Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku ze złożonym w dniu 15.03.2006r. pismem o udzielenie pisemnej interpretacji w podatku od towarów i usług co do zakresu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wysokości stawki VAT na sprzedaż części samochodowych pochodzących z rozbiórki pojazdów samochodowych nabytych w krajach UE - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku jest
nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach,w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy,udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego,o której mowa w § 1,następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie.
W dniu 15 marca 2006r. (uzupełniony dnia 28.03.2006r.) do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa
podatkowego.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje zakupu z krajów Unii Europejskiej powypadkowych samochodów (nie nadające się do dalszej eksploatacji) do rozbiórki z przeznaczeniem na sprzedaż ich części.
Pytanie brzmi:
Czy części samochodowe pochodzące z rozbiórki pojazdów samochodowych są towarem używanym, i czy ich dostawa jest zwolniona z VAT?
Stanowisko podatnika:
Zdaniem podatnika jest to towar używany, ponieważ przez towar używany rozumie się towar, który był używany przez co najmniej 6 miesięcy, a części samochodowe pochodzą z pojazdów dużo starszych dlatego ich sprzedaż podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT.
Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Jednostki w jej indywidualnej sprawie
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 15.03.2006r. wyjaśnia co następuje:
Na mocy art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zwalnia się z podatku od towarów i usług dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2,rozumie sie towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik nabywa na
terenie państw unijnych używane, powypadkowe samochody do rozbiórki na części z przeznaczeniem tych części na sprzedaż - zatem odzyskane części samochodowe dla Podatnika nie są towarem używanym lecz są towarem handlowym i nie można uznać ich jako towar używany w rozumieniu cyt. wyżej art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Części samochodowe pochodzące z rozbiórki używanych samochodów nabytych przez Podatnika na obszarze Unii Europejskiej od zarejestrowanych podatników VAT UE, bądź od podatników zwolnionych przeznaczone do dalszej odsprzedaży nie są dla podatnika towarem używanym w pojęciu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy. Odzyskane części samochodowe dla Podatnika są towarem handlowym a ich sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy tj. w wysokości 22%.
W tym stanie rzeczy postanowiono jak na wstępie.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu
faktycznego przedstawionego przez wnioskodawców oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążącą dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawców organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia - art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.
Na postanowienie służy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej w znakach skarbowych - art. 1 ust. 1 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 09.09.2000r. (Dz. U z 2004r. nr 253, poz. 2532 ze zm.).