Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 26.09.2006r., (data wpływu do tutejszego Urzędu 27.09.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w kwestii obowiązku rejestracji przy pomocy kas rejestrujących nieodpłatnego przekazania sprzętu RTV i płyt CDpostanawiauznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Zgodnie z treścią wniosku Spółka, w związku z prowadzoną działalnością ubezpieczeniową, zamierza organizować akcje promocyjno marketingowe, nabywając sprzęt RTV (ex PKWiU 32) lub płyty muzyczne CD, a następnie przekazując te towary nieodpłatnie:#61485; pracownikom lub agentom Spółki w związku z realizacją lub przekroczeniem zakładanych planów sprzedaży, #61485; klientom Spółki w ramach promocji sprzedażowych określonych produktów ubezpieczeniowych.Pytanie Strony dotyczy konieczności ewidencji przy pomocy kas rejestrujących nieodpłatnego przekazania sprzętu RTV i płyt CD osobom indywidualnym w ramach prowadzonej działalności ubezpieczeniowej. Ponadto Wnioskodawca pyta, czy obowiązek ewidencji nie obejmuje wszystkich nieodpłatnych przekazań, czy tylko towarów spełniających
definicję prezentów o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Zdaniem Podatnika, na podstawie art. 111 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1-4 ustawy o VAT, wszelkie nieodpłatne przekazywanie sprzętu RTV oraz płyt CD nie podlega obowiązkowi rejestracji przy pomocy kas rejestrujących.Swoje stanowisko Spółka argumentuje faktem, iż zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia, w związku z poz. 51 załącznika do tego rozporządzenia, czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2006r. Jednocześnie § 4 ww. rozporządzenia określa przypadki wyłączeń ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, w tym m.in. dostawę sprzętu mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 32, płyt CD. Strona twierdzi, że z uwagi na brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, w opisanym przypadku nie następuje dostawa towarów, ponieważ są one przekazywane na
cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (w związku z realizacją planów sprzedaży lub w ramach promocji sprzedaży).
W opinii Spółki, nieodpłatne przekazanie sprzętu RTV i płyt CD osobom indywidualnym nie będzie stanowiło sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT i nie będzie podlegało obowiązkowi ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Swoje stanowisko Spółka popiera definicją obrotu zawartą w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, twierdząc, iż w przypadku nieodpłatnego przekazania nie występuje kwota należna od nabywcy, a więc nie występuje również obrót i nie można prowadzić ewidencji obrotu za pomocą kas rejestrujących.
Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535, ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez pojęcie sprzedaży rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W przypadku zwolnień od obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kas zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375). Na mocy § 2 pkt 1 wymienionego powyżej rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym pod poz. 51 wskazano czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.Jednakże w § 4 ww. rozporządzenia określone zostały przypadki, w których zwolnień przewidzianych w § 2 i § 3 nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów. Dotyczy to m.in. dostawy sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32) (§ 4 pkt 5 lit. a) oraz dostawy nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży (§ 4 pkt 7). Zgodnie zaś z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników /.../; 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Natomiast dyspozycja art. 7 ust. 3 stwierdza, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Wyłączenie zakresu stosowania przepisu ust. 2 dotyczy więc towarów, które co do zasady przekazywane są w związku z działalnością przedsiębiorstwa (przekazanie druków reklamowych lub próbek towarów zawsze ma taki związek, zazwyczaj także przekazanie prezentów). Z powyższego wynika, że przepis art. 7 ust. 2 znajduje zastosowanie również do przekazania związanego z działalnością przedsiębiorstwa. Przeciwne twierdzenie oznaczałoby, że ustawodawca wyłączył spod opodatkowania czynności, które i tak nie podlegają opodatkowaniu. Mając na uwadze racjonalność i celowość działania ustawodawcy, nie można uznać, że przepis art. 7 ust. 2 dotyczy wyłącznie przekazań nie związanych z przedsiębiorstwem. Przez odpłatną dostawę towarów należy więc rozumieć także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów oczywiście za wyjątkiem druków reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek. Jeżeli więc Strona przekazuje nieodpłatnie sprzęt RTV (ex PKWiU 32) i płyty CD, to czynności te w świetle cytowanych powyżej przepisów stanowią dostawę towarów i zgodnie z wyłączeniem zawartym w § 4 ww. rozporządzenia, nie ma do nich zastosowania zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2. Reasumując należy wskazać, iż obowiązek ewidencjonowania dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Na podstawie art. 7 ust. 2 przez odpłatną dostawę towarów rozumie się również przekazanie towarów przez podatnika. W przedmiotowej sprawie charakter przekazywanych towarów decyduje o braku możliwości skorzystania ze zwolnienia przewidzianego przepisami rozporządzenia, a zatem stanowisko przedstawione we wniosku Podatnika jest nieprawidłowe. Kwestię konieczności ewidencjonowania przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości w rozumieniu ustawy, rozstrzygnięto odrębnym postanowieniem.
Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b, art. 14c Ordynacji podatkowej. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz po 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm./).