LGD nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego - Interpretacja - IBPP4/443-1115/11/AŚ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.09.2011, sygn. IBPP4/443-1115/11/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

LGD nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2011r. (data wpływu 14 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2011r. (data wpływu 16 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z wydatkami w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z wydatkami w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie działa na mocy:

  • ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.),
  • ustawy z dnia 7 marca 2007r. o wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  • rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW),
  • statutu Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy na lata 2011-2015 w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Obejmuje on okres od 1 stycznia 2011r. do 30 czerwca 2015r.

Celem operacji jest: zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru objętego LSR i budowanie kapitału społecznego na tym obszarze oraz sprawne wdrażanie LSR. Funkcjonowanie LGD:

  • obejmuje koszty wyposażenia biura w niezbędne sprzęty (np. krzesła biurowe, klimatyzator, stojak na ulotki, tablica flipchard) lub urządzenia (np. gilotyna, pilot do prezentacji, ładowarka do baterii itp.), które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania biura.
  • koszty utrzymania biura obejmują koszty: usług bankowych (w tym udzielonej gwaranci), pocztowych, sądowych, księgowych, najmu i utrzymania pomieszczeń, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, utrzymania i naprawy sprzętu oraz koszty usług internetowych.
  • koszty wynagrodzeń obejmują dotychczasowe zatrudnienie tj. 1/2 etatu - kierownik biura, 1 etat specjalista ds. Projektów, 1/2 etatu pracownik biurowy -
  • delegacje obejmują koszty wyjazdów na spotkania informacyjne, dostarczanie dokumentacji do instytucji wdrażających i wiele innych wyjazdów związanych z działalnością biura.

Badania nad obszarem objętym LSR - obejmują koszty zewnętrznych ekspertów w zakresie uaktualnienia LSR-u oraz przeprowadzenia ewluacji wdrażania LSR-u.

Informowanie o obszarze działania LGD i LSR obejmuje następujące działania: prowadzenie doradztwa indywidualnego dla beneficjentów, powielanie i udostępnianie materiałów beneficjentom, wydanie informatorów-w zakresie ogłaszanych konkursów.

Planuje się również wydawnictwa promocyjne: album prezentujący najciekawsze miejsca obszaru LGD (efekt konkursu fotograficznego), mapy turystyczne dla całego obszaru LGD, katalogi np. Przeprowadzonych projektów, bazy noclegowo-gastronomicznej i inne, reklamę telewizyjną np. Z cyklu pomysł na weekend", opracowanie materiałów do publikacji pogranicze przeszłości- pograniczem przyszłości itp. Prowadzenie strony internetowej oraz bieżące informowanie o LGD.

Wydarzenia o charakterze promocyjnym - coroczna kontynuacja działań takich jak wiosennego turnieju ... wrót, rajdu rowerowego, konkursu nasi przedsiębiorcy". Planuje się również współorganizowanie sesji popularno-naukowych oraz konferencji na temat promocji systemu informacji turystycznej oraz udział w targach promujących obszary wiejskie. Planuje się także przeprowadzenie konkursu fotograficznego - najciekawszych miejsc, wydarzeń, ludzi..., którego zdjęcia zostaną wykorzystane w publikacji albumowej.

Szkolenia dla lokalnych liderów - planuje się zorganizowanie wyjazdów studyjnych dla członków LGD, lokalnych liderów i beneficjentów programów związanych z rozwojem obszarów wiejskich oraz szkolenie na temat produktu turystycznego - cd. Rozpoczętego tematu w roku 2010. W efekcie projektu stowarzyszenie realizuje tzw. Lokalną strategię rozwoju tzn.: ogłasza konkursy na pozyskiwanie dalszych środków przez beneficjentów którymi mogą być stowarzyszenia, osoby fizyczne, mikroprzedsiębiorstwa, rolnicy, instytucje gminne itp. Zadaniem Stowarzyszenia jest pomoc w pozyskaniu tych środków. Za naszym pośrednictwem odbywa się składanie wniosków i ich pierwsza ocena pod względem zgodności z lokalną strategią rozwoju. Działalność jest całkowicie nieodpłatna.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie realizując swoje zadania wynikające ze złożonego wniosku ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czy Stowarzyszenie ma prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 sierpnia 2011r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o zwrot podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy na lata 2011-2015 w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Obejmuje on okres od 1 stycznia 2011r. do 30 czerwca 2015r. Celem operacji jest: zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru objętego LSR i budowanie kapitału społecznego na tym obszarze oraz sprawne wdrażanie LSR.

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Funkcjonowanie LGD obejmuje: koszty wyposażenia biura w niezbędne sprzęty, koszty utrzymania biura, koszty wynagrodzeń, koszty delegacji.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem nabywane towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację ww. projektu. Tym samym nie będzie on miał możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach