Temat interpretacji
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT) Natomiast przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).
W analizowanej sprawie podatnik świadczy kompleksowe usługi reklamowe zarówno na rzecz podmiotów krajowych jak i podatników z innych krajów Wspólnoty oraz podmiotów z krajów trzecich. Zatem na podstawie art. 27 ust. 3 i ust. 4, w przypadku gdy nabywcą usługi reklamowej jest podatnik podatku od wartości dodanej mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty (w kraju innym niż Polska) lub podmiot z kraju trzeciego, podatek od towarów i usług będzie rozliczony w kraju nabywcy. Zatem miejscem opodatkowania takiej usługi będzie państwo Wspólnoty gdzie nabywca usługi reklamowej, podatnik podatku od wartości dodanej ma siedzibę (miejsce zamieszkania) lub państwo trzecie. Wobec tego, określając moment powstania obowiązku podatkowego, należy się w omawianej sytuacji odwołać do regulacji prawnej obowiązującej w kraju opodatkowania czyli w kraju gdzie siedzibę (miejsce zamieszkania) ma nabywca usługi reklamowej.