Działając na podstawie art. 14a § 1 orz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. -Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.), art. 5 us... - Interpretacja - PUS II/443/17/06/MR

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.05.2006, sygn. PUS II/443/17/06/MR, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 orz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. -Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w odpowiedzi na wniosek Podatnika z dnia 20.02.2006 r., dotyczący udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług nagród w postaci bonu premiowego, wygranej pieniężnej lub nagrody rzeczowej, otrzymywanych przez Podatnika od producenta, będącego równocześnie organizatorem programu promocyjnego, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowej sprawie za prawidłowe.

Pismem z dnia 20.02.2006 r. Podatnik prowadzący działalność pod firmą "Ś." Spółka Akcyjna, zwrócił się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z prośbą dotyczącą interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego zawartego we wzmiankowanym na wstępie piśmie wynika, iż Podatnik, który prowadzi m. in. sklepy firmowe Spółki, dokonując zakupów towarów od dostawców, uczestniczy w organizowanych przez producentów wyrobów programach promocyjnych. Programy promocyjne oparte są na regulaminach zazwyczaj ogłaszanych publicznie. Programy, o których mowa powyżej określają warunki uczestnictwa w programie oraz określają warunki uzyskiwania nagród. Nagrody w postaci bonów premiowych, wygranych pieniężnych, nagród rzeczowych przekazywane są przez producentów pod warunkiem przekroczenia limitu zakupów określonych wyrobów.

Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii, cyt. "Czy nagroda (w postaci bonu premiowego, wygranej pieniężnej, nagrody rzeczowej) otrzymywana przez sklep firmowy od producenta za osiągnięcie określonego progu zakupów u dostawców dystrybuujących wyroby tego producenta może zostać w tym przypadku potraktowana jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez ten sklep (przez Podatnika) usług na rzecz dostawcy i czy w związku z otrzymaniem takiej nagrody Podatnik ma obowiązek wystawienia faktury VAT?".

Zdaniem Podatnika sam fakt otrzymania nagrody cyt. "nie może stanowić >dowodu

Powyższe stanowisko wynika z faktu, iż cyt. "pomiędzy podatnikiem, a producentem nie ma żadnego stosunku umownego, który pozwalałby na domniemanie obowiązku wykonania jakichkolwiek usług, a sam program promocyjny stanowi pewnego rodzaju przyrzeczenie publiczne spełnienia określonego świadczenia w przypadku zaistnienia określonych zdarzeń." Zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym cyt. "nie można zidentyfikować jakiejkolwiek usługi, która miała by być wykonywana przez podatnika na rzecz producentów wyrobów, i która miałaby być dokumentowana fakturą. Fakt otrzymania nagród z tytułu osiągnięcia określonych progów zakupowych nie jest samoistnym dowodem wykonania jakiejkolwiek usługi. Fakt przekazania nagrody powinien zostać od strony przekazującego - organizatora programu promocyjnego - producenta; zostać uwzględniony w aspekcie podatku VAT w sposób odpowiedni dla rodzaju przekazywanej nagrody; natomiast fakt otrzymania nagrody nie może być równoznaczny z uprawnieniem/obowiązkiem wystawienia jakiejkolwiek faktury VAT przez beneficjenta na wartość tejże nagrody."

Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan faktyczny, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie zważył, co następuje:

Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - wzmiankowanej na wstępie, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z relacji powyższych przepisów wynika, iż świadczenie usług (za wyjątkiem ściśle określonego przypadku, o którym mowa w przepisie art. 8 ust. 2) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy jest wykonywane odpłatnie. W ustawie o podatku od towarów i usług nie określono expresis verbis, co należy rozumieć pod pojęciem odpłatności (wynagrodzenia), które powoduje, że świadczenie usług staje się czynnością opodatkowaną. W związku z powyższym należy odwołać się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-16/93, pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden), w którym przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wówczas gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym, usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności, wynagrodzenie musi zostać wyrażone w wartości pieniężnej, co nie przesądza także, że musi mieć ono formę pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może występować również w formie rzeczowej (zapłaty za usługę lub zapłatą może być inny towar lub usługa), albo mieszanej (pieniężno-rzeczowej). Innymi słowy, musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług.

Mając na uwadze powyższe w odniesieniu do stanu faktycznego niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż nagroda w postaci bonu premiowego, wygranej pieniężnej, bądź nagrody rzeczowej otrzymywana przez Podatnika od producenta, z tytułu osiągnięcia określonego progu zakupów u dostawców dystrybuujących wyroby producenta, nie może zostać potraktowana jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Podatnika (sklep firmowy) usług na rzecz dostawcy. Powyższe stwierdzenie wynika z faktu, iż występuje brak bezpośredniego związku pomiędzy wykonywana usługą, a otrzymywanym wynagrodzeniem.

Jak wynika ze stanu faktycznego niniejszej sprawy, cyt. "pomiędzy podatnikiem, a producentem nie ma żadnego stosunku umownego, który pozwalałby na domniemanie obowiązku wykonania jakichkolwiek usług." Z kolei sam fakt otrzymania nagrody nie dowodzi istnienia pomiędzy producentem, a beneficjentem jakiegokolwiek związku, który miałby rodzić konsekwencje podatkowe na gruncie wzmiankowanej powyżej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem z uwagi na fakt, iż pomiędzy podatnikiem, a producentem nie istnieje żadna umowa o wykonanie usług, a cyt. "sam program promocyjny stanowi pewnego rodzaju przyrzeczenie publiczne spełnienia określonego świadczenia w przypadku zaistnienia określonych zdarzeń," otrzymywane przez podatnika nagrody nie mogą być traktowane jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Podatnika (sklep firmowy) usług na rzecz producenta przekazującego ww. nagrody.

Należy również zauważyć, iż w przedstawionym stanie faktycznym podatnik nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT dokumentującej otrzymanie przez sklep firmowy Podatnika nagród w postaci bonu premiowego, wygranej pieniężnej, nagrody rzeczowej.

Podkarpacki Urząd Skarbowy