Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art.216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz.60) Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko Pana "X" przedstawione we wniosku z dnia 20.12.2005r. (data wpływu 22.12.2005r.), uzupełnione pismem z dnia 14.02.2006r. (data wpływu 16.02.2006r.) oraz w dniu 15.03.2006r. - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży biletów lotniczych - jest prawidłowe.
Pismem z dnia 20.12.2005r. (uzupełnionym w dniu 16.02.2006r. i 15.03.2006r.) Pan "X" zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w indywidualnej sprawie. Podatnik we wniosku pyta czy prawidłowo wykazuje sprzedaż biletów lotniczych w stawce 0 % czy też należy wyliczyć marżę i opodatkować stawką 22 % lub 0 %?
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny:
Podatnik prowadzi Biuro Usług Turystycznych, zakresem działalności gospodarczej są usługi turystyczne i ubezpieczeniowe. Od niedawna prowadzi też sprzedaż biletów lotniczych tanich przewoźników bez umów pośrednictwa. Podatnik według zapotrzebowania klienta kupuje bilet w internecie, dolicza swoją marżę i sprzedaje bilet. W przychodzie wykazuje wartość sprzedanego biletu, a w kosztach cenę biletu. Jako symbol PKWiU dla prowadzonej sprzedaży biletów wskazał 62.10.1.
Podatnik oświadczył, iż sprzedaż biletów nie następuje w ramach świadczonej usługi turystyki, są to usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Świadcząc usługi turystyki podatnik nie wykonuje usług we własnym zakresie jako usługi własne, nabywa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek. Dokonuje sprzedaży biletów lotniczych wyłącznie na trasach międzynarodowych na terenie krajów UE jak i poza terytorium Wspólnoty. Sprzedaż biletów następuje w każdej relacji wg zapotrzebowania klienta, odbywa się to w następujący sposób:
- klient określa termin i miejsce wylotu oraz kraj przylotu,
- podatnik sprawdza w internecie w bazie u tanich przewoźników dostępne oferty, robi rezerwację,
- drukuje potwierdzenie rezerwacji z internetu, wręcza je klientowi,
- kasuje pieniądze i całość rejestruje na kasie fiskalnej jako przychód,
- przewoźnik wystawia bilet imienny, który jest odbierany przez klienta na lotnisku,
- przewoźnik pobiera płatność za bilet z konta bankowego podatnika,
- następnie wystawia na nabywcę "Y" fakturę sprzedaży usługi z treścią opłata za przelot.
Zapytanie podatnika:
Podatnik we wniosku pyta czy prawidłowo wykazuje sprzedaż biletów lotniczych w stawce 0 %, czy powinna być wyliczona sama marża i opodatkowana stawką 22% lub 0 %? .
Własne stanowisko podatnika:
Podatnik uważa, iż sprzedaż biletów lotniczych jak również uzyskana z tego tytułu marża podlega opodatkowaniu stawką 0 % i w deklaracji VAT-7 sprzedaż z tego tytułu wykazuje w stawce 0 %.
Ocena prawna:
Po przeanalizowaniu całości stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Stosownie zaś do art. 119 ust. 2 ustawy przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie,wyżywienie, ubezpieczenie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że sprzedaż biletów nie następuje w ramach świadczonej usługi turystyki, tak więc w tym przypadku brak podstaw do zastosowania opodatkowania na zasadach szczególnych wynikających z wyżej cytowanego art. 119 ustawy o VAT.
Podatnik prowadzi wprawdzie działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych i ubezpieczeniowych oraz sprzedaży biletów lotniczych przez internet. Jednak sprzedaż biletów nie następuje w ramach świadczonej usługi turystyki. Są to usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Podatnik dokonuje sprzedaży biletów lotniczych wyłącznie na trasach międzynarodowych na terenie Unii Europejskiej jak i poza terytorium Wspólnoty.
W świetle powyższego w przypadku sprzedaży biletów lotniczych na przeloty międzynarodowe, zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego w myśl art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
a)z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
b)z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
c)z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).
Przez usługę transportu międzynarodowego rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z ww. usługami (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy).
Usługi pośredników dokonujących sprzedaży biletów lotniczych na przejazdy w międzynarodowym transporcie osób, pomiędzy Polską, a innymi krajami są opodatkowane stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z ust. 3 pkt 3 ww. ustawy.
Odnosząc zatem powyższe przepisy do stanu faktycznego opisanego we wniosku stwierdza się, że w transporcie międzynarodowym sprzedaż biletów lotniczych wraz z doliczoną marżą należy opodatkować stawką 0 % na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z art. 83 ust. 3 pkt 2 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego stanowisko podatnika wyrażone w przedmiotowym wniosku należy uznać jako prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b §1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa: "Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.
Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
"Interpretacja, o której mowa w art. 14a §1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5."