Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań inwestycyjnych. Zadania finansowane są z dotacji oraz ze środków własnych. Faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę który jest podatnikiem VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją umowy o rozbudowę jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją umowy o rozbudowę. Dnia 6 października 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego. Do podstawowych zadań Zarządu należy zarządzanie cmentarzami, wykonywanie usług w zakresie spopielania zwłok, wynajem lokali użytkowych, dzierżawa terenu oraz wydzierżawianie mienia znajdującego się na terenie cmentarzy komunalnych. Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT.
W miesiącu kwietniu bieżącego roku została zawarta umowa o wykonanie robót budowlanych i usług pomiędzy Gminą A w imieniu, którego występuje Dyrektor ZCK zwany Zamawiającym przy udziale Zarządu Inwestycji Miejskich pełniącego funkcje Inwestora Zastępczego, a Konsorcjum Wykonawców:
- Przedsiębiorstwem Robót Wodnych i Ekologicznych,
- Przedsiębiorstwem Usług Budowlano-Inżynieryjnych zwanymi Wykonawcą.
Przedmiotem umowy jest:
- Zadanie 1, tj. wykonanie rozbudowy Cmentarza Komunalnego,
- Zadanie 2, tj. pielęgnacja zieleni wykonanej w ramach Zadania 1.
Szczegółowy zakres przedmiotu umowy obejmuje:
- Zadanie 1 - wykonanie rozbudowy Cmentarza Komunalnego w zakresie budowy: dróg wewnętrznych, placów głównych, placów z kolumbariami, wodociągu płytkiego, drenażu, kanalizacji sanitarnej i bezodpływowego zbiornika ścieków bytowych kanalizacji deszczowej ze zbiornikiem retencyjnym, instalacji elektrycznej pod przyszłe oświetlenie terenu, budynku technicznego z urządzeniami chloratora i hydrofornii kolumbariów z niszami na urny, ogrodzenia tymczasowego, elementów małej architektury oraz urządzenie terenów zieleni i pól grzebalnych jako trawników, wraz z wycinką istniejących drzew i krzewów.
- Zadanie 2..-..wykonanie niezbędnych zabiegów agrotechnicznych (kompleksowa pielęgnacja) mających na celu utrzymanie, pielęgnację i ochronę zieleni (drzew, krzewów, trawników) wykonanej w ramach Zadania 1.
Termin zakończenia:
- Zadanie 1-pod koniec roku 2011,
- Zadanie 2-pod koniec roku 2012,
Zarząd Inwestycji Miejskich w porozumieniu z Zarządem () wyznaczy termin odbioru i powoła komisję odbiorową. Podstawą do wystawienia przez Wykonawcę faktury VAT stanowić będą protokoły odbioru Zadań. Zapłata za wykonanie Zadania 1 nastąpi w roku 2012, a Zadanie 2 zostanie zapłacone w roku 2013.
Faktury za wykonanie zadań będą wystawione na Zarząd () i przekazane w dwóch egzemplarzach do Zarządu Inwestycji Miejskich w celu ich sprawdzenia pod względem merytorycznym i finansowym. Następnie Zarząd Inwestycji Miejskich przekaże Zamawiającemu fakturę do zapłaty.
Środki finansowe na realizację inwestycji (środków trwałych w budowie) zabezpiecza w planie wydatków miasto jako zadanie własne Gminy o wykonaniu robót związanych z wyżej wymienioną inwestycją, dokonanym odbiorze i otrzymaniu faktury do zapłaty Zarząd () zwróci się do Urzędu Miejskiego o przekazanie dotacji na inwestycje (środki trwałe w budowie) do wysokości określonej w fakturze. Po otrzymaniu dotacji Wnioskodawca dokona zapłaty przelewem za wykonane roboty inwestycyjne.
Zadanie 2 zostanie sfinansowane ze środków Zarządu () w ramach zadań bieżących.
Dnia 6 października 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego wskazując, iż Wnioskodawca (Zarząd ()) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Ponadto, wydatki związane z realizacją ww. umowy będą miały związek bezpośredni lub pośredni z czynnościami opodatkowanymi. Sprzedaż dokonywana na rozbudowanym cmentarzu będzie opodatkowana podatkiem VAT (obecnie stawka VAT 8%, PKWiU 96.03. załącznik nr 3 do ustawy o VAT).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca będzie mógł zmniejszyć podatek należny VAT o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT, a dotyczących nabycia inwestycji (środków trwałych w budowie), które będą sfinansowane z dotacji otrzymanej z Urzędu Miejskiego, oraz zadania polegającego na pielęgnacji zieleni na rozbudowanym cmentarzu komunalnych, które zostanie sfinansowane ze środków Zarządu () na wydatki bieżące...
Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mógł zmniejszyć podatek należny o podatek naliczony, o którym mowa w ww. pytaniu, ponieważ rozbudowany istniejący cmentarz komunalny będzie w przyszłości źródłem przychodu, który zostanie opodatkowany podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), dalej zwanej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.
Jak wynika z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Stosownie do treści art. 88 ust. 3a pkt 1 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
- wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
- w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zarząd () jest jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego. W miesiącu kwietniu bieżącego roku została zawarta umowa o wykonanie robót budowlanych i usług obejmująca dwa zadania, tj. wykonania rozbudowy Cmentarza Komunalnego, oraz pielęgnację zieleni wykonanej w ramach Zadania 1. Faktury za wykonanie zadań będą wystawione na Zarząd () i przekazane w dwóch egzemplarzach do Zarządu Inwestycji Miejskich w celu ich sprawdzenia pod względem merytorycznym i finansowym. Następnie Zarząd Inwestycji Miejskich przekaże Zamawiającemu fakturę do zapłaty. Środki finansowe na realizację inwestycji (środków trwałych w budowie) zabezpiecza w planie wydatków miasto jako zadanie własne Gminy o wykonaniu robót związanych z wyżej wymienioną inwestycją, dokonanym odbiorze i otrzymaniu faktury do zapłaty Zarząd () zwróci się do Urzędu Miejskiego o przekazanie dotacji na inwestycje (środki trwałe w budowie) do wysokości określonej w fakturze. Po otrzymaniu dotacji Wnioskodawca dokona zapłaty przelewem za wykonane roboty inwestycyjne. Zadanie 2 zostanie sfinansowane ze środków Zarządu () w ramach zadań bieżących. Wnioskodawca (Zarząd ()) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Ponadto, wydatki związane z realizacją ww. umowy będą miały związek bezpośredni lub pośredni z czynnościami opodatkowanymi.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług wykonującym czynności opodatkowane podatkiem, którym służy przeprowadzana inwestycja, zatem Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących koszty związane z realizacją przedmiotowych zadań (inwestycji) objętych umową, a które będą finansowane z dotacji Urzędu Miejskiego oraz środków własnych. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Zainteresowany jest bowiem czynnym podatnikiem podatku VAT i wykonuje czynności opodatkowane tym podatkiem.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu