Temat interpretacji
We wniosku podano, że w dniu 01 lipca 2005r. zawarła Pani umowę leasingową z Renault Credit Polska na samochód ciężarowy RENAULT MASTER 2,5 dCi Furgon Pack Clim (3 -osobowy oddzielony trwałą przegrodą od kabiny kierowcy) o ładowności 1579 kg i dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony.
W m-cu lipcu 2005r. odliczono w pełnej kwocie podatek naliczony zawarty w fakturze VAT dot. raty leasingowej oraz w fakturach dokumentujących zakup paliwa. Użytkowany samochód, zdaniem Pani, spełniał kryteria do odliczenia bez ograniczenia podatku naliczonego w oparciu o tzw. wzór Lisaka. Podano, że w związku ze zmianą od dnia 22 sierpnia 2005r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług samochód spełnia również kryteria określone w art.86 ust.4 pkt 1 w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o podatku od towarów i usług, co zostało potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez stację diagnostyczną. Wątpliwość Pani budzi art.86 ust.7 znowelizowanej ustawy.
Stanowisko zawarte we wniosku wskazuje, że art.86 ust.4 pkt 1 ustawy VAT pozwala na pełne odliczenie podatku VAT od rat leasingowych jak i podatku naliczonego zawartego w fakturach stwierdzających zakup paliwa do tego pojazdu.
Odpowiadając na powyższe organ podatkowy stwierdza: Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004r. z późn.zm.) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) - w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawcy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000zł.
Zgodnie z art.86 ust. 4 ustawy VAT, przepis ten nie dotyczy:
1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową
ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie
przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.
W myśl art.86 ust.5 znowelizowanej ustawy o VAT spełnienie wymogów dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4, stwierdza się na podstawie badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań .
Przepis art. 86 ust.7 w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21.04.2005r. o podatku od towarów i usług, na który powołano się we wniosku, stanowi, że w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust.3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnych charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.
Jak wynika z powyższego ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego dotyczy umów leasingowych zawartych na użytkowanie pojazdów, o których mowa w art.86 ust.3 znowelizowanej ustawy tj. samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5
tony, które nie zostały wymienione jako samochody ciężarowe i inne pojazdy samochodowe, o których mowa w art.86 ust.4 pkt 1-4 ustawy VAT.
Ze stanu faktycznego podanego we wniosku wynika, że leasingowany samochód marki Renault Master 2,5 dCi Furgon Pack Clim spełnia wymogi wynikające z art.86 ust.4 pkt 1 ustawy o VAT, co potwierdzone zostało zaświadczeniem wydanym przez stację diagnostyczną.
W związku z tym ograniczenie w prawie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w ratach leasingowych dot. pojazdu, o którym mowa we wniosku, wynikające z art.86 ust.7 ustawy VAT nie ma zastosowania.
Rozstrzygając kwestię prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup paliwa do przedmiotowego samochodu tut. organ stwierdza, że z art. 88 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art.86 ust. 3.
Ze stanu faktycznego podanego we wniosku wynika, że użytkowany przez Panią pojazd jest samochodem ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony i jest pojazdem, o którym mowa w art.86 ust.4 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004r. z późn.zm.) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756).
Zatem, przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT ograniczający prawo do odliczania podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupu paliwa nie ma zastosowania.
Stanowisko zawarte we wniosku uznaje się za prawidłowe.
Organ podatkowy wydał niniejsze postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyłącznie w oparciu o stan faktyczny podany we wniosku. Załączone do wniosku dokumenty nie podlegały ocenie i nie miały wpływu na treść postanowienia wydanego przez tut. organ podatkowy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.