Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie i modernizacji szpitala uzdrowiskowego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2011r. (data wpływu 24 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2011r. (data wpływu 4 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2011r. (data wpływu 4 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 marca 2011r. znaki: IBPP4/443-384/11/EJ.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca m.in. świadczy usługi medyczne zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zawarł w dniu 16 listopada 2010r. z Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą , współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 5.1 Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia Osi 5 Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz Inwestycje w dziedzictwo kulturowe, turystykę i sport Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Wymogiem do spełnienia procedur realizacji wniosków o płatność jest m.in. zaświadczenie, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu są wystawiane na spółkę i zgodnie z uchwałą Zarządu Spółki, obiekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą służyły usługom w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawie towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związane; czyli wyłącznie sprzedaży zwolnionej z podatku od towarów i usług.
W piśmie z dnia 25 marca 2011r. wskazano dodatkowo, że Wnioskodawca w efekcie realizowanej inwestycji pod nazwą (działając w ramach ZOZ) zamierza świadczyć następujące usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawie towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanych:
- rehabilitacja kardiologiczna w warunkach stacjonarnych,
- rehabilitacja ogólnoustrojowa w warunkach stacjonarnych,
- uzdrowiskowe leczenie szpitalne dorosłych,
- uzdrowiskowa rehabilitacja dla dorosłych w szpitalu uzdrowiskowym.
W ramach ww. zakresów usług pacjenci korzystają z leczenia szpitalnego lub ambulatoryjnego. Pacjenci leczeni w ramach systemu ubezpieczeń przyjmowani są wyłącznie na podstawie skierowania od lekarza specjalisty m.in. reumatologa, neurologa, ortopedy lub kardiologa. W przypadku pobytów pełnopłatnych, pacjent przyjeżdża bez skierowania tylko z kompletem badań. W dniu przyjazdu jest badany przez lekarza specjalistę, który ordynuje zabiegi wykonywane w ramach wykupionego pobytu. Wszyscy pacjenci leczeni w warunkach stacjonarnych, w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług korzystają z całodziennego wyżywienia. Pacjenci korzystają z bogatej bazy medycznej i rehabilitacyjnej, pozostają pod stałą opieką lekarzy, pielęgniarek oraz rehabilitantów co służy profilaktyce, przywracaniu, zachowaniu i poprawie zdrowia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w odniesieniu do zakupów dokonywanych w ramach realizowanego projektu pn. istnieje możliwość odliczenia podatku VAT jeżeli obiekty powstałe i zmodernizowane w wyniku realizacji zadania będą przeznaczone w całości na wykonywanie usług zwolnionych z podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych wydatków na realizację projektu w ramach programu pn. . Obiekty powstałe i zmodernizowane w wyniku realizacji projektu będą służyły usługom w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawie towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związane, czyli wyłącznie sprzedaży zwolnionej z podatku od towarów i usług. Podatek VAT wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych nakładów jest kosztem kwalifikowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, iż ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca m.in. świadczy usługi medyczne zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zawarł w dniu 16 listopada 2010r. z Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą .
Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu są wystawiane na spółkę i zgodnie z uchwałą Zarządu Spółki, obiekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą służyły usługom w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawie towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związane; czyli wyłącznie sprzedaży zwolnionej z podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w efekcie realizowanej inwestycji pod nazwą (działając w ramach ZOZ) zamierza świadczyć następujące usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawie towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanych:
- rehabilitacja kardiologiczna w warunkach stacjonarnych,
- rehabilitacja ogólnoustrojowa w warunkach stacjonarnych,
- uzdrowiskowe leczenie szpitalne dorosłych,
- uzdrowiskowa rehabilitacja dla dorosłych w szpitalu uzdrowiskowym.
W ramach ww. zakresów usług pacjenci korzystają z leczenia szpitalnego lub ambulatoryjnego. Pacjenci leczeni w ramach systemu ubezpieczeń przyjmowani są wyłącznie na podstawie skierowania od lekarza specjalisty m.in. reumatologa, neurologa, ortopedy lub kardiologa. W przypadku pobytów pełnopłatnych, pacjent przyjeżdża bez skierowania tylko z kompletem badań. W dniu przyjazdu jest badany przez lekarza specjalistę, który ordynuje zabiegi wykonywane w ramach wykupionego pobytu. Wszyscy pacjenci leczeni w warunkach stacjonarnych, w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług korzystają z całodziennego wyżywienia. Pacjenci korzystają z bogatej bazy medycznej i rehabilitacyjnej, pozostają pod stałą opieką lekarzy, pielęgniarek oraz rehabilitantów co służy profilaktyce, przywracaniu, zachowaniu i poprawie zdrowia.
Zaznaczenia wymaga, że Wnioskodawca przedstawiając opis sprawy wskazał na brak związku dokonanych nabyć z czynnościami dającymi prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w ich cenie, podając że obiekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą służyły wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku.
Powyższe potwierdza interpretacja tut. organu znak: IBPP4/443-384/11/EJ wydana dla Wnioskodawcy, w której stwierdzono, że skoro prowadzone przez Spółkę uzdrowisko posiada status zakładu opieki zdrowotnej, to wykonywane w nowopostałych i zmodernizowanych w ramach ww. projektu obiektach usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż zakup towarów i usług w ramach realizowanego projektu przez zakład opieki zdrowotnej nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, bowiem w całości związany będzie ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku VAT.
Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania mienia powstałego w wyniku realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach