Miejsce świadczenia i opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz zagranicznych uczelni i przedsiębiorców. - Interpretacja - ITPP2/443-136/11/AW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.04.2011, sygn. ITPP2/443-136/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Miejsce świadczenia i opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz zagranicznych uczelni i przedsiębiorców.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz zagranicznych uczelni i przedsiębiorców jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 4 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz zagranicznych uczelni i przedsiębiorców.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Politechnika świadczy na terytorium Polski usługi organizacji konferencji, czyli spotkania mające na celu wymianę doświadczeń naukowych oraz dyskusje w ramach przedstawionych tematów i wystawia faktury na rzecz nabywców tych czynności. Nad kształtem merytorycznym przedsięwzięcia czuwa kilkuosobowa rada programowa. Przed konferencją osoby z Uczelni oraz osoby o bogatym dorobku naukowym z innych ośrodków edukacyjnych, przygotowują referaty związane z jej tematyką. Organizacja konferencji nie jest zlecana innym jednostkom. Biorą w niej udział prelegenci, jak i inni uczestnicy: doktoranci, studenci, osoby fizyczne i przedsiębiorcy. Płatności dokonywane są na konto Uczelni i stanowią zapłatę za uczestnictwo w konferencji. Pomiędzy Politechniką (sprzedawcą usługi), a nabywcą (np. uczelnią zagraniczną) nie jest zawierana żadna umowa. Politechnika umieszcza na swojej stronie internetowej ogłoszenie o organizacji konferencji wraz z informacją o jej temacie i cenie.

W 2010 r. czynności te były opodatkowane tam, gdzie były faktycznie świadczone. Od dnia 1 stycznia 2011 r., w przypadku świadczenia na rzecz podatników usług w zakresie kultury, nauki, sztuki, itp., innych niż usługi wstępu na wymienione imprezy, czynności te są opodatkowane zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, a więc w miejscu siedziby usługobiorcy. Natomiast usługi w zakresie wstępu na te imprezy są opodatkowane w miejscu, gdzie te imprezy faktycznie się odbywają. Na jednym ze szkoleń Politechnika została poinformowana, że opłatę dokonaną przez uczestnika konferencji należy uznać za wynagrodzenie za usługi wstępu, na innym zaś, że usługi organizacji konferencji należy traktować jako inne usługi w dziedzinie kultury i opodatkowywać zgodnie z zasadami ogólnymi.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy płatności dokonywane przez zagraniczne uczelnie i przedsiębiorstwa należy uznać za zapłatę za usługę wstępu i miejscem opodatkowania usługi organizacji konferencji będzie miejsce, gdzie impreza faktycznie się odbywa, czy też należy traktować organizację konferencji jako inne usługi i opodatkować w miejscu, gdzie znajduje się siedziba usługobiorcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, dokonywane przez zagraniczne uczelnie i przedsiębiorców płatności za udział w konferencji, należy uznać za usługi wstępu na imprezy kulturalne i opodatkować w miejscu, gdzie faktycznie są świadczone.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie zostały zwarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług, działu V.

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W świetle zapisów art. 28g ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Politechnika świadczy na terytorium Polski usługi organizacji konferencji, czyli spotkania mające na celu wymianę doświadczeń naukowych oraz dyskusje w ramach przedstawionych tematów, w których biorą udział prelegenci, jak i inni uczestnicy: doktoranci, studenci, osoby fizyczne i przedsiębiorcy. Czynności te dokumentuje wystawiając faktury VAT na rzecz nabywców. Płatności dokonywane są na rachunek bankowy Uczelni i stanowią zapłatę za uczestnictwo w konferencji. Pomiędzy Politechniką (sprzedawcą usługi), a nabywcą (np. uczelnią zagraniczną, czy przedsiębiorstwem) nie jest zawierana żadna umowa. Politechnika umieszcza na swojej stronie internetowej ogłoszenie o organizacji konferencji wraz z informacją o jej temacie i cenie.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż zgodnie z regulacją wyrażoną w art. 28g ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania, usług organizacji konferencji, za które pobierana jest opłata za wstęp, świadczonych przez Politechnikę na rzecz zagranicznych uczelni i przedsiębiorstw, będących podatnikami w rozumieniu przepisu 28a ustawy, jest miejsce, gdzie konferencje te się odbywają, czyli terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy