P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PSUS/PP-OIO/443-193/06/ŁG/121274

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.11.2006, sygn. PSUS/PP-OIO/443-193/06/ŁG/121274, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.08.2006r., znak: FK/151/06 (data wpływu 07.08.2006r.), uzupełnionym pismami z dnia 30.08.2006r., znak: FG/18/2006 i 10.10.2006r., znak: FG/19/06, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pytania nr 1.1 i 1.2 jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 07.08.2006r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka jako czynny podatnik VAT rozpoczyna realizowanie projektu w zakresie Inwestycji w urządzenia i instalacje ograniczające emisję do środowiskaPrzedsięwzięcie to spowodowane jest wzrostem konkurencyjności przedsiębiorstw i ma na celu dostosowanie przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska. Na realizację zadania inwestycyjnego Spółka otrzyma na rachunek bankowy dofinansowanie (dotację) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Publicznego środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Środki te w znacznej części pokrywać będą wydatki związane z projektem, od których podatnikowi przysługiwać będzie pełne odliczenie podatku VAT naliczonego.Wpływ na rachunek bankowy dotacji uznanej jako podmiotowej Spółka nie zaliczy do podstawy opodatkowania i nie naliczy podatku VAT należnego.Powyższa dotacja zostanie zaewidencjonowana jako przychody przyszłych okresów i sukcesywnie będzie rozliczana w przychody operacyjne równolegle do zużycia środków trwałych. Spółka w piśmie z dnia 10.10.2006r., znak: FG/19/06 wyjaśniła, iż pozyskane środki finansowe z funduszu unijnego zostaną wydatkowane na zakupy środków trwałych podlegających amortyzacji przeznaczonych do realizacji inwestycji w urządzenia i instalacje ograniczające emisję do środowiska.

Pytania Spółki:

1.Czy Spółka w momencie otrzymania dotacji na rachunek bankowy winna na1iczać podatek należny od całości czy rachunkiem w stu i na zaistniałą czynność sporządzić fakturę wewnętrzną zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT a następnie wykazać i rozliczyć w deklaracji VAT 7.2.Czy w związku z zakupami sfinansowanymi ze środków pochodzących z dotacji dokumentujących poniesione wydatki realizacji projektu, Spółka ma prawo do pełnego odliczania podatku VAT naliczonego.

Stanowisko Spółki:

Ad. 1) Zdaniem Spółki działając w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług art. 29 ust. 1 ustawy o VAT otrzymanie na rachunek bankowy dotacji tzw. dotacji podmiotowej przeznaczonej na pokrycie kosztów projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.Dotacja otrzymana jako dofinansowanie zakupów, które posłużą produkcji i realizowanym dostawom, a dostawy tych wyprodukowanych towarów podlegać będą opodatkowaniu dopłata do ich produkcji nie podlega regulacji VAT, gdyż nie stanowi uzupełnienia ceny sprzedawanych produktów w stosunku do ceny, którą uiszcza nam nabywca. Wobec powyższego otrzymana dotacja nie podlega dokumentowaniu fakturą VAT i nie jest wykazywana w deklaracji VAT - 7. Ad.2) Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są z czynnościami opodatkowanymi.W przypadku Spółki występuje związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem towarów czy usług przysługuje na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 1 gdyż proporcja przekracza 98 %.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Ad. 1) Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja celowa, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W związku z powyższym uregulowaniem ustawowym, w sytuacji gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie np. w postaci dotacji, stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, bez związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usługi. W przypadku zatem, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie (tj. dotację, subwencję lub inne dopłaty o podobnym charakterze), które będzie stanowiło pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem dotacje mające na celu dofinansowanie ogólne kosztów działalności, nie uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego istotne dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w ramach dofinansowania zadania. W przedmiotowej sprawie Spółka otrzyma dofinansowanie (dotację) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Publicznego środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Otrzymana dotacja jako dofinansowanie zakupu środków trwałych nie stanowi uzupełnienia ceny sprzedawanych towarów lub usług. Zatem z charakteru tej dotacji wynika, że nie została ona przyznana jako pokrycie części ceny konkretnego towaru lub świadczenia ani rekompensaty z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych. Dlatego też należy stwierdzić, że ma charakter ogólny i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym wykazaniu w deklaracji VAT-7. Ad. 2) Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje po pierwsze podatnikowi, a po drugie jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, iż można odliczyć podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto należy podkreślić, iż z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru (usługi), przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, powinno wynikać, że zakup dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika. Jednocześnie realizacja tego prawa została ograniczona warunkami określonymi w przepisie art. 88 ustawy. Stosownie do przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W myśl art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów. Towary i usługi, o których mowa w art. 87 ust. 3 ustawy o VAT to rzeczy i prawa, które na podstawie przepisów ustaw dochodowych uznane zostały u podatnika za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji. Spółka w piśmie z dnia 10.10.2006r., znak: FG/19/06 wyjaśniła, iż pozyskane środki finansowe z funduszu unijnego zostaną wydatkowane na zakupy środków trwałych podlegających amortyzacji. Zatem w przedmiotowym przypadku znajduje zastosowania przepis art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT w związku z faktem, iż pozyskane środki unijne są wykorzystywane przez Spółką na wydatki związane z nabyciem środków trwałych podlegających amortyzacji. Ponadto w myśl przepisu art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: 1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi: a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących, b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;2.transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana;3.wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;4.wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne: a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności, b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością, c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności; 5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego. Spółka we wniosku z dnia 03.08.2006r. stwierdziła, iż dokonuje zakupu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, jednakże przysługuje jej pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem towarów oraz usług na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 1, ponieważ proporcja przekracza 98 %. W myśl tego przepisu w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 przekroczyła 98 % - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2. Zatem odpowiadając na pytanie Spółki należy stwierdzić, iż biorąc powyższe przepisy pod uwagę, jeżeli nie występują przesłanki, o których mowa w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, oraz jeżeli zakupione towary i usługi wykorzystuje się do wykonywania czynności opodatkowanych, a także gdy proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 przekroczyła 98 % to Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego.Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika w zakresie pytania nr 1.1 i 1.2 jest prawidłowe. W przedmiotowym postanowieniu udzielona została odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast rozstrzygnięcie w zakresie podatku dochodowego nastąpi w drodze odrębnego postanowienia.Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

P O U C Z E N I E

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu