomunikacyjne, usługi remontowe, konserwacyjne, opłaty za energię elektryczną, gaz, dostęp do Internetu, najem lokalu, wywóz śmieci, monitoring biura, ogłoszenie reklam, zakup materiałów informacyjnych (folderów itp.), organizacja szkoleń, imprez promocyjnych, targów dla lokalnych liderów, konkursów, wystaw, wyjazdów studyjnych itp.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie widnieje w rejestrze płatników podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi również działalności zarobkowej świadczone usługi są nieodpłatne. Działanie Wnioskodawcy służy lokalnej społeczności.

Realizując program Wnioskodawca otrzymuje refundację poniesionych kosztów z EFRPOW na podstawie zawartej umowy z Urzędem Województwa Podkarpackiego. Otrzymane środki finansowe są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych oraz z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące:

Czy Wnioskodawca może odliczyć naliczony podatek VAT od zakupionych towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odliczyć podatku VAT naliczonego w związku z realizacją działań programu LEADER Oś 4 w ramach PROW na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje program Leader w ramach PROW 2007-2013. Zadaniem Stowarzyszenia jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju i m.in. świadczenie nieodpłatnie usług w zakresie doradztwa, udzielania informacji i obsługi potencjalnych beneficjentów, którzy za pośrednictwem Wnioskodawcy składają wnioski o przyznanie pomocy finansowej na Działanie 413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju. Działanie Wnioskodawcy ma na celu promowanie lokalnych zasobów: przyrodniczych, społecznych, turystycznych i kulturowych. Realizując program Wnioskodawca nie podejmuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie widnieje w rejestrze płatników podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi również działalności zarobkowej świadczone usługi są nieodpłatne.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, składających deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie może zatem odliczyć podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach